loading...
دیجی کالای سخت افزار
آی تی من بازدید : 158 سه شنبه 21 بهمن 1399 نظرات (0)

ویندوز ۱۰سری جدید لپ‌تاپ‌های اچ‌پی دارای سیستم ردیاب نرم‌افزاری Tile هستند تا درصورت گم‌ شدن یا دزدیده شدن، بتوان به‌سادگی آن‌ها را پیدا کرد.

لپ ‌تاپ‌ جزو محصولات الکترونیکی گران‌قیمت محسوب می‌شود و قابل ‌حمل‌ بودن‌ باعث می‌شود احتمال دزدیدن شدن یا گم شدن آن‌ افزایش پیدا کند. تایل (Tile) شرکتی است که ردیاب‌ هوشمند می‌سازد و در اوایل سال جاری میلادی شاهد انعقاد قرارداد تجاری این شرکت با اچ‌پی (HP) بودیم. به‌موجب این قرارداد، سیستم ردیاب تایل وارد لپ‌تاپ‌های اچ‌پی شد تا امکان مکان‌یابی آن‌ها به شکلی ساده فراهم شود. ردیاب‌های تایل در دستگاه‌‌هایی به کار گرفته شدند که از پردازنده‌ی اینتل استفاده می‌کردند.

اچ‌پی به‌تازگی بیانیه‌ی جدیدی منتشر کرده که براساس آن، فناوری ردیابی تایل قرار است باری دیگر در لپ‌تاپ‌های این شرکت حضور پیدا کند. این بار قرار است فناوری مورد بحث به شکلی متفاوت در لپ‌تاپ‌ پیاده‌سازی شود. لپ‌تاپ‌های جدید مجهز به سیستم ردیاب تایل شامل سری HP EliteBook 800 G8 (مدل‌های EliteBook x360 830 و EliteBook x360 840 و EliteBook x360 850) و ورک‌استیشن قابل حمل ZBook Firefly G8 می‌شوند.

در سال ۲۰۲۱ فناوری مورد بحث به‌صورت پیش‌فرض روی آن دسته از لپ‌تاپ‌های اچ‌پی که مجهز به پردازنده‌های نسل یازدهمی سری تایگر لیک اینتل (Intel Tiger Lake) یا کارت‌های بی‌سیم اینتل هستند، نصب می‌شود. آن‌طور که تامز هاردور می‌نویسد، لپ‌تاپ‌های مورد انتظار اچ‌پی قرار است از سیستم ردیاب مبتنی بر نرم‌افزار استفاده کنند؛ این در حالی است که خانواده‌ی HP Elite Dragonfly و EliteBook 1000 از قطعه‌ای سخت‌افزاری که توسط تایل ساخته شده است بهره می‌برند. آن لپ‌ تاپ ها مجهز به ماژول PCIe هستند؛ البته از نوع دستگاه‌های ردیاب تایل که برای ردیابی کلیدهای گم‌شده یا دیگر وسایل از آن‌ها استفاده می‌شود.

لپ تاپ اچ پی EliteBook 850 G8 روی میز با دست کاربر

HP EliteBook 850 G8
مقاله‌های مرتبط:

    لپ تاپ Elite Dragonfly G2 اچ‌پی با ردیاب داخلی و شبکه 5G معرفی شد
    لپ‌تاپ‌های جدید سری الیت بوک HP با ردیاب داخلی معرفی شدند

سی جی پرابر، مدیرعامل تایل، می‌گوید: «این بار راهکار تایل به‌صورت پیش‌فرض با اتکا بر نرم‌افزار نصب می‌شود و هیچ نیازی به سخت‌افزار اضافه وجود ندارد. این موضوع باعث می‌شود فناوری ردیابی تایل بسیار بیشتر قابل دسترس باشد و بتوان ساده‌تر از آن استفاده کرد.»

به منظور فعال‌سازی سیستم ردیابی لپ‌تاپا، باید قابلیت مورد بحث را از طریق اپلیکیشن اختصاصی تایل در ویندوز ۱۰ فعال کرد. دارندگان لپ تاپ سپس می‌توانند از طریق اپلیکیشن موبایل تایل، دستگاه گم‌شده را مکان‌یابی کنند؛ حتی اگر در حالت Sleep, Hibernate یا خاموش باشد.

امکان ردیابی کردن لپ تاپ ممکن است برای بسیاری از افراد و کسب و کارها پرکاربرد باشد؛ اما همین موضوع می‌تواند نگرانی‌ها در زمینه‌ی فناوری‌هایی که همواره ما را مکان‌یابی می‌کنند افزایش دهد.

لپ‌تاپ‌های جدید اچ‌پی در ماه جاری میلادی به بازار می‌آیند. زمانی به تاریخ عرضه نزدیک شویم، قیمت آن‌ها نیز اعلام خواهد شد.

آی تی من بازدید : 199 دوشنبه 20 بهمن 1399 نظرات (0)

جدیدترین پتنت اپل به ارائه‌ی رنگ مشکی با استفاده از سطح آنودایزشده اشاره دارد که می‌تواند بخش گسترده‌ای از طیف نور مرئی را جذب کند و عمیق‌ترین رنگ مشکی را ارائه دهد.

در گذشته‌ای نه‌چندان دور، اپل کامپیوترهای مک را در رنگ‌های مختلف از جمله مشکی و سفید عرضه می‌کرد؛ اما این رویه را مدتی است متوقف کرده و دیگر مشکی و سفید گزینه‌های رنگ کامپیوترهای مک به‌حساب نمی‌آیند. بر اساس اختراع جدید اپل، ممکن است گزینه‌ی رنگی مشکی نه‌تنها در کامپیوترهای مک، بلک در طیف وسیعی از محصولات، از جمله آیفون، آیپد، اپل واچ و... مورد استفاده قرار بگیرد و نکته‌ی جالب این است که اپل قصد دارد با فرایند جذب نور، رنگ مشکی مطلق و به‌نوعی، سیاه‌ترین رنگ را به ارمغان آورد.
مقاله‌ی مرتبط:

    پتنت جدید اپل به سیستم پیشرفته لولا در گوشی‌های تاشو اشاره دارد

اختراع ثبت‌شده در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده با عنوان «قطعه آنودایزشده با ظاهر سیاه مات»، مراحل پایانی دستیابی به رنگ سیاه مطلق را نشان می‌دهد. اپل در این اختراع ادعا می‌کند که از این شیوه‌ی رنگ‌آمیزی می‌توان در طیف وسیعی از فلزات و آلیاژهای فلز از جمله آلومینیوم، تیتانیوم و فولاد استفاده کرد و محصول نهایی مجهز به لایه‌ای آنودایزشده است که نور مرئی را جذب می‌کند؛ این لایه حاوی منافذی است و این امکان را فراهم می‌کند که ذرات رنگ درون منافذ تزریق شوند و بدین ترتیب، رنگ مشکی مات عمیق و مطلق به دست می‌آید.

مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی با رنگ مشکی مات

در حال حاضر محصولات زیادی با رنگ مشکی عرضه می‌شوند و حتی اپل آیفون ۷ را در دو رنگ مشکی مات و براق عرضه کرد؛ اما دستیابی به رنگ سیاه مطلق درست مانند نمایشگرها، بسیار دشوار است و بیشتر محصولات تجاری که با رنگ سیاه عرضه می‌شوند، درواقع خاکستری یا آبی بسیار تیره هستند. اپل در اختراع یادشده توضیح می‌دهد که صرفا رسوب ذرات رنگ در منافذ یک لایه آنودایز، برای دستیابی به رنگ سیاه عمیق و واقعی کافی نیست. یکی دیگر از مشکلات رنگ سیاه مطلق این است که هرچه سیاه واقعی‌تر باشد، درخشش آن بیشتر می‌شود که به نوبه‌ی خود، مقدار زیادی نور مرئی منعکس می‌کند.

در اختراع یادشده با حکاکی منافذی در سطح لایه‌ی آنودایز، اپل قادر است تمامی طیف نور مرئی را جذب کند و بدون افزایش درخشش، رنگ مشکی واقعی ارائه دهد. به عبارت دیگر، شیوه‌ی اپل تقریبا مانند عملکرد ماده‌ی وانتابلک (Vantablack) است که یکی از تیره‌ترین مواد شناخته‌شده محسوب می‌شود و تا ۹۹٫۹۶۵ درصد نور را جذب می‌کند. این ماده به اندازه‌ای سیاه است که طیف‌سنج‌های موجود نمی‌توانند شدت سیاهی آن را محاسبه کنند و حتی با تاباندن پرتو لیزری بسیار قدرتمند روی سطح آن، هیچ نوری به سمت بیننده بازتاب نمی‌شود. در حال حاضر گزینه‌هایی مانند پوسته یا برچسب برای شخصی‌سازی رنگ محصولات وجود دارند؛ اما طبیعتا آن‌ها نیز در ارائه‌ی رنگ مشکی مطلق ناتوان هستند. اپل هرگز مک‌بوک به رنگ مشکی مات ارائه نداده است؛ از این‌رو انتظار می‌رود رنگ مشکی مطلق جذابیت محصولات اپل را برای طرفداران این رنگ دوچندان کند.

اپل به‌صورت هفتگی اختراعات بی‌شماری ثبت می‌کند. ثبت اختراع نشان‌دهنده‌ی موضوعات مورد علاقه‌ی تحقیق و توسعه شرکت‌ها محسوب می‌شود؛ اما تضمین‌کننده‌ی ارائه آن‌ها در محصول یا خدمات آینده به‌حساب نمی‌آید.

آی تی من بازدید : 107 یکشنبه 19 بهمن 1399 نظرات (0)

به‌گفته‌ی مینگ‌چی کو، اپل دو نسخه از مک بوک پرو بازطراحی‌شده و مجهز به نمایشگر مینی LED را در سال ۲۰۲۱ و یک نسخه از مک‌بوک ایر مقرون‌به‌صرفه را در سال ۲۰۲۲ عرضه خواهد کرد.

با نزدیک‌شدن به سال نو میلادی، تنور شایعات درباره‌ی بازطراحی مک‌های جدید و استفاده از نمایشگرهای مینی LED در طیف وسیعی از محصولات اپل بیش از هر زمانی داغ شده است. این شایعات از آنجایی شروع شد که مینگ‌چی کو سپتامبر ۲۰۱۹ (شهریور ۱۳۹۸)، از عرضه‌ی کامپیوترهای جدید مک و آیپد پرو مجهز به نمایشگرهای مینی LED ساخت شرکت ال‌جی خبر داد.

طبق گفته‌های مینگ‌چی کو، در آن زمان اپل اولین محموله از مک و آیپد پرو جدید را اواخر سال ۲۰۲۰ یا اوایل سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه خواهد کرد. حال با نزدیک‌شدن زمان احتمالی، تحلیل جدید او مُهر تأییدی بر این ماجرا است.
مقاله‌ی مرتبط:

        مک ‌بوک پرو ۱۶ اینچی احتمالا با پردازنده M1X اپل عرضه خواهد شد

مینگ‌چی کو، تحلیلگر نام‌آشنای محصولات اپل، معتقد است کوپرتینویی‌ها به‌عنوان بخشی از مهاجرت به نمایشگرهای مینی LED، در سال ۲۰۲۱ دو مک‌بوک پرو با طراحی جدید (مک‌بوک پرو ۱۳ و ۱۶ اینچی) و مجهز به نمایشگرهای یادشده عرضه خواهند کرد. همچنین، کوپرتینویی‌ها برای سال ۲۰۲۲ یک مدل مک‌بوک ایر جدید با قیمت مقرون‌به‌صرفه در نظر گرفته‌اند.

مک‌بوک پرو ۱۴٫۱ اینچی

مینگ‌چی کو در آخرین یادداشتش به سرمایه‌گذاران، پیش‌بینی‌های پیشین خود درباره‌ی استفاده‌ی اپل از فناوری mini-LED را اصلاح می‌کند و به این نکته اشاره می‌کند که اپل بالاخره مک ‌بوک پرو ۱۴ اینچی جدید را درکنار مدل دیگری در سال ۲۰۲۱ روانه‌ی بازار می‌کند. کو همچنین انتظار دارد در سال ۲۰۲۲، مک‌بوک ایر جدیدی با پردازنده‌ی اپل سیلیکون و قیمت به‌مراتب ارزان‌‌تر از مک‌بوک ایر فعلی عرضه شود که متأسفانه فعلا اطلاعات زیادی از طراحی و مشخصات آن منتشر نشده است. باوجوداین، انتظار می‌رود با روند تکمیل مهاجرت اپل به پردازنده‌های اپل سیلیکون، تمامی مک‌ها تا آن زمان بازطراحی شوند.

مک‌بوک پرو مجهز به نمایشگر مینی LED

نور پس‌زمینه‌ی مینی LED همان‌طورکه از نامش مشخص است، از LEDهای بسیار کوچکی تشکیل شده است. تفاوت اصلی مینی LED با نمایشگرهای سنتی LED در تعداد نورهای پس‌زمینه‌ی LED دیده می‌شود. به‌طورخلاصه، نمایشگرهای سنتی برای نوردهی به چندصد LED نیاز دارند؛ درحالی‌که نمایشگرهای mini-LED باتوجه‌به کاهش ابعاد، می‌توانند هزاران LED در خود جای دهند. بااین‌اوصاف، نمایشگرهای یادشده کنتراست و روشنایی بیشتر و رنگ سیاه عمیق‌تر را به‌ارمغان می‌آورند. این نمایشگرها جزو دسته‌ای از LCDها قرار می‌گیرند؛ اما ویژگی‌های صفحه‌نمایش‌های OLED را با قیمت ارزان‌تری ارائه می‌دهند.

مینگ‌چی کو معتقد است نمایشگرهای mini-LED در‌مقایسه‌با نمایشگرهای کنونی گران‌تر هستند؛ اما محصولاتی که با این فناوری عرضه خواهد شد، افزایش قیمتی تجربه نخواهند کرد و اپل به‌لطف پردازنده‌های «اپل سیلیکون» می‌تواند قیمت کامپیوترهای مک را ثابت نگه دارد. طبق روال معمول، اپل هر چهار سال یک‌ بار طراحی مک‌ها را تغییر می‌دهد و اکنون بعد از چهار سال، باید منتظر تغییر بعدی باشیم. اپل آخرین‌بار مک‌بوک پرو را اواخر سال ۲۰۱۶ بازطراحی کرد و تابه‌حال که مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی مجهز به پردازنده‌ M1 عرضه شده، طراحی آن بدون تغییر باقی‌ مانده است. همچنین، اولین مک‌بوک پرو مجهز به نمایشگر رتینا (Retina) در سال ۲۰۱۲ روانه‌ی بازار شد و تا سال ۲۰۱۶ و عرضه‌ی مک‌بوک پرو سوپر‌رتینا تغییر خاصی نکرد.

ناگفته نماند مینگ‌چی کو مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸)، از احتمال معرفی آی‌مک ۲۷ اینچی جدید، مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی، آیپد و مک‌بوک پرو ۱۴٫۱ اینچی مجهز به نمایشگرهای مینی LED خبر داده بود و در گزارش جدیدش، برای اولین‌بار خاطرنشان می‌کند که اپل مشغول ساخت مک‌بوک ایر ارزان‌تر در سال ۲۰۲۲ است. علاوه‌براین، او معتقد است محموله‌های مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو رشد چشمگیری تجربه خواهند کرد و در مدت سه سال، فروش آن‌ها به ۳۰ میلیون دستگاه در سال می‌رسد که چیزی بیش از دو برابر فروش کنونی این کامپیوترها است. از عواملی که به این فروش چشمگیر منجر خواهند شد، می‌توان به پردازنده‌های اپل سیلیکون و بازطراحی جدید کامپیوترهای مک اشاره کرد.

آی تی من بازدید : 210 شنبه 18 بهمن 1399 نظرات (0)

ایسر هلیوس 300، لپ‌تاپ گیمینگ تایوانی‌ها از سری Predator، سخت‌‌افزار توانمندی را درون بدنه‌ای جمع‌وجور دراختیار علاقه‌مندان بازی می‌گذارد.

طی سال‌های اخیر به‌لطف پیشرفت‌های حاصل در افزایش بهره‌وری پردازنده‌ها، شرکت‌های تولیدکننده می‌توانند نیاز کاربران حرفه‌ای را نیز با اولترابوک‌ها تأمین کنند. در این بین، لپ‌تاپ‌های گیمینگ نیز از پیشرفت‌های صنعت نیمه‌هادی بی‌نصیب‌ نمانده‌اند؛ دستگاه‌هایی که زمانی در ابعادی غول‌پیکر با وزن بسیار زیاد، کارایی چندان مناسبی را برای علاقه‌مندان بازی به‌ارمغان نمی‌آوردند، اکنون جای خود را به لپ‌تاپ‌هایی جمع‌وجور و توانمند داده‌اند.

ایسر جزو شرکت‌هایی است که تمرکز ویژه‌ای بر تولید تجهیزات گیمینگ دارد. صرف‌نظر از خانواده‌ی لپ‌تاپ‌های نیترو، این شرکت تایوانی با برند اختصاصی Predator نیز محصولات متنوعی را با محوریت بازی تولید می‌کند، از جمله‌ی این محصولات می‌توان به لپ‌تاپ‌های سری Helios و Triton اشاره کرد. Helios 300، یکی از لپ‌تاپ‌های گیمینگ محبوب برند پرِدِتور به‌حساب می‌آید که ترکیبی از قطعات سخت‌افزاری توانمند را درون بدنه‌ای جمع‌وجور و با برچسب قیمتی معقول (در بازارهای جهانی!) دراختیار کاربر می‌گذارد.

هلیوس ۳۰۰ از مدتی پیش در دو مدل با گرافیک‌ GTX 1650 Ti و GTX 1660 Ti به‌همراه پردازنده‌ی نسل دهمی اینتل وارد بازار ایران شد. در ادامه با بررسی لپ‌تاپ گیمینگ هلیوس ۳۰۰ ایسر همراه زومیت باشید. این لپ‌تاپ از سوی روابط عمومی ایسر در ایران برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.   
طراحی و کیفیت ساخت

Predator، برند اختصاصی ایسر برای انواع محصول گیمینگ به‌شمار می‌آید. لپ‌تاپ‌های خانواده‌ی Predator در دو مدل کلی Helios و Triton تولید می‌شوند که مدل نخست برای خوره‌های بازی و مدل دوم مناسب افرادی است که به‌دنبال اجرای گهگاه بازی روی لپ‌تاپ‌های روزمره‌شان هستند. کمتر از ۱۰ سال پیش، ضخامت بسیار زیاد و ظاهر زمخت‌ از مشخصه‌های بارز لپ‌تاپ‌های گیمینگ بود؛ اما امروزه با بهینه‌‌تر شدن قطعاتی نظیر پردازنده‌، می‌توان سخت‌افزار قدرتمند را در دل بدنه‌های جمع‌وجور جا داد. ابعاد ۲۲٫۹ × ۲۵۵ × ۳۶۳٫۴ میلی‌متری و وزن نه‌چندان سنگین ۲٫۵۰ کیلوگرمی Helios 300 نشان می‌دهد که لپ‌تاپ گیمینگ ایسر از دیدگاه ابعاد، وضعیت مناسبی دارد؛ هرچند که نمی‌توان آن را در ردیف اولترابوک‌ها قرار داد.

لوگوی لپ تاپ گیمینگ PREDATOR روی لپ تاپ ایسر هلیوس ۳۰۰

لبه‌های‌هایی با خطوط شکسته و مورب، نورپردازی لوگوی Predator روی قاب نمایشگر و دریچه‌های ناهمگون خروجی هوا روی لبه‌ی پشتی که طراحی تهاجمی سوپراسپورت‌های چندصدهزار دلاری لامبورگینی را در ذهن تداعی می‌سازد؛ نقطه‌به‌نقطه‌ی طراحی هلیوس ۳۰۰ ماهیت گیمینگ لپ‌تاپ را به کاربر گوشزد می‌کند. لپ‌تاپ گیمینگ تایوانی‌ها هوای خنک را از دریچه‌های زیرین دستگاه به داخل هدایت می‌کند و به کمک دریچه‌های کناری و دریچه‌های سوپراسپورت‌گونه‌ی (!) پشتی به بیرون می‌راند.

هلیوس ۳۰۰ ساختار فلزی یکپارچه‌ای ندارد؛ اما قاب نمایشگر و محل استراحت دست روی دستگاه از ورق فلزی ساخته شده‌اند. طراحان ایسر پلاستیک مشکی مات را برای پشت لپ‌تاپ، حاشیه‌های نمایشگر و لولا برگزیده‌اند و همین موضوع باعث می‌شود تا هلیوس ۳۰۰ به‌اندازه‌ی ریزر بلید، حس‌وحال محصولی گران‌قیمت را نداشته باشد. صرف‌نظر از جنس به‌کاررفته در بدنه، هلیوس ۳۰۰ ساختار مستحکمی دارد؛ به‌طوری که بخش نمایشگر دچار تاب‌خوردگی نمی‌شود و با فشردن نیز بخش کیبورد به‌سادگی به داخل فرو نمی‌رود.

دریچه های هوای پشتی لپ تاپ ایسر هلیوس ۳۰۰

به‌لطف قطعات قدرتمند و سنگین هلیوس ۳۰۰، پایه‌ی لپ‌تاپ در مقایسه با بخش نمایشگر وزن بیشتری دارد و از همین‌رو محصول گیمینگ ایسر از آزمون بازکردن در لپ‌تاپ با یک دست، سربلند بیرون می‌آید! نمایشگر Helios 300 به‌کمک دو لولای کوچک از کناره‌ها به پایه متصل شده است؛ لولاهایی که تا حدود ۱۳۰ درجه باز می‌شوند و با پایداری مناسبی نمایشگر را در زاویه‌ی دلخواه کاربر نگه می‌دارند، به‌طوری که به‌راحتی و بدون لق‌خوردن نمایشگر می‌توان روی سطوح مختلف، از لپ‌تاپ استفاده کرد.
دریچه هوای پشتی لپ تاپ ایسر هلیوس ۳۰۰ از نزدیک
لولای لپ تاپ ایسر هلیوس ۳۰۰

صفحه‌نمایش ۱۵٫۶ اینچی هلیوس ۳۰۰ از سمت چپ و راست فاصله‌ی اندکی تا لبه‌های فیزیکی دستگاه دارد؛ اما حاشیه‌ی بالا و پایین بسیار قطور هستند. طراحان ایسر روی لبه‌ی بالا وب‌کم و ۳ میکروفن قرار داده و روی لبه‌ی پایین لوگوی براق PREDATOR را کار گذاشته‌اند. ایسر می‌توانست در جهت جلب رضایت کسانی که درکنار بازی از لپ‌تاپ‌شان در امور کاری نیز استفاده می‌کنند، نمایشگری با نسبت تصویر ۳:۲ به‌کار گیرد؛ بدین ترتیب از فضای خالی و بی‌استفاده‌ی دو طرف نمایشگر نیز استفاده‌ی بهینه‌تری می‌شد و لپ‌تاپ ظاهر مدرن‌تری به‌خود می‌‌گرفت.
درگاه‌ها و ارتباطات

هلیوس 300 مجموعه‌ای متنوع از درگاه‌ها را دراختیار کاربر قرار می‌دهد: در لبه‌ی سمت راست یک پورت Mini DisplayPort، یک پورت HDMI، یک پورت USB 3.2 Gen 1 Type-A با پهنای باند ۵ گیگابیت‌برثانیه و قابلیت شارژ دستگاه‌های دیگر در حالت Sleep و یک پورت USB 3.2 Gen 2 Type-C با پهنای باند ۱۰ گیگابیت‌برثانیه تعبیه شده‌اند؛ درحالی‌که لبه‌ی سمت چپ از دو پورت USB 3.2 Gen 1 Type-A با پهنای باند ۵ گیگابیت‌برثانیه، درگاه اترنت با پهنای باند ۱۰۰۰ مگابیت‌برثانیه، جک هدفون و درگاه قفل Kensington میزبانی می‌کند؛ بنابراین در لپ‌تاپ گیمینگ ایسر از پورت سازگار با تاندربولت خبری نیست.
پورت های لپ تاپ ایسر هلیوس ۳۰۰
پورت های لپ تاپ ایسر هلیوس ۳۰۰

در لبه‌ی پشتی هلیوس 300 صرفا یک پورت شارژ از نوع Barrel به‌چشم می‌خورد. تایوانی‌ها سازگاری با شبکه‌ی وای‌فای نسل ششم را به‌لطف مودم Killer Wi-Fi 6 AX1650i برای کاربران هلیوس ۳۰۰ فراهم کرده‌اند. از سوی دیگر لپ‌تاپ گیمینگ ایسر امکان اتصال Bluetooth 5.0 را نیز به‌کمک ماژول بلوتوث اینتل دارد.
کیبورد و ترک‌پد

کیبورد هلیوس ۳۰۰ را می‌توان یکی از نقاط قوت این لپ‌تاپ گیمینگ دانست. فاصله‌ی کلیدها از یکدیگر و عمق حرکتی آن‌ها مناسب است، عمق حرکت و نوع بازخورد کلیدها تجربه‌ی لذت‌بخشی را به‌ارمغان می‌آورد و پوشش مات کلیدها به‌سادگی چربی یا آثار انگشت را جذب نمی‌کند. تایوانی‌ها تصمیم عجیب و غیرمعقولی در طراحی چینش کلیدها اتخاذ نکرده‌اند؛ اما ترجیح می‌دادیم کلید Shift سمت چپ در مجاورت کلید جهتی سمت بالا نباشد.

کار با لپ تاپ ایسر هلیوس ۳۰۰

کلیدهای WASD و کلیدهای جهتی در محیط‌ بازی‌های ویدئویی بسیار حیاتی هستند، از همین رو طراحان ایسر بریدگی کوچکی در لبه‌ی پایینی این کلیدها به‌وجود آورده‌اند تا تشخیص آن‌ها از کلیدهای دیگر ساده‌تر باشد. هلیوس ۳۰۰ از مجموعه‌ی کلیدهای اعداد یا Num-Pad نیز بهره می‌برد، این کلیدها بر بهره‌وری فرد در کاربری‌های حرفه‌ای می‌افزایند. دو کلید Turbo و PredatorSense کنار کلیدهای دیگر به‌چشم می‌خورد که مورد نخست فرکانس کاری GPU و سرعت فن‌ها را به حداکثر می‌رساند و مورد دوم محیط نرم‌افزار اختصاصی ایسر برای مواردی همچون شخصی‌سازی نورپردازی یا کنترل سرعت‌ فن‌ها را فرامی‌خواند.

مطابق اصلی نانوشته، نورپردازی RGB‌ جزو جدایی‌ناپذیر هر محصول گیمینگی است و لپ ‌تاپ گیمینگ ایسر نیز از این قاعده مستثنی نیست. نور پس‌زمینه‌ی کیبورد هلیوس ۳۰۰ را می‌توان به کمک نرم‌افزار PredatorSense شخصی‌سازی کرد. نورپردازی ایستا یا پویا با افکت‌های مختلف و سفارشی‌سازی رنگ نور از جمله‌ی قابلیت‌های کلیدی شخصی‌سازی نورپردازی در نرم‌افزار PredatorSense هستند.
کیبورد لپ تاپ ایسر هلیوس ۳۰۰
کلید توربو در لپ تاپ ایسر هلیوس ۳۰۰

ترک‌پد ۷٫۷۵ × ۱۰٫۵۵ سانتی‌متری هلیوس ۳۰۰ وسعت ترک‌پدهای غول‌پیکر مک‌بوک پرو یا XPS-های جدید دل را ندارد؛ اما ابعاد آن برای کاربری‌های روزمره کافی به‌نظر می‌رسد. این ترک‌پد از ژست‌های حرکتی ویندوز ۱۰ شامل ژست‌های ۲،۳ و ۴ انگشتی به‌صورت کامل پشتیبانی می‌کند، عملکرد مناسبی در رهگیری حرکت انگشتان کاربر دارد و سطح شیشه‌ای ترک‌پد نیز حرکت راحت انگشت را ممکن می‌سازد.
نمایشگر و اسپیکر

هلیوس ۳۰۰ در مدل‌های مختلف با نمایشگرهای متفاوت در بازارهای جهانی به‌فروش می‌رسد؛ اما مدلی که برای بررسی دراختیار زومیت قرار دارد، از پنل IPS با قطر ۱۵٫۶ اینچ و نرخ‌نوسازی تصویر ۱۴۴ هرتزی بهره می‌برد. از پنل 4K در هلیوس ۳۰۰ مورد بررسی خبری نیست؛ البته باتوجه‌به محدودیت‌های سخت‌افزاری و ۱۴۴ هرتزی بودن نمایشگر، استفاده از پنل Full HD کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد؛ چراکه با سخت‌افزار Helios 300 دستیابی به نرخ ۱۴۴ فریم‌برثانیه در بازی‌ها، آن هم در رزولوشن 4K امکان‌پذیر نیست.

لپ تاپ ایسر هلیوس ۳۰۰ حین پخش فیلم

از نظر شارپ بودن تصاویر مشکلی با پنل Full HD هلیوس ۳۰۰ نخواهید داشت؛ به‌‌خصوص در بازی، پیکسل‌ها آزارتان نخواهند داد. به‌لطف نرخ‌نوسازی ‍۱۴۴ هرتزی نمایشگر،‌ حرکت‌ها، اسکرول‌ها و به‌طور کلی، تجربه‌ی کاربری دستگاه، عالی ارزیابی می‌شود؛ نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی به استاندارد مهمی در ورزش‌های الکترونیک نیز بدل شده است و تفاوت ملموس آن در بازی‌ها با نمایشگرهای معمولی ۶۰ هرتز بر کسی پوشیده نیست. توجه داشته باشید که در بازارهای جهانی هلیوس ۳۰۰ با نمایشگر ۲۴۰ هرتزی نیز به‌فروش می‌رسد؛ اما تفاوت بین ۱۴۴ و ۲۴۰ هرتز از نظر کاربر کمتر از جهش ۶۰ به ۱۴۴ خواهد بود.

به لطف نرخ‌نوسازی ۱۴۴ هرتزی نمایشگر، حتی کارکردن با سیستم‌عامل هلیوس ۳۰۰ نیز لذت مضاعفی به‌دنبال دارد. اجرای نرم‌ تصاویر در بازی‌های سریع مانند DOOM به‌خوبی تفاوت با نمایشگرهای ۶۰ هرتز را به رخ می‌کشد. پشتیبانی از HDR در لپ‌تاپ‌ها و حتی دنیای مانیتور‌ها به اندازه‌ی تلویزیون‌ها بالغ نشده است و مطابق انتظار در هلیوس ۳۰۰ نیز خبری از آن نیست.
عملکرد نمایشگرهای لپ‌تاپ
لپ‌تاپ / آزمایش    تصویر سفید    تصویر مشکی    نسبت کنتراست    AdobeRGB    sRGB    DCI-P3
حداکثر روشنایی    حداقل روشنایی    میانگین روشنایی    Native    پوشش    میانگین خطا    پوشش    میانگین خطا    پوشش    میانگین خطا
هلیوس ۳۰۰    ۳۱۹ نیت    ۲۱٫۳ نیت    ۳٫۷۵ نیت    ۸۵    ۷۰ درصد    ۶٫۱    ۹۱٫۵    ۵٫۵    --    --
سرفیس بوک ۳ ۱۵ اینچی    ۴۰۵ نیت    ۳٫۴ نیت    ۰٫۵۳ نیت    ۷۶۴    ۶۵ درصد    ۳٫۸    ۹۴ درصد    ۱٫۳    ۷۴    ۳٫۴
می نوت‌بوک پرو ۱۵    ۲۵۰ نیت    ۵٫۵ نیت    ۱٫۴ نیت    ۱۷۶٫۶    ۷۵ درصد    ۵٫۱    ۱۰۰ درصد    ۳    --    --
ایسر نیترو ۷    ۲۶۸ نیت    ۱۸٫۸ نیت    ۲٫۰۵ نیت    ۱۲۹٫۵    ۷۱٫۵ درصد    ۵٫۳    ۹۲٫۵ درصد    ۴    --    --
میت بوک D15    ۲۱۳ نیت    ۴٫۳ نیت    ۱٫۵۴ نیت    ۱۳۸    ۴۸ درصد    ۵٫۱    ۶۳ درصد    ۴٫۴    --    --
Razer Blade Stealth 13    ۳۲۱ نیت    ۶٫۷ نیت    ۳ نیت    ۱۰۷    ۷۱٫۹ درصد    ۴٫۴    ۹۰٫۷ درصد    ۲٫۷    --    --
MateBook X Pro 2019    ۴۷۵ نیت    ۵٫۳ نیت    ۴٫۱ نیت    ۱۱۲    ۷۳٫۳ درصد    ۴٫۳    ۹۹٫۱ درصد    ۱٫۷    ۷۵ درصد    ۳٫۵
Surface Pro 7    ۳۹۴ نیت    ۰٫۸ نیت    ۰٫۶ نیت    ۶۲۵    ۷۲٫۵ درصد    ۴٫۰    ۹۶ درصد    ۱٫۶    --    --
Surface Laptop 2    ۳۴۵ نیت    ۱٫۸ نیت    ۳٫۹ نیت    ۸۸    ۷۲ درصد    ۳٫۹    ۹۶٫۷ درصد    ۱٫۵    --    --
MacBook Pro 13 2018    ۴۴۰ نیت    ۰٫۰۰ نیت    ۰٫۵ نیت    ۸۸۸    ۷۷٫۳ درصد    ۲٫۸    ۱۰۰ درصد    ۰٫۴    ۹۹ درصد    ۱٫۴
* تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

زمان پاسخ‌دهی (response time) سه میلی‌ثانیه‌ای نمایشگر کاملا برای بازی‌های سریع مناسب ارزیابی می‌شود؛ البته طبق انتظار این زمان‌پاسخ‌دهی Native نیست و توسط ویژگی اوردرایو ممکن شده؛ در کل می‌توان گفت زمان‌پاسخگویی نمایشگر برای یک پنل ۱۴۴ هرتز مناسب است و پدیده‌هایی گوستینگ در آن مشاهده نمی‌شود. زاویه‌ی دید نمایشگر به‌لطف پنل IPS مناسب به‌نظر می‌رسد. از سوی دیگر شاید پوشش مات نمایشگر به قیمت کاهش طراوت رنگ‌ها تمام شده باشد؛ اما به دلیل بازتاب اندک نور، هیچ قسمتی از صحنه را از دست نخواهید داد.

در آزمایش‌های زومیت، حداکثر روشنایی نمایشگر هلیوس ۳۰۰، مقدار قابل‌قبول ۳۱۹ نیت به‌دست آمد، این سطح از روشنایی برای لپ‌تاپ گیمینگ با پوشش مات کاملا مناسب ارزیابی می‌شود. رنگ مشکی شاید به اندازه‌ی لپ‌تاپ‌های پریمیوم غیر گیمینگ مناسب نباشد؛ اما برای این رده ۳٫۷۵ نیت نتیجه‌ی خیلی بدی نیست. روشنایی‌های اندازه‌گیری‌شده در ۴ ناحیه‌ی نمایشگر همبستگی خوبی دارند؛ به‌طوری‌که حداکثر تفاوت روشنایی ۱۵ نیت اندازه‌گیری شد. کنتراست ۸۵ به‌دست‌آمده از تقسیم روشنایی رنگ سفید و مشکی متوسط ارزیابی می‌شود. در طول آزمایش‌های روشنایی در دو گوشه‌ی پایین نمایشگر، نشت نور (در روشنایی بالا و زمینه‌ی مشکی) مشاهده شد. روشنایی حداقل پنل نمایشگر هلیوس ۳۰۰ قابل‌قبول نیست و با میانگین لپ‌تاپ‌های هم‌رده‌ی قیمتی فاصله دارد.

از یک لپ‌تاپ گیمینگ انتظار زیادی در بحث دقت رنگ نمی‌رود و هلیوس ۳۰۰ نیز از این قضیه مستثنی‌ نیست. پوشش معمولی فضاهای رنگی و دقت نه‌چندان بالای نمایشگر برای گیمرها در اولویت اول برای انتخاب لپ‌تاپ قرار ندارد. حدود ۹۱٫۵ درصد از فضای رنگی sRGB و ۷۰ درصد از Adobe RGB توسط نمایشگر هلیوس ۳۰۰ پوشش داده می‌شود که برای کاربری گیمینگ کاملا مناسب است. تایوانی‌ها چندان روی کالیبره‌کردن نمایشگر لپ‌تاپ گیمینگ‌شان انرژی نگذاشته‌اند و رنگ‌ها دقت متوسطی دارند؛ اگر از سرد بودن رنگ‌ها بگذریم، خطای متوسط ۵٫۵ نیز این مسئله را تصدیق می‌کند.

    آزمایش GrayScale و دمای رنگ در لپ تاپ ایسر هلیوس 300
    خطای رنگ نمایشگر لپ تاپ هلیوس 300 ایسر
    پوشش فضای رنگی Adobe RGB در لپ تاپ ایسر هلیوس 300
    پوشش فضای رنگی sRGB در لپ تاپ ایسر هلیوس 300

اسپیکرهای استریوی هلیوس ۳۰۰ در بخش زیرین دستگاه قرار دارند. بلندی صدای اسپیکرها در شرایطی که فن‌ها با تمام سرعت کار نکنند، برای فضای اتاق مناسب ارزیابی می‌شود، درغیر‌این‌صورت استفاده از هدفون را توصیه می‌کنیم. اسپیکرهای Helios 300 تنها در تولید فرکانس‌های میانی عملکرد رضایت‌بخشی دارند؛ بنابراین در کاربری‌هایی همچون تماشای فیلم، می‌توان روی آن‌ها حساب کرد. فرکانس‌های پایین و بالا در بهترین حالت به‌صورت متوسط تولید می‌شوند. یکی از ویژگی‌های مثبت اسپیکرها، نبود نویز حتی در بالاترین سطح صدا است.
بازده و عملکرد

درحال حاضر هلیوس ۳۰۰ در بازارهای جهانی با مشخصات فنی متنوعی به‌فروش می‌رسد. لپ‌تاپ گیمینگ ایسر با پردازنده‌های نسل هشتم تا دهم و پردازنده‌ی گرافیکی GTX 1650 Ti تا RTX 2070 دردسترس علاقه‌مندان قرار دارد. این لپ‌تاپ هم‌اکنون در دو مدل با پردازنده‌ی Core i7-10750H، رم ۱۶ گیگابایت و حافظه‌ی ذخیره‌سازی SSD یک ترابایتی در بازار ایران به‌فروش می‌رسد که تفاوت آن‌ها صرفا به پردازنده‌ی گرافیکی بازمی‌گردد؛ یکی از مدل‌ها از پردازنده‌ی گرافیکی ۴ گیگابایتی GTX 1650 Ti و دیگری از پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمندترِ GTX 1660 Ti قدرت می‌گیرند. ما نسخه‌ی ۴ گیگابایتی را برای بررسی دراختیار داشتیم.

لپ تاپ ایسر هلیوس ۳۰۰

Core i7-10750H، از مجموعه‌ی پردازنده‌های ۴۵ واتی Comet Lake-H، با پنجمین نسخه‌ از طراحی ۱۴ نانومتری Skylake تولید می‌شود. این پردازنده‌ از ۶ هسته با فرکانس پایه‌ی ۲٫۶۰ گیگاهرتز و امکان پردازش ۱۲ ترد به‌صورت هم‌زمان درکنار ۱۲ مگابایت حافظه‌ی کش L3 بهره می‌برد و از رم‌های DDR4 با فرکانس بالغ‌بر ۲۹۳۳ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند.

پردازنده‌ی Core i7-10750H به‌لطف فناوری Turbo Max 3.0 و Thermal Velocity Boost در دماهای کم‌تر از ۶۵ درجه‌ی سلسیوس و پردازش‌های تک‌هسته‌ای به فرکانس بیشینه‌ی ۵٫۰ گیگاهرتز دست می‌یابد؛ اما ازآنجاکه دمای لپ‌تاپ‌ها عموما فراتر از چنین محدوده‌ای است، فرکانس بیشینه‌ی تک‌‌هسته‌ای به حدود ۴٫۸۰ گیگاهرتز کاهش می‌یابد. فرکانس توربوی 10750H در پردازش‌های چندهسته‌ای حدود ۴٫۳ گیگاهرتز عنوان شده است.

لپ تاپ ایسر هلیوس ۳۰۰ در حال استفاده

برای لپ‌تاپی که برچسب «گیمینگ» را یدک می‌کشد، توان پردازش گرافیکی بیش‌از هرچیز دیگری اهمیت دارد؛ GeForce GTX 1650 Ti انویدیا با حافظه‌ی ویدئویی ۴ گیگابایتی GDDR6 ساخت Micron، فرکانس ۱۳۵۰ تا ۱۴۸۵ مگاهرتز، ۱۲ گیگابیت‌برثانیه سرعت حافظه، مجموع ۱۰۲۴ هسته‌ی سایه‌زن CUDA و ۳۲ واحد ROP (رندرگیری)، پردازنده‌ی گرافیکی مجزای لپ‌تاپ ایسر هلیوس 300 محسوب می‌شود.

GTX 1650 Ti همانند خانواده‌ی RTX برمبنای معماری تورینگ انویدیا تولید می‌شود؛ اما در آن از قابلیت رهگیری پرتور برای پیاده‌سازی واقع‌گرایانه‌تر نورپردازی و سایه‌ها خبری نیست. درحال‌حاضر GTX 1650 Ti را به‌معنای واقعی کلمه می‌توان یک پردازنده‌ی گرافیکی میان‌رده دانست که پایین‌تر از مدل‌هایی همچون GTX 1660 Ti و RTX 2060 قرار می‌گیرد.
جدول عملکرد حافظه‌های ذخیره‌سازی لپ‌تاپ‌
مدل‌ها / عملکرد    نرخ خواندن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)    نرخ نوشتن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
Acer Predator Helios 300    ۱۸۴۰٫۵۸    ۲۷۲۵٫۴۸
Microsoft Surface Book 3 15    ۲۰۷۱٫۸۷    ۸۰۵٫۹۵
Xiaomi Mi Notebook Pro 15 Enhanced Ed.    ۱۵۸۶٫۷۷    ۱۷۷۲٫۹۹
Acer Nitro 7    ۱۷۹۲٫۸۰    ۱۵۵۰٫۴۹
Huawei MateBook D15 SSD    ۳۴۳۶٫۸۸    ۱۴۴۲٫۶۲
Huawei MateBook D15 HDD    ۱۱۰٫۹۶    ۱۰۸٫۰۱
Razer Blade Stealth Late 2019    ۳۰۹۹٫۴۹    ۱۲۳۰٫۱۳
Huawei MateBook X Pro 2019    ۳۲۹۲٫۶۶    ۲۹۴۱٫۵۰
Surface Pro 7    ۲۰۱۸٫۳۵    ۸۱۲٫۴۶
Surface Laptop 2    ۱۵۳۸٫۲    ۸۱۴٫۹
MacBook Pro 13 2018    ۳۰۱۰    ۱۲۸۵
Razer Blade Stealth    ۳۱۰۱    ۱۵۹۳
*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

درکنار پردازنده‌ و گرافیک میان‌رده، مدل مورد بررسی زومیت از لپ‌تاپ ایسر هلیوس 300 به‌ترتیب ۱۶ گیگابایت رم در قالب دو ماژول ۸ گیگابایتی و ۱۶۰۰ مگاهرتزی DDR4 از شرکت Micron و یک ترابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی SSD NVMe PCIe Gen3 X4 با مدل SN730 از شرکت وسترن دیجیتال را در بطن خود دارد.

حال نوبت به اجرای بنچمارک‌ها می‌رسد تا عیار سرفیس‌بوک ۳ را بسنجند. در جدول زیر، بنچمارک‌های 3DMark و GFXBench درکنار GeekBench OpenCL پردازنده‌ی گرافیکی را تحت‌فشار قرار می‌دهند؛ درحالی‌که بنچمارک‌های GeekBench و CineBench هر دو CPU-محور هستند و دو بنچمارک PCMark 8 و PCMark 10 عملکرد کلی دستگاه را با شبیه‌سازی کاربری روزمره مورد ارزیابی قرار می‌دهند.
جدول بنچمارک‌های عملکرد لپ‌تاپ
لپ‌تاپ / بنچمارک    مشخصات فنی    GFXBench    3DMarkBasic
     GeekBench 5    GeekBench OpenCL    PCMark8    PCMark 10    CineBench
R20
Aztec Ruins
High Tier - Offscreen    Sky Diver    Fire Strike    Cloud Gate    Multi    Single    dGPU    GPU    Creative    Work    Home    CPU
Acer Helios 300    Core i7 - 10750H
1650Ti    ۶۲۴۵٫۹۹
DirectX 12    ۲۷۹۴۹    ۹۲۸۹        ۴۸۳۸    ۱۲۳۹    ۴۱۴۲۴    ۵۵۸۳    ۵۰۰۳    ۵۴۳۸    ۴۲۷۶    ۵۱۴۸    ۳۰۲۱
Surface Book 3 15    Core i7 - 1065G7
1660Ti Max-Q    ۸۴۳۰٫۹۴
DirectX 12    ۲۰۱۳۹    ۱۰۳۱۵    ۲۰۶۲۳    ۴۳۴۷    ۱۳۳۴    ۶۰۳۱۶    ۱۰۷۳۹    ۳۸۳۸    ۴۲۷۳    ۳۰۵۳    ۴۲۷۰    ۱۲۶۲
Mi Notebook Pro 15 E.E    Core i7 - 10510U
MX250    Failed    ۱۱۲۵۷    ۳۴۹۸    ۱۲۷۳۶    ۳۱۱۰۷    ۱۲۲۳    ۱۱۸۶۳    ۵۶۲۲    ۳۷۷۳    ۵۲۶۱    ۳۵۸۷    ۴۳۶۸    ۱۱۹۷
Acer Nitro 7    Core i7 - 9750H
GTX 1650    ۵۷۵۳٫۸۸
DirectX 12    ۲۵۰۳۲    ۸۲۳۳    ۲۶۸۷۲    ۵۳۲۴    ۱۲۴۹    ۴۲۲۰۶    ۵۷۶۶    ۴۷۴۱    ۵۲۲۳    ۴۰۷۷    ۵۱۰۵    ۲۲۲۰
MateBook D15    Core i5 - 10210U
MX250    ۲۰۵۲٫۹
DirecX 12    ۱۰۰۲۹    ۳۲۲۰    ۱۳۶۸۲    ۳۹۶۰    ۱۱۱۶    ۱۱۷۸۶    ۵۷۹۱    ۳۹۸۶    ۴۵۲۴    ۳۵۵۶    ۳۶۸۱    ۱۵۸۸
Razer Blade Stealth 2019    Core i7 - 1065G7
GTX 1650    ۴۶۵۳٫۸۷
DirecX 12    ۱۴۳۳۶    ۶۳۴۷    ۱۳۳۲۱    ۳۲۲۷    ۱۱۳۹    --    --    ۳۶۴۱    ۴۱۴۸    ۲۸۳۵    ۴۷۲۴    --
MateBook X Pro 2019     Core i7 - 8565U
MX250    ۱۴۹۷.۵۱ فریم
DirectX 12    ۸۱۳۱    ۲۶۱۵    ۱۰۳۴۷    --    --    --    --    ۳۶۳۳    ۴۳۹۶    ۳۲۲۸    ۴۰۰۲    --
Surface Pro 7    Core i5 - 1035G4    ۹۱۶.۹۲ فریم
DirectX 12    ۶۲۱۵    ۱۹۰۴    ۱۰۸۳۷    ۴۴۳۹    ۱۲۵۱    --    --    ۳۵۳۳    ۴۳۴۵    ۳۰۳۹    ۳۶۸۸    --
MacBook Pro 13 (2018)
Windows 10    Core i5 - 8259U    ۱۳۹۷.۶۱ فریم
DirectX 12    ۷۲۷۸    ۱۹۳۴    ۱۱۹۹۸    --    --    --    --    ۵۲۳۹    ۴۴۲۰    ۳۷۶۲    ۳۳۷۱    --
MacBook Pro 13 (2018)
macOS    Core i5 - 8259U    ۱۴۱۶.۹۳ فریم
Metal    --    --    --    ۳۸۰۸    ۸۸۷    --    ۸۰۰۷    --    --    --    --    --
* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

هلیوس ۳۰۰ قدرت‌ پردازشی CPU-محورش را در آزمون‌ چندهسته‌‌ای CineBench به‌خوبی و با اختلافی ۱۳۰ درصدی به رخ می‌کشد. تعداد هسته‌های بیشتر و فرکانس کاری بالاتر پردازنده‌ی Core i7-10750H در آزمون‌های کلی PCMark 8 و PCMark 10 نیز تأثیر شگرفی دارد؛ به‌طوری که لپ‌تاپ گیمینگ ایسر سرفیس‌بوک ۳ با گرافیک توانمند‌تر GTX 1660 Ti Max-Q را با اختلاف ۲۵ تا ۴۰ درصدی از پیش‌رو برمی‌دارد.

مطابق انتظار هلیوس ۳۰۰ با پردازنده‌ی گرافیکی GTX 1650 Ti در آزمون‌های GPU-محور GeekBench OpenCL و GFXBench Aztec Ruins از سرفیس بوک ۳ ۱۵ اینچی با اختلاف ۲۵ تا ۳۰ درصدی شکست می‌خورد؛ اما در آزمون‌های 3DMark که تقریبا ۱۵ درصد از امتیاز به‌دست‌آمده صرفا با اتکا بر CPU و ۱۰ درصد آن با تحت‌فشار قرار دادن توأمان CPU و GPU محاسبه می‌شود، هلیوس ۳۰۰ به‌لطف پردازنده‌ی قدرتمندترِ 10750H اینتل، سرفیس‌ بوک ۳ را با اختلاف بالغ‌بر ۳۵ درصد از پیش‌رو برمی‌دارد.

برای ارزیابی عملکرد گیمینگ ایسر هلیوس ۳۰۰ به سراغ بازی‌های Rise of the Tomb Raider ،Gears 5 و Final Fantasy Shadowbringers با وضوح Full HD می‌رویم. تایوانی‌ها به کاربر اجازه می‌دهند تا با فشردن کلید اختصاصی Turbo، سرعت فن‌های خنک‌کننده‌ی دستگاه و فرکانس GPU را به بیشترین مقدار ممکن افزایش دهند؛ بنابراین برای نشان‌‌دادن تأثیر حالت Turbo، بازی‌ها را در دو وضعیت متفاوت اجرا می‌کنیم.
عملکرد لپ‌تاپ ایسر هلیوس ۳۰۰ در اجرای بازی‌ها
نام بازی    رزولوشن    تنظیمات گرافیکی    Turbo    میانگین نرخ فریم
Final Fantasy XIV: Shadowbirngers    ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل    High (Laptop)    فعال    ۱۰۳٫۰۵
غیرفعال    ۹۹٫۳۲
Final Fantasy XIV: Shadowbirngers    ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل    Maximum    فعال    ۷۷٫۸۶
غیرفعال    ۷۳٫۶۲
Rise Of The Tomb Raider    ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل    Very High    فعال    ۶۸٫۴۰
غیرفعال    ۶۳٫۶۰
Rise Of The Tomb Raider    ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل    High    فعال    ۷۹٫۶۷
غیرفعال    ۷۶٫۰۱
Gears 5    ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل    Ultra    فعال    ۵۰٫۴
غیرفعال    ۴۷٫۲
Gears 5    ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل    High    فعال    ۶۵٫۶
غیرفعال    ۶۱٫۸
*همه‌ی نرخ‌های فریم ذکرشده در این جدول با آزمایش‌های زومیت حاصل شده است.

آی تی من بازدید : 187 جمعه 17 بهمن 1399 نظرات (0)

با نزدیک‌شدن به سال آینده‌ی میلادی، انتظار می‌رود اپل آیپد پرو و مک‌بوک پرو را با نمایشگرهای Mini-LED در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۲۱ عرضه کند.

برنامه و علاقه‌ی اپل برای استفاده از نمایشگر مینی LED در آیپد پرو بسیار واضح است و در یک ‌سال گذشته، بارها شایعاتی درباره‌ی استفاده‌ی اپل از این نوع صفحه‌نمایش‌ منتشر شده است. حال جدیدترین گزارش دیجی‌تایمز زنجیره‌ی تأمین این نمایشگرها را مشخص می‌کند. براساس این گزارش، اپل قصد دارد در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۱، حداقل یک مدل آیپد پرو را با نمایشگر مینی LED روانه‌ی بازار کند. افزون‌براین، گفته می‌شود که به‌دنبال عرضه‌ی اولین مدل آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچ با نور پس‌زمینه Mini-LED، اپل مدل‌های جدید مک‌بوک پرو را نیز با همین نمایشگرها در نیمه‌ی دوم سال آینده میلادی عرضه کند.
مقاله‌ی مرتبط:

        آیپد پرو ۲۰۲۱ از AiP ساخت اپل برای ارائه 5G پر سرعت mmWave استفاده می‌کند

گزارش یادشده تأیید می‌کند که تأمین‌کنندگان اپل در تایوان شامل شرکت Epistar به‌منظور تولید تراشه‌های LED، شرکت FitTech متخصص آزمایش و مرتب‌سازی، شرکت SMT ارائه‌دهنده‌ی خدمات، شرکت Zhen Ding Technology تأمین‌کننده‌ی پنل‌های نور پس‌زمینه، شرکت Auras Technology ارائه‌دهنده‌ی سیستم‌های خنک‌کننده و شرکت All Ring Technology سازنده‌ی تجهیزات پردازشی، همگی برای تأمین تجهیزات و فناوری‌های لازم برای نمایشگرهای مینی LED در حال تلاش هستند. افزون‌بر‌این منابع خبری به این نکته اشاره می‌کنند که محموله‌ها و دستگاه‌های آینده‌ی اپل با نور پس‌زمینه mini-LED رشد چشمگیری خواهند کرد.

مک‌بوک پرو ۱۴٫۱ اینچی

طبق گفته‌های دیجی‌تایمز، شرکت فاکسکان، بزرگ‌ترین مونتاژکننده‌ی اپل، درکنار شرکت کومپال الکترونیک (Compal Electronics) مونتاژ آیپد پرو مجهز به نمایشگر مینی LED را برعهده خواهند داشت و طبق روال معمول، شرکت کوانتانا (Quanta) و بخش دیگری از فاکسکان نیز نمایشگر مک‌بوک پرو مجهز به تراشه‌ی M1 را تولید می‌کنند. درادامه‌ی این گزارش آمده است که در میان شرکای زنجیره تأمین اپل، شرکت TSMC همچنان بیشترین سود را از این دستگاه‌ها خواهد برد؛ زیرا تولید تمام سفارس‌های تولید پردازنده‌های پنج‌نانومتری برای آیپدها و کامپیوترهای مک مجهز به مینی LED را برعهده دارد.

آیپد پرو 5G

به‌گفته‌ی مینگ‌چی کو، تولید نمایشگرهای مینی LED در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۰ آغاز و اولین آیپدهای مجهز به این نمایشگرها در نیمه‌ی نخست ۲۰۲۱ و مک‌بوک پرو ۱۴٫۱ اینچی نیز در نیمه‌ی دوم سال آینده‌ی میلادی عرضه خواهند شد. نمایشگرهای Mini-LED و OLED درمقایسه‌با LCDهای سنتی مزایای یکسانی، از‌جمله روشنایی بیشتر، بهبود نسبت کنتراست،  طیف رنگی گسترده و افزایش بازده انرژی دارند و مینگ‌چی کو می‌گوید که این نمایشگرها تجربه‌ی کاربری و بهره‌وری این محصولات را به‌طورچشمگیری افزایش می‌دهند. انتظار می‌رود همه‌ی مدل‌های آینده مک‌بوک پرو مجهز به تراشه‌های اپل سیلیکون دردسترس قرار گیرند.

ناگفته نماند اپل آخرین مدل از آیپد پرو را مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸) با به‌روزرسانی نسبتا جزئی عرضه کرد. کوپرتینویی‌ها در آیپد پرو جدید از پردازنده‌ی A12Z Bionic به‌عنوان قلب تپنده‌ی آن استفاده کردند که درواقع، همان پردازنده‌ی A12X با یک هسته‌ی گرافیکی بیشتر به‌حساب می‌آید. افزون‌براین، اپل از دوربینی فوق‌عریض و حسگر لایدار برای تقویت تکنولوژی واقعیت افزوده و میکروفون‌های بهبودیافته در‌مقایسه‌با آیپد پرو ۲۰۱۸ استفاده کرده است.

آی تی من بازدید : 223 پنجشنبه 16 بهمن 1399 نظرات (0)

بر اساس اختراع ثبت‌شده، اپل در حال توسعه‌ی نسل دوم نمایشگر تاچ بار مبتنی بر فناوری فورس تاچ، برای استفاده در نسل بعدی کامپیوترهای مک است.

مدتی است که شایعاتی در مورد بازطراحی کامپیوترهای مک‌ منتشر می‌شود که اغلب به مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی و آی‌مک‌ اشاره دارند. حال طبق اختراع جدید اپل، انتظار می‌رود کوپرتینویی‌ها در سری لپ‌تاپ‌ محبوب مک‌بوک از نسل دوم تاچ ‌بار مبتنی بر تکنولوژی فورس تاچ استفاده کنند. اختراع ثبت‌شده در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده، نسخه‌ای از تاچ بار (Touch Bar) را نشان می‌دهد که دقیقا مانند نسخه فعلی است و تنها تفاوت آن این است که مدل جدید از فناوری موسوم به فورس تاچ (Force Touch) استفاده می‌کند.
مقاله‌ی مرتبط:

    پتنت های جدید اپل؛ دوربین لایدار و ادراک لمسی هدست‌ واقعیت افزوده

حسگر فورس تاچ اولین ‌بار برای استفاده در صفحه‌نمایش نسل نخست اپل واچ معرفی شد. این تکنولوژی به اپل واچ اجازه می‌دهد فشار واردشده به صفحه‌نمایش را برای انجام اقدامات مختلف شناسایی کند. این فناوری در سال ۲۰۱۵ در ترک‌پد لمسی مک‌بوک استفاده شد و سپس به تمامی لپ‌تاپ‌های مک اضافه شد؛ فورس تاچ استفاده‌شده در مک‌بوک این امکان را به کاربران می‌دهد که بدون دکمه‌های مکانیکی فرامین خود را در تمامی نقاط ترک‌پد اعمال کنند. آیفون ۶ اس در همان سال با فناوری 3D Touch معرفی شد که اساسا همان فناوری فورس تاچ به‌ حساب می‌آید. متأسفانه در آیفون‌ها و اپل واچ‌های کنونی این تکنولوژی حذف شده و موتور هپتیک جای آن را گرفته است؛ اما به ‌نظر می‌رسد اپل هنوز این تکنولوژی را به‌صورت کامل کنار نگذاشته و ممکن است در محصولات آینده‌ی این شرکت شاهد احیای دوباره‌ی فورس تاچ باشیم.

پتنت جدید اپل مرتبط با فورس تاچ / Force Touch

پتنت منتشرشده در وب‌سایت Patently Apple، به‌وضوح یک تاچ بار را در مک‌بوک همراه ‌با مدارهای حساس به فشار جدید فورس تاچ نشان می‌دهد؛ اما متأسفانه جزئیات بیشتری در مورد نحوه کارکرد آن وجود ندارد. تصور می‌شود اپل فورس تاچ را به ‌منظور کاهش لمس‌های تصادفی که کاربران از آن شکایت دارند استفاده خواهد کرد. این اختراع در ماه می ۲۰۱۹ (اردیبهشت ۱۳۹۸) به ثبت رسیده است.

در حال‌ حاضر اپل تنها در مک‌بوک پرو از تاچ بار استفاده می‌کند و با معرفی مک‌های جدید مجهز به پردازنده‌ M1، مشخص شده است که فعلا قصدی برای آوردن این نمایشگر لمسی به مک‌بوک ایر ندارد و احتمالا نسل بعدی این نمایشگرها به‌صورت انحصاری برای نسخه‌های پرو در نظر گرفته شده است.

آی تی من بازدید : 75 چهارشنبه 15 بهمن 1399 نظرات (0)

مایکروسافت برخلاف سال ۲۰۱۹، تنها از سرفیس پرو ایکس با پردازنده‌ی جدید SQ2 و سرفیس لپ‌تاپ گو (Surface Laptop Go) با قیمت مقرون‌به‌صرفه رونمایی کرد؛ حال اولین مشخصات و تصاویر سرفیس پرو ۸ و سرفیس لپ‌تاپ ۴ منتشرشده است که از طراحی آشنای آن‌ها حکایت دارد. بر اساس اطلاعات منتشرشده از اکانت توییتری cozyplanes که شباهت زیادی به پرونده‌های کمیسیون فدرال ارتباطات ایالات متحده (FCC) دارد، سرفیس پرو ۸ ممکن است از نسل چهارم شبکه‌ی موبایل (4G) پشتیبانی کند؛ همچنین هر دو دستگاه احتمالا اوایل سال آینده‌ی میلادی بدون تغییر خاصی در طراحی رونمایی می‌شوند.
مقاله‌ی مرتبط:

    تصاویر و مشخصات سرفیس پرو ۸ منتشر شد؛ طراحی آشنا و سخت‌افزار قدرتمند

طبق گفته‌های وب‌سایت ویندوز سنترال، سرفیس پرو ۸ و سرفیس لپ‌تاپ ۴ می‌توانند از اواسط ژانویه ۲۰۲۱ (دی ۱۳۹۹) با پردازنده‌‌های نسل یازدهمی اینتل و پشتیبانی از گرافیک Intel Xe رونمایی شوند. افزون‌براین درکنار پردازنده‌های اینتل، انتظار می‌رود که مایکروسافت در سرفیس لپ‌تاپ ۴ از پردازنده‌های سفارشی‌شده‌ی AMD (احتمالا Ryzen 4000) استفاده کند. مایکروسافت در گذشته نیز در سرفیس لپ‌تاپ ۳ نسخه‌ی ۱۵ اینچی، از پردازنده‌ی سفارشی AMD موسوم به Ryzen Surface Edition، به‌منظور بهینه‌سازی CPU و GPU استفاده کرده بود؛ اما پردازنده‌ی یادشده، آنچنان موفق ظاهر نشد و در کارهای اساسی مانند پخش فیلم‌های 4K با مشکلات متعددی مواجه شد.

طراحی سرفیس لپ‌تاپ ۴ / Surface Laptop 4

طراحی سرفیس پرو ۸ / Surface pro 8

همان‌طور که در تصاویر بالا مشاهده می‌کنید، سرفیس پرو ۸ و سرفیس لپ‌تاپ ۴ در بخش طراحی تغییر خاصی را متحمل نشده‌اند. پیش‌تر نیز تصاویر و مشخصاتی از سرفیس پرو ۸ در وب‌سایت خریدوفروش eBay منتشرشده بود که از طراحی مشابه با نسل گذشته‌اش حکایت داشت و انتظار می‌رود که بیش‌ترین تغییرات را در بخش سخت‌افزاری شاهد باشیم. مایکروسافت معمولا در ماه اکتبر (مهر)، از محصولات خانواده‌ی سرفیس، از جمله سرفیس لپ‌تاپ و سرفیس پرو رونمایی می‌کند و امسال در بازه‌ی زمانی مشابه، سرفیس پرو ایکس و سرفیس لپ‌تاپ گو معرفی شدند و معرفی محصولات دیگر از این خانواده به زمان دیگری موکول شد. ناگفته نماند مایکروسافت سال گذشته و همان‌طور که گفته‌شد، سرفیس لپ‌تاپ ۳ را در دو نسخه‌ی ۱۳ و ۱۵ اینچی و دو پردازنده‌ی اینتل و AMD همراه‌با سرفیس پرو ۷ رونمایی کرد.

آی تی من بازدید : 62 سه شنبه 14 بهمن 1399 نظرات (0)

طبق گفته‌های رویترز، اپل برای دوری از تنش‌های احتمالی در ارتباط با جنگ تجاری آمریکا و چین، تولید مک‌بوک و آیپدها را به تایوان منتقل می‌کند.

با ادامه پیدا کردن تنش‌های تجاری ایالات متحده و چین، تعداد زیادی از شرکت‌های تولیدکننده قصد دارند خطوط تولید خود را از چین به کشورهایی از جمله مکزیک، ویتنام، برزیل، هند و تایوان منتقل کنند. اکنون طبق اطلاعات منتشر شده از زنجیره‌ی تأمین محصولات اپل، فاکسکان به درخواست اپل خطوط تولید آیپد و مک‌بوک‌ها را از چین به تایوان منتقل خواهد کرد.
مقاله‌ی مرتبط:

        احتمالا اپل کامپیوترهای مک سال آینده را در دو نسخه با پردازنده اینتل و M1 عرضه خواهد کرد

مدتی پیش از سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیون دلاری پگاترون (سومین تولیدی محصولات اپل) در کشور هند برای ساخت کارخانه‌ی جدید به‌منظور تولید آیفون گفتیم. حال فاکسکان به‌عنوان بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین تولیدکننده‌ی محصولات اپل، قصد دارد خطوط تولید آیپد و مک‌بوک‌ها را به کشور تایوان منقل کند تا تولید محصولات اپل را از جنگ تجاری احتمالی بین چین و ایالات متحده، مصون نگه دارد. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که اپل در گذشته، خطوط تولید ایرپاد و ایرپاد پرو را به تایوان منتقل کرده بود و اکنون نیز دو محصول دیگر (مک‌بوک و آیپد) را به این کشور منتقل می‌کند.

لوگوی ساخت تایوان / Logo Made IN Taiwan

طبق گفته‌های خبرگزاری رویترز، اپل از فاکسکان خواسته است که این کار را به‌عنوان بخشی از یک اقدام کلی برای کاهش اعتماد به چین انجام دهد و این شرکت قصد دارد که محصولات خود را در کشورهای مختلف تولید کند تا از تنش‌های احتمالی دور بماند. تاکنون هیچ تاریخ یا جزئیات خاصی در مورد حجم محصولات تولیدشده در تایوان منتشر نشده است؛ بااین‌حال، رویترز گزارش می‌دهد که کارخانه‌های فاکسکان، محصولات اپل ازجمله مک‌بوک را در استان باک گیانگ (Bac Giang) ویتنام در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۱ آغاز می‌کنند. این نشریه همچنین به این نکته اشاره می‌کند که تا پیش از این تمامی آیپدها در چین مونتاژ می‌شدند و برای اولین‌بار قرار است که تولید آیپدها به خارج از خاک چین منتقل شود. گفتنی است که نه اپل و نه فاکسکان در مورد این گزارش‌ها اظهارنظری نکرده‌اند؛ زیرا قوانین اپل در قرارداد با این شرکت‌ها هرگونه اظهارنظر درمورد مفاد قرار داد را منع می‌کند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی انتقال خطوط تولید آیپد و مک به کشور تایوان چیست؟

آی تی من بازدید : 215 دوشنبه 13 بهمن 1399 نظرات (0)

اینتل می‌گوید آزمایش‌هایش نشان می‌دهند لپ‌تاپ‌های مجهزبه تراشه‌های سری رایزن 4000 به‌هنگام استفاده از باتری با افت شدید عملکرد مواجه می‌شوند. ادعاهای اینتل را باور کنیم؟

اینتل چند روز پیش در ادعایی بحث‌برانگیز اعلام کرد نسخه‌ی لپ تاپ پردازنده‌های مرکزی سری رایزن ۴۰۰۰ ای ام دی (AMD Ryzen 4000) به‌هنگام دریافت انرژی از باتری لپ تاپ، با افت عملکرد شدید مواجه می‌شوند. اینتل می‌گوید بررسی‌هایی که انجام داده است نشان می‌دهند چندین  لپ تاپ مجهزبه پردازنده‌ی رایزن به‌هنگام استفاده از باتری تا ۴۸ درصد افت عملکرد نسبت‌به زمانی که متکی‌بر شارژر هستند تجربه کرده‌اند که اتفاقی درخورتوجه است. اینتل می‌گوید لپ تاپ هایی که مجهزبه تراشه‌های نسل یازدهمی سری تایگر لیک (Intel Tiger Lake) هستند افت عملکرد بسیار کمتری تجربه کرده‌اند.

هر کاربری که برای نخستین بار ادعاهای جدید اینتل را بشنود، قطعا نسبت‌به آن‌ها شکاک می‌شود. نمونه‌ی ادعاهای مطرح‌شده‌ی اینتل علیه ای ام دی را در دیگر صنایع نیز دیده‌ایم؛ برای مثال مک دونالد و فورد بارها ادعاهای مشابهی نسبت‌به (به‌ترتیب) برگر کینگ و شورلت مطرح کرده‌اند. اینتل می‌گوید برای اثبات ادعاهایش مدارک کافی در اختیار دارد. ازطرفی رسانه‌ی PCWorld اعلام می‌کند آزمایش‌هایی اختصاصی را آغاز کرده است تا صحت ادعاهای اینتل را موردبررسی قرار دهد.
اینتل می‌گوید مدارک کافی برای اثبات ادعایش در اختیار دارد

اینتل می‌گوید برای انجام آزمایش‌های خود، پنج لپ تاپ مجهزبه تراشه‌ی ای ام دی را با پنج لپ تاپ مجهزبه تراشه‌‌ی اینتل مقایسه کرده است. اینتل روی هر یک از این لپ تاپ ها بنچمارک‌های استاندارد را اجرا کرد و کارهای معمولی را نیز روی آن‌ها انجام داد؛ کارهایی نظیر اجرای ورد و اکسل و آکروبات. تیم آبی به‌دنبال انجام این آزمایش‌ها متوجه شد تراشه‌های رایزن پس از قرار گرفتن لپ تاپ روی حالت باتری، قدرت پردازشی خود را محدود می‌کنند تا عمر باتری ارائه‌شده توسط لپ تاپ افزایش یابد.

عملکرد AMD Ryzen 4000 و مقایسه با تایگر لیک در PCMark 10

اینتل ادعا می‌کند چندین لپ تاپ مجهزبه تراشه‌ی رایزن ۴۰۰۰ درصورت استفاده از باتری با افت شدید عملکرد مواجه می‌شوند

برای مثال اینتل می‌گوید با استفاده از آزمایش PCMark 10 که عملکرد پردازشی لپ تاپ را به‌هنگام انجام وظایف استاندارد مربوط‌به سرویس مایکروسافت ۳۶۵ (Microsoft 365) موردسنجش قرار می‌دهد،‌ متوجه شده است پنج لپ تاپ مبتنی‌بر تراشه‌ی رایزن که متعلق‌به شرکت‌های مختلف تولیدکننده‌ی لپ تاپ بوده‌اند به‌هنگام استفاده از باتری تا حداکثر ۳۸ درصد قدرت کمتر نسبت‌به حالت اتصال به شارژر ارائه داده‌اند.

اینتل می‌گوید در بسیاری دیگر از وظایف سبک و بنچمارک‌ها، به نتایجی مشابه دست پیدا کرده است؛ از SYSMark و WebXPRT گرفته تا آزمایش‌های اختصاصی اینتل. اینتل در آزمایش‌هایی که به‌صورت اختصاصی طراحی کرده است عملکرد لپ تاپ را به‌هنگام انجام وظایفی نظیر تبدیل اسلایدهای پاورپوینت به PDF یا وارد کردن نمودار اکسل به درون ورد موردبررسی قرار می‌دهد.

عملکرد AMD Ryzen 4000 و مقایسه با تایگر لیک Cinebench

بنچمارک CineBench R20 نتایجی خلاف ادعاهای اینتل درقبال لپ تاپ های مجهزبه رایزن ۴۰۰۰ را نشان می‌دهد

نکته‌ی جالب‌توجه این است که اینتل می‌گوید متوجه شده یکی از بنچمارک‌های محبوب مربوط‌به رندرینگ سه‌بعدی یعنی CineBench R20 شرکت مکسون (Maxon)، افت عملکرد لپ تاپ های مجهزبه تراشه‌های رایزن را به‌هنگام استفاده از باتری نشان نمی‌دهد. چرا؟ اینتل می‌گوید بررسی‌هایش نشان داده‌اند تمامی لپ تاپ های مجهزبه تراشه‌های رایزن به‌شکل درخورتوجهی، تقویت (بوست) سرعت کلاک را تا «چندین ثانیه» به‌تأخیر انداخته‌ا‌ند.

در اکثر وظایف کاری کوتاه‌مدتِ متوالی که صرفا چند ثانیه طول می‌کشند، شاهد افت عملکرد لپ تاپ ها خواهید بود؛ با این‌حال در آزمایش‌هایی نظیر CineBench که انجام دادنشان چند دقیقه طول می‌کشد، تراشه‌های رایزن ۴۰۰۰ به‌لطف استفاده از هسته‌های پرقدرت خود عملکرد بسیار خوب نشان می‌دهند.

بررسی قدرت و ولتاژ AMD Ryzen 4000 و مقایسه با تایگر لیک

اینتل ادعا می‌کند بخشی از افت عملکرد تراشه‌های رایزن ۴۰۰۰ در وظایف کاری کوتاه‌مدت به این دلیل است که تراشه‌های رایزن فرآیند تقویت سرعت کلاک را با چند ثانیه تأخیر انجام می‌دهند
ادعاهای اینتل را باور کنیم؟

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، اگر کوکا کولا به شما بگوید نوشیدنی‌های پپسی بی‌ارزش و بدمزه هستند، قطعا این گفته را به‌عنوان حرکتی تبلیغاتی در نظر می‌گیرید و به آن بی‌توجهی نشان می‌دهید. در سناریوی تراشه‌ساز‌ها، نه‌تنها ادعاها و داده‌های اینتل باید به‌صورت قطعی اثبات شوند، بلکه باید امکان نقض آن‌ها نیز وجود داشته باشد. اگر اینتل به هر نحوی بخواهد به‌منظور خوب‌جلوه‌دادن خودش تغییراتی در نتایج نهایی اعمال کند، به هدفش نمی‌رسد. در حقیقت اگر چنین اقدامی از اینتل سر بزند، انگشت انتقاد سمت این شرکت روانه خواهد شد.
مقاله‌های مرتبط:

    اینتل پردازنده‌های نسل یازدهمی خانواده تایگر لیک را معرفی کرد
    AMD از تراشه‌های Ryzen 4000 سازگار با واحد گرافیکی داخلی رونمایی کرد

سؤال مهم این است: آیا صحت ادعاهای اینتل اهمیت دارد؟ شاید؛ شاید هم نه. در نظر داشته باشید هر یک از کاربران به‌شکلی متفاوت از لپ تاپ خود استفاده می‌کنند. از مدت‌ها پیش می‌دانستیم که برای کارهای سبک‌‌تر که نیازمند سرعت کلاک بالاتر هستند، تراشه‌های نسل یازدهمی اینتل گزینه‌ی بهتری محسوب می‌شوند. همچنین می‌دانستیم تراشه‌های سری رایزن ۴۰۰۰ برای کسانی که به هسته‌های پردازشی زیاد به‌منظور ویرایش ویدئو یا مدل‌سازی سه‌بعدی نیاز دارند، گزینه‌‌ی بهتر نسبت‌به محصولات اینتل هستند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی ادعای اینتل چیست؟

آی تی من بازدید : 40 یکشنبه 12 بهمن 1399 نظرات (0)

طبق گفته‌های مینگ چی کو، اپل در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۱، از کامپیوترهای جدید مک مجهز به پردازنده‌ اپل سیلیکون و طراحی جدید، رونمایی خواهد کرد.

مدتی است که شایعاتی پیرامون بازطراحی کامپیوترهای مک‌ منتشر می‌شود که اغلب به مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی و آی‌مک‌ها اشاره دارند. حال جدیدترین اظهارات مینگ-چی کو نیز این شایعات را به‌نوعی تأیید می‌کند. به گفته‌ی تحیل‌گر نام آشنا مینگ-چی کو، اپل قصد دارد، مدل‌های جدید مک را با پردازنده‌های اپل سیلیکون در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ و به‌عنوان بخشی از انتقال دو ساله این شرکت از پردازنده‌های اینتل به پردازنده‌های اپل سیلیکون معرفی کند.

iMac redesign

مینگ-چی کو در آخرین یادداشتش به این نکته اشاره می‌کند که کامپیتورهای مک‌بوک به‌زودی بازطراحی خواهند شد؛ اما او مشخص نکرده است که این مک‌ها کدام مدل‌ها خواهند بود. او قبلا ادعا کرده بود که مدل‌های ۱۴ و ۱۶ اینچی مک‌بوک پرو با پردازنده‌های اپل سیلیکون، دوباره طراحی و در اواخر سه‌ماهه دوم یا ابتدای سه‌ماهه سوم ۲۰۲۱ معرفی خواهند شد؛ همچنین باتوجه‌به شایعات قبلی، انتظار می‌رود که آی‌مک‌ها نیز بعد از سال‌ها، طراحی گذشته را کنار گذاشته و یک طراحی جدید با حاشیه‌های باریک‌تر را ارائه دهند. مک پرو نیز به‌عنوان کامپیوتر حرفه‌ای و ورک استیشن اپل قرار است در قالبی کوچک‌تر و پردازنده‌های قدرتمند مبتنی بر اپل سیلیکون به‌روز شود و احتملا با معرفی آن‌ها فرایند‌ مهاجرت اپل تکمیل خواهد شد. کوپرتینویی‌ها اولین کامپیوترهای مک مجهز به پردازنده‌ی M1، شامل مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی و مک مینی را دو هفته‌ی گذشته روانه‌ی بازارهای بین‌المللی کردند و درحال‌حاضر، مک‌هایی چون مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی، تمامی آی‌مک‌ها و مک پرو هنوز به پردازنده‌های اپل سیلیکون منتقل نشده‌اند و انتظار می‌رود، این مک‌ها در اولویت قرار داشته باشند.
مقاله‌ی مرتبط:

        کامپیوترهای دسکتاپ اپل با پردازنده M2 به‌زودی از راه می‌رسند

طبق گفته‌های مینگ-چی کو، تقاضا برای آیپد ایر جدید بهتر از حد انتظار بوده است و با نگاهی سال ۲۰۲۱،  انتظار دارد که شتاب رشد آیپد ناشی از استفاده از فناوری‌های جدید مانند نور پس‌زمینه Mini-LED و پشتیبانی از نسل پنجم شبکه‌ی موبایل (5G) ادامه داشته باشد. او انتظار دارد که یک آیپد مقرون‌به‌صرفه (احتمالا آیپد نسل نهم) در نیمه‌ی دوم سال آینده و نسل سوم هدفون‌های محبوب ایرپاد با طراحی جدید در اواخر سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه شوند. وی پیش از این ادعا کرده بود که طراحی نسل سوم ایرپاد مشابه با ایرپاد پرو خواهد بود و احتمالا فقط از قابلیت حذف نویز پشتیبانی نمی‌کند.

این تحلیل‌گر در گذشته نیز خاطرنشان کرده بود که عملکرد نوآورانه در مدیریت سلامت و بهبود طراحی موفقیت اپل واچ در سال ۲۰۲۱ را تضمین می‌کند که ممکن است اشاره‌ای به طراحی جدید اپل واچ در سال آینده باشد. به هر حال، به‌نظر می‌رسد، ۲۰۲۱ سالی مهم برای طراحی محصولات اپل باشد و بازطراحی کامپیوترهای مک‌ و شاید اپل واچ‌ها را شاهد باشیم.

آی تی من بازدید : 23 شنبه 11 بهمن 1399 نظرات (0)

بر اساس اخبار منتشرشده، برخی از خریداران کامپیوترهای جدید مک، با مشکلاتی مرتبط با متصل‌شدن به دستگاه‌های بی‌سیم ازطریق بلوتوث مواجه شده‌اند.

اپل به‌تازگی از کامپیوترهای جدید مک مجهز به پردازند‌ه‌‌ی M1 رونمایی کرده است. ویژگی اصلی این کامپیوترها این است که اپل بعد از ۱۵ سال، استفاده از پردازنده‌های اینتل x86 را کنار گذاشته و پردازنده‌ی اختصاصی خود مبتنی‌بر معماری ARM64، موسوم به M1 را جایگزین کرده است. این پردازنده در آزمون‌های اولیه عملکردی کم‌نظیر را به نمایش گذاشت و به نوعی جایگزین شایسته‌ای برای پردازنده‌های اینتل محسوب می‌شود. حال بعد از دو هفته از عرضه‌ی کامپیوترهای جدید مک، تعدادی از خریداران، از برخی مشکلات متصل‌شدن به دستگاه‌های بی‌سیم ازطریق بلوتوث شکایت دارند.
مقاله‌ی مرتبط:

        کامپیوتر‌های مک مجهز به پردازنده‌ M1 اپل از ۶ نمایشگر پشتیبانی می‌کنند

برخی از خریداران مک‌بوک ایر و مک بوک پرو و مک مینی مجهز به پردازنده‌ی اختصاصی M1، از قطع اتصال متناوب دستگاه‌های بی‌سیم و متصل نشدن به لوازم جانبی شخص ثالث مانند ماوس‌های بی‌سیم، صفحه‌کلید، هدفون و حتی محصولات خود اپل ازجمله مجیک کیبورد، ایرپاد و مجیک ماوس خبر می‌دهند.

لوگو بلوتوث / Bluetooth

براساس پیام‌های ارسال شده در انجمن پشتیبانی اپل و تلار گفت‌و‌گوی ردیت، این مشکلات اغلب برای دارندگان مک مینی رخ داده است و کاربران بیشترین آسیب و مشکلات را در این محصول مشاهده کرده‌اند. همان‌طور که گفته‌شد، مشکلات بیشتر به ناسازگاری بلوتوث با برخی از گجت‌ها مربوط می‌شود و بسیاری از افراد برای تعامل با کامپیوتر خود و متصل‌شدن به تجهیزات جانبی بی‌سیم به مشکل خورده‌اند. افزون‌براین یکی از کاربران پس از تعویض و دریافت مک مینی جایگزین، مشکلات یکسانی را گزارش داده است و کاربر دیگری با استفاده از دانگل بلوتوث Unified Receiver، با موفقیت توانسته لوازم جانبی برند لاجیتک خود را به مک مینی متصل کند. بااین‌حال، هنوز مشخص نیست که مشکل پیش آمده مربوط به نرم‌افزار است یا مشکل عمیق‌تری را شامل می‌شود.

این مشکل را پاتریک توماسو (خالق یوتیوب) نیز مشاهده کرده است و به این نکته اشاره می‌کند که مشکلات یادشده، از قطع ارتباط پراکنده در ارتباط با وسایل جانبی تا عدم اتصال کامل را شامل می‌شود. او همچنین در توییتی مشکلات گسترده‌ی اتصال با مک مینی خود را تشریح کرده است و به مشکلات مشابه خریدارن در انجمن ردیت اشاره می‌کند. تاماسو در ادامه می‌گوید:

    دارم دیوانه می‌شوم و سعی می‌کنم مشکلات بلوتوث این دستگاه را کشف کنم. من فکر کردم که ممکن است تنها من و چند نفر دیگر این مشکل را داشته باشیم؛ اما [این مشکل] اکنون در انجمن‌ ردیت و کلا در همه‌جا دیده می‌شود.

باید به این نکته اشاره کرد که محصولات جدید تنها دستگاه‌هایی نیستند که مشکلات مرتبط با بلوتوث را تجربه می‌کنند. در گذشته، بسیاری از محصولات اپل با مشکلات مشابهی مواجه شده‌اند؛ به‌عنوان مثال، در سال ۲۰۱۴، کاربران پس از به‌روزرسانی کامپیوترهای خود به سیستم‌عامل macOS Yosemite، از عملکرد کند و نامناسب مجیک ترک‌پد، مجیک ماوس و صفحه‌کلید بی‌سیم اپل و لوازم جانبی بی‌سیم شخص ثالث شکایت داشتند.

درحال‌حاضر مشخص نیست که این مشکلات تا چه اندازه گسترده‌اند؛ اما آن‌طور که مشخص است، مشکلات مرتبط با بلوتوث در کامپیوترهای جدید مک انکارناپذیر است و عده‌ای که این مک‌ها را تهیه کرده‌اند، با مشکلات متعددی در این زمینه مواجه شده‌اند. اپل هنوز به این مسائل پاسخ نداده است؛ اما انتظار می‌رود که مشکل یادشده را بررسی و به‌زودی اقدامات لازم از جمله به‌روزرسانی جدیدی برای این محصولات ارائه دهد.

آی تی من بازدید : 63 جمعه 10 بهمن 1399 نظرات (0)

اگر سیستم شما کند است یا هنگ کرده، می‌توانید ریست فکتوری کنید. بازنشانی تنظیمات سیستم ویندوز ۱۰ به تنظیمات اولیه، که به تنظیمات کارخانه مصطلح شده، کار بسیار ساده‌ای است. با زومیت همراه باشید تا روش‌های مختلف را با هم بررسی کنیم.

ویندوز ۱۰ نسبت به نسخه‌های قبلی دارای دردسر کمتری است، اما گاهی اوقات به‌طور ناگهانی دچار مشکل می‌شود. اگر سیستم جدیدی خریداری کرده‌اید، تمام داده‌های خود را روی آن بارگذاری کرده‌اید و اکنون می‌خواهید سیستم ویندوز ۱۰ قدیمی خود را بفروشید، معامله کنید، آن را به کسی بدهید یا حتی دور بیندازید، «ریست» کردن (بازنشاندن یا برگرداندن تنظیمات یک دستگاه به حالت اولیه) مفید است اما سعی کنید تمام اطلاعات خود را از روی هارد دیسک آن پاک کنید.

برای «ریست کردن» ویندوز ۱۰ روش‌های مختلفی وجود دارد اما این به شما بستگی دارد که کدام روش را انتخاب کنید. شما می‌توانید این کار را ازطریق «ویندوز اینترفیس» انجام دهید؛ اما اگر این روش برای شما مشکل است از روش ساده‌تر و ایمن‌تر «سیف مود» (Safe Mode) استفاده کنید. همچنین روش دیگری هم به‌نام «فرش استارت» (Fresh Start) که قبلا «رفرش» (Refresh) نامیده می‌شد، وجود دارد که می‌توانید آن روش را نیز امتحان کنید.
ریست کردن ویندوز ۱۰

اگر سیستم‌تان با ویندوز ۱۰ کار می‌کند، ریست کردن آن بسیار ساده است.

۱. روی قسمت جست‌وجو در نوار وظیفه سیستم خود کلیک کنید و در کادری که باز می‌شود کلمه‌ی «reset» را تایپ کنید. سپس در قسمت بالای کادر روی روی عبارت «Reset this PC» کلیک کنید.

۲. همچنین، می‌توانید روی کلید استارت «start» که نماد ویندوز در گوشه‌ی سمت چپ پایین قرار دارد، کلیک کنید. سپس روی نماد چرخ‌دنده و از صفحه‌ای که باز می‌شود روی آخرین گزینه که «Update & Security» است کلیک کنید و سپس از فهرستی که مشاهده می‌کنید گزینه‌ی «Recovery» را انتخاب کنید.

آموزش ریست کردن ویندوز ۱۰ به تنظیمات کارخانه۳. عبارت « Get started» را انتخاب کنید.

۴. اکنون شما دو گزینه برای انتخاب دارید:

    اگر گزینه‌ی «Keep my files» را انتخاب کنید، تمام برنامه‌ها و تنظیمات حذف می‌شوند اما پرونده‌هایی را که شما ذخیره کرده‌اید حذف نمی‌شوند.

اگر گزینه‌ی «Remove everything» را انتخاب کنید، تمام برنامه‌ها، تنظیمات و پرونده‌های شما و سیستم تماما پاک می‌شوند.

آموزش ریست کردن ویندوز ۱۰ به تنظیمات کارخانه

انتخاب با شما است: اگر سیستم شما دچار مشکل شده است، می‌توانید گزینه‌ی ‌اول را بزنید تا پرونده‌های شما محفوظ بمانند، اما اگر قصد دارید کامپیوتر‌تان را کلا به کسی بدهید یا بفروشید، بهتر است که گزینه‌ی دوم را انتخاب کنید.

۵. باتوجه‌به گزینه‌ای که انتخاب می‌کنید، پنجره‌ی بعدی ظاهر می‌شود. اگر «Keep my files» را انتخاب کنید، این گزینه برای تنظیمات استاندارد جهت بازگرداندن برنامه‌ها و تنظیمات همراه‌با سیستم کامپیوتر است.

آموزش ریست کردن ویندوز ۱۰ به تنظیمات کارخانه

۶. اگر روی عبارت «Remove everything» و سپس در پنجره‌ی بعدی روی «Change settings» کلیک کنید، تمام برنامه‌ها، تنظیمات و فایل‌های شما پاک می‌شوند. استاندارد کار این است که فقط پرونده‌ها را حذف کنید که سریع‌تر انجام می‌شود. اگر کامپیوتر‌ی شما دارای مشکل است و عملکرد آن کند است، می‌خواهید آن را بفروشید یا به کسی بدهید یا قصد دارید به‌طور قطعی آن را به‌طور کامل پاک کنید، پاک کردن داده‌ها را روشن کنید. دراین‌صورت اجرای عملیات مدت زمان بیشتری به طول می‌انجامد، اما همه چیز به‌طور کامل پاک می‌شود. برای ادامه روی « confirm » (تأیید) کلیک کنید.

آموزش ریست کردن ویندوز ۱۰ به تنظیمات کارخانه

۷. پس از انجام تنظیمات، روی « Next» کلیک کنید.

۸. تقریبا به پایان کار رسیده‌اید. پنجره‌ی بعدی که باز می‌شود «Ready to reset this PC» (آماده برای بازنشانی تنظیمات این کامپیوتر) است. اگر گزینه‌ی «Keep my files» را انتخاب کرده باشید، اکنون می‌توانید روی «List of apps to be removed» (فهرست برنامه‌هایی که بایدحدف شوند) کلیک کنید تا ببینید کدام برنامه‌ها را ممکن است لازم باشد جایگزین کنید؛ اما اگر شما اگر همه موارد را حذف کنید، این فهرست دردسترس نیست. به هرحال، روی «Reset to start the process» (روند شروع بازنشانی) کلیک کنید.

آموزش ریست کردن ویندوز ۱۰ به تنظیمات کارخانه
ریست کردن ازطریق «سیف مود» (Safe Mode)

گاهی اوقات ویندوز به قدری دچار مشکل می‌شود که نمی‌توانید از روش بالا استفاده کنید. در این صورت می‌توانید این روش را امتحان کنید و ازطریق Safe Mode این کار را انجام دهید.

اگر مدتی با سیستم‌های ویندوز کار کرده باشید، ممکن است قادر باشید بدون بارگذاری تمام برنامه‌ها و عملکردهایی که باعث به وجود آمدن مشکل برای سیستم می‌شوند، برای ریست کردن سیستم‌تان از Safe Mode با روشی آسان استفاده کنید.

در ویندوز ۱۰، راه اندازی حالت «Safe Mode» چندان ساده نیست به‌خصوص اگر سیستم با مشکلات جدی مواجه شده باشد اما اگر نتوانید به پنجره‌ی «Reset» عادی برسید، باز هم می‌تواند عملیاتی را که تاکنون انجام داده‌اید، ذخیره کند.

در ویندوز ۱۰ روش‌های مختلفی وجود دارد که استفاده از انواع «Safe Mode» می‌تواند مفید واقع شود. به‌عنوان مثال، با استفاده از این روش می‌توانید سیستم‌تان را به نسخه‌ی قبلی ویندوز برگردانید. همچنین «Safe Mode» می‌تواند شما را در تنظیم مجدد سیستم یاری کند.

سایت پشتیبانی مایکروسافت برای رسیدن به «Safe Mode» سه روش را دراختیار کاربران قرار داده است که عبارت‌اند از: «از صفحه‌ی تنظیمات»، «از صفحه‌ی ورود به سیستم» و «از صفحه‌ی خالی».
 ۱- شروع از «صفحه‌تنظیمات»

دستورالعمل های مربوط به تنظیم مجدد را که دربالا شرح داده شد دنبال کنید تا به صفحه‌ی «Recovery» برسید. سپس روی «Restart now»  که در زیر گزینه‌ی «Advanced startup» قرار دارد، کلیک کنید.

سیستم شما «ریبوت» می‌شود و یک صفحه آبی با عنوان «Choose an option» نمایان می‌گردد و از شما می‌خواهد تا از گزینه‌های موجود یکی را انتخاب کنید.این گزینه‌ها ممکن است متفاوت باشند. در بعضی از سیستم‌ها، کاربران می‌توانند ادامه‌ی بازنشانی سیستم ویندوز ۱۰ را انتخاب کنند، می‌توانند از یک دستگاه خارجی بوت کنند، سیستم خود را خاموش کنند یا عیب‌یابی کنند. اگر شما می‌خواهید سیستم خود را بازنشانی کنید روی «Troubleshoot» (عیب‌یابی) کلیک کنید.
مقاله‌های مرتبط:

بیش از یک‌میلیارد دستگاه از ویندوز 10 استفاده می‌کنند

برترین ترفندهای ویندوز 10

صفحه بعدی به شما امکان می‌دهد کامپیوتر را ریست کنید، آن را به همان شکل تنظیمات کارخانه بازگردانید یا «Advanced options» را برگزینید. بررسی این گزینه‌ها ممکن است به نفع شما باشد. این ویژگی‌ها شامل یک گزینه‌ برای «Startup Repair»، یک گزینه‌ برای  تغییر تنظیمات و گزینه‌ای هم برای حذف نصب به‌روزرسانی‌ها (که اغلب علت مشکلات هستند) و همچنین موارد دیگر وجود دارد.

در هر صورت، از این دو حالت خارج نیست که شما یا می‌خواهید پرونده‌های خود را حفظ کنید یا قصد دارید همه را پاک کنید؛ هر کدام از این دو مورد که مد نظر شما قرار دارد، روی همان گزینه کلیک کنید. البته شاید لازم باشد تا اول گزینه‌ی «recovery» را انتخاب کنید.
۲- شروع از «صفحه ورود»

اگر هنگامی که وارد صفحه ورود سیستم می‌شوید، کامپیوتر‌‌ی شما شروع به خاموش شدن می‌کند، از همان صفحه می‌توانید به «Safe Mode» دسترسی پیدا کنید. این‌ها دستورالعمل‌های سایت مایکروسافت است، گرچه ممکن است حتی با چندین بار امتحان کردن، باز هم برای شما جواب ندهد اما به هرحال باز همچون تیری است که به تاریکی می‌اندازید، پس باز هم امتحان کنید:

    کلید «shift» را پایین نگه دارید و روی آیکون «power» در گوشه پایین سمت راست کلیک کنید.

    سپس همان‌طور که کلید «shift» را پایین نگه داشته‌اید روی «Restart» کلیک کنید. کار تمام است.

۳ - ورود از «صفحه‌ی خالی»

این سخت‌ترین راه برای دسترسی به «Safe Mode» است اما اگر سیستم  شما به‌سادگی ویندوز را بوت نمی‌کند، این روش همان راه‌حلی است که می‌تواند به شما کمک کند. این روش برای بسیاری از کسانی که از راه‌های دیگر موفق نشده‌اند، جواب داده است. البته احتمال اینکه همان بار اول و دوم موفق نشوید، زیاد است اما سرانجام موفق می‌شوید، پس باید صبر و حوصله داشته باشید.

    مطمئن شوید که کامپیوتر شما کاملا خاموش باشد.
    دکمه‌ی پاور (روشن/ خاموش) کامپیوتر‌ی خود را فشار دهید تا سیستم شما روشن شود. به محض بالا آمدن سیستم (به‌عنوان مثال، همان لحظه که شما لوگوی شرکت سازنده‌ی کامپیوتر را مشاهده کردید)، دکمه‌ی پاور را دوباره فشار دهید و نگه‌دارید (معمولا حدود ۱۰ ثانیه) تا سیستم خاموش شود.
    این فرایند روشن/ خاموش کردن سیستم را برای بار دوم تکرار کنید.
    برای بار سوم کامپیوتر‌تان را روشن کنید. اکنون سیستم شما باید وارد حالت «Safe Mode» شود.

البته به این نکته هم توجه داشته باشید که ممکن است در همان اولین باری که این روند را اجرا می‌کنید سیستم شما به صفحه‌ی «Safe Mode» بالا نیاید و مجبور شوید چندبار تکرار کنید، اما اگر کامپیوتر‌تان به‌سادگی بوت نمی‌شود و شما هم می‌خواهید سیستم‌تان را دوباره تنظیم کنید، ارزش این دارد که چندین بار این کار را تکرار کنید تا سرانجام به نتیجه برسید.
فرش استارت

برای ویندوزهای پیشین تا قبل از ویندوز ۱۰، بین بازنشانی و تازه‌سازی سیستم‌های کامپیوتر‌ی شخصی تفاوت آشکاری وجود داشت. در هنگام بازنشانی، تمام پرونده‌ها، تنظیمات و برنامه‌های کاربر را پاک می‌کرد، اما در حالت تازه‌سازی، برای کاربر امکان حفظ پرونده‌ها و تنظیمات وجود داشت. اکنون، تفاوت‌ها کمی ظریف‌تر شده است. کاربر در هنگام بازنشانی می‌تواند فایل‌های شخصی خود را حفظ کند اما تنظیمات شخصی پاک می‌شوند. در حالت «فرش استارت» به کاربر این امکان داده می‌شود تا برخی از تنظیمات شخصی خود را حفظ کند اما بیشتر برنامه‌هایش از بین می‌روند.  

اگر فکر می‌کنید «فرش استارت» برای شما روش بهتری است، می‌توانید دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید:

‍۱. در قسمت تنظیمات گزینه‌ی «Recovery» را انتخاب کنید.

۲. در بخش «More recovery options»، روی گزینه‌ی «Learn how to start fresh with a clean installation of Windows» کلیک کنید. از شما سؤال می‌شود که آیا می‌خواهید برنامه‌ها را از تنظیمات به «Windows Security» تغییر دهید، روی «Yes» کلیک کنید.

۳. به صفحه‌ی «Fresh start» منتقل می‌شوید. اکنون روی «Get started» کلیک کنید.

آموزش ریست کردن ویندوز ۱۰ به تنظیمات کارخانه

۴. از شما سؤال می‌شود که آیا می‌خواهید به برنامه اجازه دهید در دستگاه شما تغییراتی ایجاد کند. روی «Yes» کلیک کنید.

۵. یک پنجره جانبی ظاهر می‌شود و به شما هشدار می‌دهد که به جز برنامه‌هایی که با ویندوز استاندارد ارائه می‌شوند یا توسط سازنده نصب شده‌اند، همه‌ی اپ‌ها و برنامه‌ها حذف خواهند شد. روی «Next» کلیک کنید.

۶. فهرستی از همه برنامه‌های حذف شده دریافت می‌کنید (که این فهرست بسیار طولانی تر از فهرستی که در هنگام «reset» ارائه می‌شود). روی «Next» کلیک کنید.

آموزش ریست کردن ویندوز ۱۰ به تنظیمات کارخانه

۷. صفحه بعد، آخرین صفحه است: این صفحه آخرین فرصت شما برای لغو عملیات است. درصورتی‌که قصد انصراف دارید روی گزینه‌ی «Cancel» و در صورت تمایل به ادامه، روی «Start»  کلیک کنید که با انتخاب این گزینه، مراحل انجام کار شروع می‌شود. ممکن است حدود ۲۰ دقیقه طول بکشد و در طی این مدت، سیستم شما احتمالاً چندین بار ری‌استارت می‌شود.

آموزش ریست کردن ویندوز ۱۰ به تنظیمات کارخانه

شما تا به حال سیستم خود را به تنظیمات کارخانه بازنشانی (یا به اصطلاح ریست فکتوری) کرده‌اید؟ آیا از این روش‌ها استفاده کرده‌اید؟ تجربه‌های خود را با زومیت و دیگر کاربران درمیان بگذارید.

آی تی من بازدید : 32 پنجشنبه 09 بهمن 1399 نظرات (0)

نتایج آزمایش‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد که مک‌بوک ایر اپل توانسته است در بنچمارک انتوتو، امتیازی فراتر از یک میلیون کسب کند.

چندی پیش اپل جدیدترین محصولات خود را به علاقه‌مندان معرفی کرد که شامل لپ‌تاپ‌های جدیدی از سری مک‌بوک می‌شود؛ اما آنچه محصولات جدید کوپرتینویی‌ها را از مدل‌های دیگر متمایز می‌سازد، برخورداری مدل‌های به‌روزشده از تراشه M1 اپل باست. تراشه M1 اپل مانند تراشه‌های سری A که در آیفون و محصولات دیگر کوپرتینویی‌ها استفاده می‌شود، پردازنده‌ای است که اپل وظیفه طراحی آن را به عهده دارد و تنها مرحله تولید انبوه آن به شرکت دیگری سپرده می‌شود.

M1 اپل درواقع تراشه‌ای است که جایگزین پردازنده‌های اینتل شده و به ‌نظر می‌رسد توانسته است نسبت به محصولات اینتل موفق‌تر ظاهر شود؛ این موضوعی را می‌توان در نتایج بنچمارک انتوتو مشاهده کرد. اخیرا گزارشی منتشر شده است که مک‌بوک ایر جدید اپل توانسته است در بنچمارک انتوتو نسخه ۸، امتیازی فراتر از یک میلیون به دست آورد. برای آزمایش از نسخه iOS بنچمارک انتوتو استفاده شده است؛ زیرا سیستم‌عامل macOS Big Sur می‌تواند برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های iOS را  بدون نیاز به شبیه‌ساز اجرا کند.

بنچمارک انتوتو مک بوک ایر

در بنچمارک، نام دستگاه به اشتباه آیپد پرو با سیستم‌عامل iOS 14.2 ثبت شده است؛ اما امتیازهای قبلی که مدل‌های مختلف آیپد پرو به دست آورده‌اند، صحت این موضوعی را رد می‌کند. درواقع به دلیل اینکه بنچمارک انتوتو در حال‌ حاضر با مک‌بوک ایر جدید و به‌خصوص سیستم‌عامل macOS Big Sur سازگار نشده است، دستگاه مد نظر را نسخه‌ای از آیپد پرو در نظر می‌گیرد.

در مقایسه‌ای کوتاه می‌توان اشاره کرد که مک‌بوک ایر جدید توانسته است در بخش عملکرد پردازنده مرکزی ۵۰ درصد و در بخش پردازنده گرافیکی ۴۵ درصد سریع‌تر از  آیپد پرو ۴ باشد. پردازنده M1 در مقایسه با پردازنده A14 که در محصولات اخیر اپل استفاده می‌شود، توانسته است برتری خود را اثبات کند؛ برای مثال می‌توان امتیاز مک‌بوک ایر را با مدل‌های مختلف سری آيفون ۱۲ یا مدل‌های سری آیپد پرو در جدول زیر مقایسه کرد.

نتایج بنچمارک انتوتو محصولات اپل

هردو پردازنده A14 و M1 از لیتوگرافی ۵ نانومتری بهره می‌برند؛ اما M1 از تعداد هسته‌های بیشتر استفاده می‌کند و عوامل مختلف باعث می‌شود که پردازنده M1 امکان استفاده از حداکثر توان خود را داشته باشد. ازجمله این دلایل می‌توان به محدودیت مدل‌های مختلف سری آیفون ۱۲ در ظرفیت باتری اشاره کرد.
مقاله‌های مرتبط:

    کامپیوتر‌های مک مجهز به پردازنده‌ M1 اپل از ۶ نمایشگر پشتیبانی می‌کنند
    نسل جدید آیپد پرو ۱۱ اینچی با صفحه‌نمایش OLED عرضه خواهد شد

نتایج آزمایش‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد که تراشه M1 در بخش پردازنده مرکزی می‌تواند ۷۸ درصد سریع‌تر از A14 مورد استفاده در آیفون ۱۲ پرو  باشد و در بخش پردازنده گرافیکی تا ۲/۵ برابر سریع‌تر است.

آی تی من بازدید : 26 چهارشنبه 08 بهمن 1399 نظرات (0)

بر اساس ویدئوی منتشرشده در یوتیوب و برخلاف گفته‌های اپل، رایانه‌های مک مبتنی بر پردازنده‌ی M1 از اتصال به ۶ نمایشگر پشتیبانی می‌کنند.

اپل در سال جاری و در یک تغییر بزرگ، به کلی معماری پردازنده‌های خود را از اینتل x86 به ARM64 منتقل کرد و اولین رایانه‌های مک با پردازنده‌ی اختصاصی M1 را در رویداد One More Thing رونمایی و راهی بازار کرد. طبیعتا تغییر معماری در ابتدا مشکلات و محدودیت‌هایی به ‌همراه دارد و یکی از این مشکلات، عدم اتصال به چندین نمایشگر است. مک‌های جدید در مقایسه‌ با برادران سال پیش خود با پردازنده‌ی اینتل، تقریبا در تمامی جنبه‌ها عملکرد بهتری ارائه می‌دهند، اما ضعف‌هایی نیز وجود دارد. به‌عنوان مثال و همان‌طور که گفته ‌شد، یکی از ضعف‌ها می‌تواند اتصال تنها به یک نمایشگر خارجی باشد؛ ولی به ‌نظر می‌رسد این امر نه‌تنها درست نیست، بلکه رایانه‌های مک جدید تا ۶ نمایشگر را به‌صورت هم‌زمان پشتیبانی و کنترل می‌کنند.
مقاله‌ی مرتبط:

    احتمال پشتیبانی از کارت گرافیک اکسترنال در رایانه‌های مک مجهز به پردازنده‌ M1

اپل در مشخصات فنی مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی به این نکته اشاره می‌کند که این دو رایانه تنها از یک نمایشگر خارجی با رزولوشن 6k و نرخ نوسازی ۶۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند و مک مینی می‌تواند به حداکثر یک نمایشگر با رزولوشن 6k و نرخ نوسازی ۶۰ هرتز ازطریق USB-C مبتنی بر تاندربولت ۳ و یک نمایشگر 4K و نرخ نوسازی ۶۰ هرتز ازطریق کابل HDMI متصل شود. حال ویدئوی منتشرشده در یوتیوب، نشان می‌دهد این امر از آنچه اپل گفته، گسترده‌تر است و به‌ نظر می‌رسد رایانه‌های جدید مک مجهز به M1، می‌توانند تا ۶ نمایشگر را با عملکرد خوب و روان تغذیه کنند.

روسلان تولوپوف (یوتیوبر) دو ویدئو از راه‌ حل‌ ابداعی خود برای پشتیبانی از نمایشگرهای بیشتر را در یوتیوب به اشتراک گذاشته است که چندان پیچیده نیست و شامل بارگیری نرم‌افزار DisplayLink در مک OS و انتخاب آداپتور 4K DisplayPort به USB 3.0 یا آداپتور HDMI است. بسته به اینکه با این ترفند از چند نمایشگر می‌خواهید  استفاده کنید، ممکن است به آداپتور USB-C به USB-A 3.0 یا پایه USB-C به تاندربولت و کابل‌های اضافه نیاز داشته باشید.

تماشا در یوتیوب

همان‌طور که در ویدئو مشاهده می‌کنید،  مک‌ها بدون عیب و بسیار روان به نمایشگرها متصل می‌شوند. به گفته‌ی روسلان، مک مینی و مک‌بوک ایر که او آزمایش کرده است، بسیار عالی و تحت بار سنگین با پخش فیلم‌های یوتیوب در بالاترین وضوح موجود و حتی استفاده از نرم‌افزار Final Cut Pro، بدون افت تقریبا هیچ فریمی به‌صورت کاملا بی‌نقص کار می‌کنند.

وی با استفاده از راه‌ حل خود، مک مینی را به ۶ نمایشگر و مک‌بوک ایر را به ۵ نمایشگر متصل کرده است و به این نکته اشاره می‌کند که در که هنگام آزمایش، هیچ صدایی از فن مک مینی نشنیده است. در آزمایش‌های انجام‌شده نمی‌توان با تمامی نمایشگرها با کیفیت  4K کار کرد؛ اما راه‌ حل ابداعی هنوز بسیار چشمگیر و قابل ‌توجه است.

تماشا در یوتیوب

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی پشتیبانی از ۶ نمایشگر در رایانه‌های مک مجهز به پردازنده‌ M1 چیست؟

آی تی من بازدید : 31 سه شنبه 07 بهمن 1399 نظرات (0)

بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، رایانه‌های مک مجهز به پردازنده‌ M1 در آینده می‌توانند از کارت گرافیک اکسترنال استفاده کنند.

اپل در سال جاری و در یک تغییر بزرگ، به کلی معماری پردازنده‌های خود را از اینتل x86 به ARM64 منتقل کرد و اولین رایانه‌های مک با پردازنده‌ی اختصاصی M1 را در رویداد One More Thing رونمایی و راهی بازار کرد. طبیعتا تغییر معماری در ابتدا مشکلات و محدودیت‌هایی به ‌همراه خواهد داشت و یکی از این مشکلات، عدم اتصال به کارت‌ گرافیک اکسترنال است. در حال ‌حاضر رایانه‌های مک مجهز به پردازنده‌ M1 حتی از کارت گرافیک‌ اکسترنال اختصاصی اپل (Blackmagic) پشتیبانی نمی‌کنند. مدتی پیش از احتمال عرضه‌ی ویندوز آرم در رایانه‌های مک مبتنی بر آرم در صورت خواست مایکروسافت گفتیم. حال بر اساس اخبار منتشرشده، ممکن است پشتیبانی از کارت گرافیک‌ اکسترنال (eGPU) در آینده‌ای نزدیک در رایانه‌های جدید مک ارائه شود و عدم پشتیبانی از کرات گرافیک‌ اکسترنال ممکن است موقتی باشد؛ زیرا eGPU-های متصل قابل شناسایی هستند، اما کار نمی‌کنند.
مقاله‌ی مرتبط:

    چه برنامه‌هایی از رایانه‌های مک مجهز به پردازنده‌ M1 پشتیبانی می‌کنند؟

آزمایش‌های وب‌سایت Mac4Ever و AppleInsider امید را به دارندگان eGPU بازمی‌گرداند. eGPU به‌طور رسمی در جدیدترین مک‌بوک ایر، مک‌بوک پرو و مک مینی پشتیبانی نمی‌شود؛ اما در سیستم‌عامل مک OS بیگ سر، امکان پشتیبانی از درگاه PCI-E مشاهده می‌شود.

کارت گرافیکی اکسترنال (eGPU) اپل و بلک مجیک

با اتصال مانیتور پرو دیسپلی XDR اپل به کارت گرافیک اکسترنال Blackmagic با استفاده از پورت تاندربولت ۳، رایانه‌های مک eGPU مذکور را شناسایی می‌کنند. نمایشگر پرو دیسپلی با مک بوک پرو بدون هیچ مشکلی ارتباط برقرار می‌کند و می‌تواند ویدئوها را پخش کند. طبق بررسی‌های اپل‌اینسایدر، کارت‌های گرافیک اکسترنال Razer Core X و Sonnet eGFX Breakaway Box نیز به‌خوبی شناسایی می‌شوند. علاوه‌بر این، کارت‌های گرافیک RX 590، رادئون VII و وگا ۶۴ نیز با رفتاری مشابه، همین رویه را دنبال می‌کنند. بااین‌حال مانیتورهایی که مستقیما به این محصولات متصل می‌شوند، هیچ کاری کار خاصی انجام نمی‌دهند.

شناسایی کارت‌های گرافیک اکسترنال در مک مجهز به M1

اپل‌اینسایدر به این نکته اشاره می‌کند که پردازنده‌ی گرافیکی Radeon 580 که در این آزمایش مورد استفاده قرار گرفته است، به‌طور فعال برای شتاب گرافیکی استفاده نمی‌شود و تمامی کارت‌های گرافیکی آزمایش شده همین رویه را دنبال می‌کنند. اصلی‌ترین دلیل عدم پشتیبانی از کارت گرافیک اکسترنال، کمبود وجود درایور بیان می‌شود؛ اما نحوه پیاده‌سازی تاندربولت یا آدرس‌دهی خارجی به PCI-E می‌تواند تأثیرگذار باشد.

احتمالا اپل در آینده‌ای نزدیک پشتیبانی از eGPU را در  رایانه‌های مک مجهز به پردازنده‌ M1 ارائه می‌دهد که ممکن است در قالب به‌روزرسانی برای مک‌ OS بیگ سر باشد یا در نسل بعدی پردازنده‌های M1 برطرف شود.

آی تی من بازدید : 28 دوشنبه 06 بهمن 1399 نظرات (0)

AMD کار روی نسل بعدی پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ برای لپ‌تاپ را آغاز کرده است؛ اما تمامی این پردازنده‌ها قرار نیست متکی ‌بر معماری ذن ۳ باشند.

AMD با عرضه‌ی پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی (APU) سری رایزن ۴۰۰۰ (AMD Ryzen 4000) ملقب‌به خانواده‌ی رنوار (Renoir) سال بسیار خوبی آغاز کرد و آن‌طور که به ‌نظر می‌رسد، تیم قرمز روی مدل بعدی این تراشه‌ها کار می‌کند. شایعه‌ی زیادی درباره‌ی نسل بعدی پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی AMD نشنیده بودیم؛ تا اینکه رسانه‌ی نوت‌بوک‌چک در گزارشی مدعی شد این شرکت قصد دارد رویکردی خاص برای تراشه‌هایش در پیش بگیرد.

از قرار معلوم تراشه‌های جدید سری رایزن موبایل قرار است برپایه‌ی دو معماری ذن ۲ (Zen 2) و ذن ۳ (Zen 3) ساخته شوند؛ درواقع این سری از تراشه‌ها در قالب دو خانواده به بازار می‌آیند که یک خانواده مجهز به معماری ذن ۲ و خانواده‌ی دیگر مجهز به معماری ذن ۳ خواهد بود.

نسل جدید پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی AMD با کدنام لوسین (Lucienne)‌ شناخته می‌شوند. نوت‌بوک‌چک می‌نویسد این تراشه‌ها با نام رایزن ۵۰۰۰ عرضه می‌شوند و از این حیث به جدیدترین تراشه‌های دسکتاپ AMD شبیه هستند. برخلاف پردازنده‌های دسکتاپ AMD که همگی متکی‌ بر معماری ذن ۳ هستند، تراشه‌های لوسین از معماری ذن ۲ استفاده می‌کنند و همچنان از پردازنده‌های گرافیکی مجتمع وگا (Vega) بهره می‌گیرند.

گفته می‌شود تراشه‌های لوسین قرار است به لپ‌تاپ‌های اقتصادی و مین‌استریم راه پیدا کنند، این درحالی است که تیم قرمز روی مدل ارتقاءیافته‌ی آن‌ها با کدنام سزان (Cezanne) نیز کار می‌کند. تراشه‌های رایزن ۵۰۰۰ سری سزان به هسته‌های ذن ۳ مجهز می‌شوند تا قدرت پردازشی بیشتری ارائه دهند؛ به‌خصوص در پردازش‌های تک تردی (Single-Thread). همین موضوع باعث می‌شود تراشه‌های خانواده‌ی سزان قیمتی بالاتر از تراشه‌های خانواده‌ی لوسین داشته باشند.
مشخصات فنی تأیید‌نشده‌ی پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی خانواده‌ی لوسین و سزان AMD
نام پردازنده    معماری    تعداد هسته / تعداد ترد    سرعت کلاک پایه / سرعت کلاک بوست    حافظه‌ی کش L3    تعداد هسته‌های پردازنده‌ی گرافیکی    سرعت کلاک پردازنده‌ی گرافیکی
Ryzen 3 5300U     ذن ۲ (لوسین)    ۴ / ۸    ۲٫۶ گیگاهرتز / ۳٫۸۵ گیگاهرتز    ۴ مگابایت    ۶    ۱٫۵ گیگاهرتز
Ryzen 3 5400U     ذن ۳ (سزان)    ۴ / ۸    ۲٫۶ گیگاهرتز / ۴٫۰ گیگاهرتز    ۸ مگابایت    ۶    ۱٫۶ گیگاهرتز
Ryzen 5 5500U     ذن ۲ (لوسین)    ۶ / ۱۲    ۲٫۱ گیگاهرتز / ۴٫۰ گیگاهرتز    ۸ مگابایت    ۷    ۱٫۸ گیگاهرتز
Ryzen 5 5600U     ذن ۳ (سزان)    ۶ / ۱۲    ۲٫۲ گیگاهرتز / ۴٫۲ گیگاهرتز    ۱۲ مگابایت    ۷    ۱٫۸ گیگاهرتز
Ryzen 7 5700U     ذن ۲ (لوسین)    ۸ / ۱۶    ۱٫۸ گیگاهرتز / ۴٫۳ گیگاهرتز    ۸ مگابایت    ۸    ۱٫۹ گیگاهرتز
Ryzen 7 5800U     ذن ۳ (سزان)    ۸ / ۱۶    ۲٫۰ گیگاهرتز / ۴٫۴ گیگاهرتز    ۱۶ مگابایت    ۸    ۲٫۰ گیگاهرتز

پردازنده‌ی Ryzen 7 5700U هفته‌ی گذشته چندین بار در دیتابیس گیک‌بنچ ۵ رؤیت شد تا با نحوه‌ی عملکرد پردازشی پردازنده‌ی مرکزی (CPU) و پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) آن آشنا شویم. بر اساس مشخصات فاش‌شده به‌ لطف گیک‌بنچ ۵، پردازنده‌ی مرکزی Ryzen 7 5700U هشت هسته‌ی پردازشی دارد و از ۱۶ ترد بهره می‌گیرد و سرعت کلاک پایه و بوست (تقویت‌شده) آن به ‌ترتیب برابر با ۱٫۸ و ۴٫۳۳ گیگاهرتز است.

درمقایسه‌ای کوتاه، تراشه‌ی 4800U نیز هشت هسته و ۱۶ ترد و سرعت کلاک پایه‌ی ۱٫۸ گیگاهرتز دارد و از سرعت کلاک بوست ۴٫۲ گیگاهرتز استفاده می‌کند. بررسی گیک‌بنچ ۵ نشان می‌دهد که 5700U توانسته است کم‌و‌بیش همان عملکرد پردازشی 4800U را ارائه دهد. این نکته را فراموش نکنید که امتیاز تراشه‌های مخصوص لپ تاپ به ‌شکلی محسوس متغیر است.
مقاله‌های مرتبط:

    مشخصات اولیه AMD Ryzen 7 5700U فاش شد
    تفاوت بین CPU، GPU و APU چیست؟ هر کدام چه مأموریتی دارند؟

پردازنده‌ی گرافیکی به‌کاررفته در تراشه‌ی Ryzen 7 5700U از هشت واحد رایانشی استفاده می‌کند و از این حیث به پردازنده‌ی گرافیکی تراشه‌ی 4800U شبیه است. به‌علاوه این پردازنده‌ی گرافیکی با سرعت کلاک ۱٫۹ گیگاهرتز وظایف مختلف را پردازش می‌کند: این عدد ۱۵۰ مگاهرتز بیشتر از سرعت کلاک پردازنده‌ی گرافیکی تراشه‌ی 4800U است. تفاوت ۱۵۰ مگاهرتزی باعث نمی‌شود امتیاز پردازنده‌ی گرافیکی 5700U تفاوت چشم‌گیری با 4800U داشته باشد.

چند روز پیش بود که شاهد رؤیت شدن Ryzen 5 5500U در دیتابیس گیک‌بنچ ۵ بودیم. این پردازنده، ۶ هسته‌ی پردازشی و ۱۲ ترد دارد و با سرعت کلاک پایه‌ی ۲٫۱ گیگاهرتز فعالیت می‌کند. به‌علاوه سرعت کلاک بوست آن ۴٫۰۴ گیگاهرتز اعلام شده است. اگر با پردازنده‌های AMD آشنایی داشته باشید، مشابه این مشخصات قبلا به گوش‌تان خورده است. تراشه‌ی 4500U از سرعت کلاک پایه‌ی ۲٫۳ گیگاهرتز و سرعت کلاک بوست ۴٫۰ گیگاهرتز و ۶ هسته و ۱۲ ترد بهره می‌گیرد. دو تراشه‌ی 4500U و 5500U نیز موفق ‌به کسب امتیاز مشابه شده‌اند.

به‌طور خلاصه، پردازنده‌های جدید AMD نسخه‌ی بهبودیافته‌ی پردازنده‌های رنوار محسوب می‌شوند و نام رایزن ۵۰۰۰ را یدک می‌کشند. این بهبود بدین معنی است که تراشه‌های لوسین قرار است اندکی بهتر از رنوار باشند؛ بااین‌حال این تفاوت احتمالا به‌ حدی نخواهد بود که بخواهیم به دارندگان تراشه‌های رنوار پیشنهاد کنیم سراغ تراشه‌های لوسین بروند. ازطرفی دیگر تراشه‌های سزان را داریم که قدرت بیشتری دارند و ممکن است گزینه‌ی مناسب‌تری باشند. احتمالا تا دو ماه دیگر شاهد عرضه‌ی این پردازنده‌ها خواهیم بود.

آی تی من بازدید : 27 یکشنبه 05 بهمن 1399 نظرات (0)

شرکت ال‌جی به ‌دنبال ساخت لپ‌تاپی است که از صفحه‌نمایش رول شدنی بهره می‌برد؛ صفحه‌نمایشی که داخل بدنه لپ‌ تاپ جمع می‌شود.

چند روز پیش شرکت اوپو از گوشی جدیدی با صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر رونمایی کرد.این صفحه‌نمایش به شکلی جالب توجه داخل بدنه گوشی رول می‌شود. شرکت تی‌سی‌ال هم چند وقت پیش چنین ایده‌ای ارائه داده بود. شاید در آینده استفاده از صفحه‌ نمایش رول شدنی در گوشی‌ هوشمند رواج پیدا کند؛ البته شرکت ال‌جی صفحه‌نمایش رول شدنی را در تلویزیون‌ استفاده کرده است که با قیمت بسیار زیادی به ‌فروش می‌رسد. حالا به‌نظر می‌رسد ال‌جی قصد دارد این ایده را در لپ‌تاپ هم استفاده کند.
مقاله‌ی مرتبط:

    اچ‌پی با عبور از لنوو مقام اول تولید و عرضه لپ تاپ را به خود اختصاص داد

جدیدترین پتنت شرکت ال‌جی به لپ‌تاپی با فرم‌فکتور جدید اشاره می‌کند. این لپ‌تاپ صفحه نمایشی ۱۷ اینچی رول شدنی خواهد داشت. برای اینکه بیشتر با شکل کارکرد صفحه‌نمایش رول شدنی آشنا شوید، می‌توانیم آن را به طومار تشبیه کنیم. پتنت ال‌جی لپ‌تاپی را نشان می‌دهد که اندازه صفحه‌نمایش آن از ۱۳٫۳ اینچ به ۱۷ اینچ تغییر پیدا می‌کند.

براساس پتنت جدید ال‌جی، به‌نظر می‌رسد صفحه‌کلید و تاچ‌پد هم رول می‌شوند تا فضای کمتری به خود اختصاص دهند. ال‌جی پتنت جذابی ثبت کرده و حالا باید ببینیم که کانسپ ساخت این لپ‌تاپ عملی می‌شود یا خیر و کی به‌صورت عمومی نشان داده خواهد شد.

پتنت لپ تاپ ال جی با صفحه نمایش رول شدنی

لپ تاپ ال جی با صفحه نمایش رول شدنی

البته شرکت‌های سخت‌افزاری بعضی وقت‌ها پتنت‌هایی ثبت می‌کنند که هیچ‌وقت نمی‌توانند فراتر از یک ایده و طرح بروند. بااین‌حال دوست داریم ببینیم شرکت‌ها پس از سال‌ها چه تغییراتی در ظاهر محصولات خود ایجاد می‌کنند و چگونه محدودیت‌های طراحی را پشت سر می‌گذارند.

آی تی من بازدید : 20 شنبه 04 بهمن 1399 نظرات (0)

لپ تاپ اینتل NUC M15 با نمایشگر IPS و تراشه‌ی نسل یازدهمی و پردازنده‌ی گرافیکی Xe معرفی شد. NUC M15 لپ تاپ مرجع است و تحت برند اینتل به بازار عرضه نمی‌شود.

اینتل چند روز پیش در اقدامی غیر منتظره، لپ تاپ جدیدی معرفی کرد. لپ تاپ جدید اینتل به‌صورت اختصاصی توسط این شرکت تولید شده و قرار است در اوایل سال ۲۰۲۱ ازطریق شماری از شرکای تجاری تیم آبی به‌ فروش برسد. لپ تاپ مذکور که با نام اینتل ان یو سی ام ۱۵ (Intel NUC M15) شناخته می‌شود، جدیدترین کامپیوتر‌ی پروژه‌ی واحد بعدی رایانش (Next Unit of Computing) محسوب می‌شود. این خانواده از محصولات اینتل بیشتر به‌ خاطر تولید کامپیوتر‌های دسکتاپ کوچک شناخته می‌شود.

قرار نیست اسم اینتل را روی این لپ تاپ مشاهده کنید. این محصول تحت برند اینتل عرضه نمی‌شود و تیم آبی وظیفه‌ی تأمین آن را برای شرکت‌های دیگر برعهده دارد. شرکت‌های مختلف این لپ تاپ را از اینتل دریافت می‌کنند، حافظه‌های ذخیره‌سازی مد نظر خود را درون آن قرار می‌دهند و با برند خود به بازار می‌فرستند؛ این فرایند در صنعت با نام برچسب‌گذاری سفید (White Labeling) شناخته می‌شود.

این نخستین باری نیست که اینتل چنین کاری انجام می‌دهد؛ این شرکت اندکی بیش از یک سال پیش لپ تاپ گیمینگی با نام MAG-15 ساخت که توسط شماری از برندهای کوچک‌تر در سراسر دنیا عرضه شد. برای مثال برند Schenker وظیفه‌ی عرضه‌ی لپ تاپ در اروپا و برندهای Eluktronics و Maingear وظیفه‌ی عرضه‌ی لپ تاپ در آمریکا را برعهده گرفتند.

لپ تاپ اینتل ان یو سی ام ۱۵ / Intel NUC M15 روی میز از نمای جلو

NUC M15 از جوانبی متعدد، لپ تاپ متفاوتی است. NUC M15 به‌جای هدف ‌قرار دادن جامعه‌ی گیمرها که همواره به‌ دنبال قدرت سخت‌افزاری بسیار زیاد و سیستم خنک‌کننده‌ی قوی هستند و حاضرند قیمت بالایی بپردازند، لپ تاپ پریمیوم است که به‌وطور ویژه برای انجام کارهایی نظیر ویرایش محتوا ساخته شده. در این لپ تاپ شاهد نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی از نوع IPS و وضوح 1080p هستیم؛ NUC M15 در مدل‌هایی با و بدون نمایشگر لمسی عرضه می‌شود. لپ تاپ اینتل باتری ۷۳ وات‌ ساعتی دارد که طبق ادعای اینتل، تا ۱۶ ساعت دوام می‌آورد.
لپ تاپ NUC M15 تحت برند اینتل به بازار عرضه نمی‌شود

 M15 مجهز به پردازنده‌های چهارهسته‌ای نسل یازدهمی Core i5-1135G7 یا Core i7-1165G7 است و به ‌جای بهره‌مندی از کارت گرافیک مجزای انویدیا، از پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع سری Iris Xe استفاده می‌کند. امکان تهیه‌ی لپ تاپ اینتل با هشت یا ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم وجود خواهد داشت. حافظه‌ی رم به مادربرد لحیم شده است که بدین ترتیب امکان ارتقای آن وجود ندارد.

بسته‌به برندی که محصول را عرضه می‌کند، NUC M15 دارای تنوع بالایی از حافظه‌های ذخیره‌سازی خواهد بود. تمامی این قطعات درون بدنه‌ای آلومینیومی با ضخامت ۱۴٫۹ میلی‌متر و وزن ۱٫۶۵ کیلوگرم گنجانده شده‌اند. طرح و رنگ NUC M15 همان چیزی است که لپ‌تاپ‌های پریمیوم انتظار دارید؛ البته ممکن است رنگ لپ تاپ برای برخی کاربران کسل‌کننده باشد. اینتل می‌گوید برای تولید لپ تاپ جدیدش با شرکت Tongfeng همکاری کرده است؛ تیم آبی سابقه‌ی همکاری با این شرکت را به‌منظور تولید لپ تاپ MAG-15 در کارنامه دارد.

درگاه های لپ تاپ اینتل ان یو سی ام ۱۵ / Intel NUC M15 لبه کناری

لپ تاپ جدید اینتل صفحه‌کلید نسبتا بزرگی دارد که در زیر آن تاچ‌پد ویندوز پرسژن (Windows Precision) به ‌چشم می‌خورد. در این لپ تاپ شاهد دو درگاه USB 4 Type-C با استاندارد تاندربولت ۴ (Thunderbolt 4)، دو درگاه ۱۰ گیگابایت ‌بر ثانیه‌ای USB-A، یک جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون و یک درگاه فول‌سایز HDMI هستیم.

اگر پیگیر اخبار دنیای لپ تاپ باشید، این مشخصات برای‌تان آشنا خواهند بود. اگر مقایسه‌ای کوتاه انجام دهیم، متوجه می‌شویم که مشخصات لپ تاپ جدید اینتل عملا همان مشخصات Asus ZenBook 14 و Dell XPS 13 است. پاییز امسال شمار در خور توجه دیگری از لپ‌تاپ‌های باریک و سبک‌وزن با مشخصات مشابه عرضه شدند. تفاوت بزرگ M15، بهره‌مندی از نمایشگر ۱۵ اینچ است. بیشتر لپ‌تاپ‌های این کلاس نمایشگر ۱۳ یا ۱۴ اینچ دارند و لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچ عموما گران‌تر هستند و قدرت بیشتری ارائه می‌دهند.

نور نوری لپ تاپ اینتل ان یو سی ام ۱۵ / Intel NUC M15

تفاوت‌های دیگری نیز بین این لپ تاپ با محصولات مشابه دیده می‌شود که یکی از آن‌ها نوار نوری LED در بخش جلویی است. این نوار نوری با اپلیکیشن الکسا (Alexa) برای ویندوز سازگار شده است. وقتی فرمان صوتی فراخوانی الکسا را بیان کنید، نوار نوری به ‌رنگ آبی درمی‌آید. در لبه‌ی بالایی محصول چهار میکروفون گنجانده شده‌اند تا بتوانند صدای شما را به‌خوبی بفهمند.

M15 با سیستم احراز هویت ویندوز هلو (Windows Hello) سازگاری دارد. اینتل می‌گوید هدف اصلی‌اش از تولید NUC M15 این است که لپ تاپ پریمیوم دراختیار برندهای کوچک قرار دهد تا آن‌ها بتوانند بدون نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین در بخش تحقیق و توسعه، اکوسیستم کامل‌تری خلق کنند.
قیمت لپ تاپ اینتل NUC M15 احتمالا بین ۹۹۹ تا ۱۴۹۹ دلار خواهد بود

اینتل می‌گوید M15 قوی‌تر و باکیفیت‌تر از لپ‌تاپ‌های مین‌استریم است؛ اما همچنان کاربران معمولی را هدف قرار می‌دهد و برای شماری از وظایف کاری، بهینه‌سازی شده است. در نظر داشته باشید که لپ تاپ M15 برچسب Evo را یدک نمی‌کشد. Evo که مدتی پیش به ‌همراه تراشه‌های تایگر لیک معرفی شد، استانداردهای خاصی نظیر شارژ سریع و تاندربولت ۴ و وای فای ۶ را برای لپ‌تاپ‌ها تعریف می‌کند و این یعنی لپ تاپی که برچسب Evo داشته باشد محصولی مدرن و باکیفیت است.

اینتل می‌گوید قصد دارد در آینده لپ‌تاپ‌های بیشتری در قالب خانواده‌ی NUC به بازار عرضه کند. این لپ‌تاپ‌ها قرار نیست صرفا سالی یک بار عرضه شوند و در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری دردسترس قرار خواهند گرفت. اینتل هنوز به ‌نام برندهایی که قرار است در اوایل ۲۰۲۱ لپ تاپ M15 را بفروشند اشاره نکرده است، بااین‌حال احتمال می‌دهیم اکثر شرکت‌هایی که سال گذشته لپ تاپ گیمینگ اینتل را فروختند، در پروژه‌ی جدید هم حضور داشته باشند. اینتل می‌گوید بسته‌ به کانفیگ، لپ تاپ M15 ممکن است بین ۹۹۹ تا ۱۴۹۹ دلار قیمت داشته باشد.

آی تی من بازدید : 27 جمعه 03 بهمن 1399 نظرات (0)

دل در آستانه‌ی برگزاری CES ۲۰۲۱، از مدل جدید لپ‌‌تاپ‌های سری Latitude 9000 و Latitude 5000 رونمایی کرد.

به گزارش Engadget، دل پیش از شروع CES ۲۰۲۱ لپ‌تاپ‌های Latitude 9420 و Latitude 9520 را معرفی کرده است. این لپ‌تاپ‌ها با ویژگی جدیدی به نام SafeShutter همراه هستند.

دل ادعا می‎کند برای اولین ‌بار شاتر خودکار دوربین تولید کرده است. به کمک این ویژگی و با توجه به اپلیکیشن ویدئوکنفرانسی که از آن استفاده می‌کنید، شاتر دوربین باز و بسته می‌شود و دیگر نیاز ندارید دوربین را بپوشانید. لپ‌تاپ‌های سری لتیتود ۹۰۰۰ از دکمه مخصوصی برای قطع کردن میکروفن بهره می‌برند.

وب کم جدید لپ تاپ دل

مدل‌های جدید لپ ‌تاپ‌ دل به پردازنده‌ی نسل ۱۱ اینتل مجهز شده‌اند. به گفته‌ی دل، لتیتود ۹۴۲۰ از جمله محصولاتی است که برای کارکردن در خانه بسیار مناسب خواهد بود. این محصول بلندگوی داخلی بهتری از مدل‌های قبلی دارد و دوربین آن از ویژگی‌هایی مانند اصلاح نور و محو کردن محیط پس‌زمینه بهره می‌برد.
مقاله‌ی مرتبط:

    دل از اولین نمایشگر فوق عریض ۴۰ اینچی خود رونمایی کرد

لتیتود ۹۴۲۰ با ساختار مرسوم لپ‌تاپ ‌راهی بازار می‌شود و یک مدل هیبریدی هم دارد که از 5G یا 4G بهره می‌برد و از eSIM پشتیبانی می‌کند.

Latitude 9420 در فصل بهار با قیمت ۱۹۴۹ دلار راهی بازار می‌شود. Latitude 9520 هم در فصل بهار عرضه خواهد شد؛ اما قیمت آن هنوز مشخص نشده است.

اگر لپ‌تاپ با صفحه‌نمایش بزرگ دوست دارید، دل محصول دیگری به نام Latitude 7520 معرفی کرده است. این لپ‌تاپ صفحه‌نمایش ۱۵ اینچ با کیفیت 4K دارد و از دوربین Full HD بهره می‌برد.

دل لپ‌تاپ‌های‌ Latitude 5420 و Precision 3560 را هم معرفی کرده که ۲۱ درصد جنس بدنه در آن‌ها از بیوپلاستیک تشکیل شده‌ است. این شرکت تصمیم دارد تا سال ۲۰۳۰، نیمی از محصولات خود را با استفاده از این مدل پلاستیک تولید کند.

 لپ‌تاپ‌های لتیتود‌ ۵۴۲۰ و پرسیژن ۳۵۶۰ در تاریخ ۱۲ ژانویه با قیمت ۱۰۴۹ دلار و ۱۱۸۹ دلار راهی بازار خواهد شد.

آی تی من بازدید : 33 پنجشنبه 02 بهمن 1399 نظرات (0)



به ‌گفته‌ی مینگ‌چی کو، اپل گلس، ایرپاد پرو لایت، آیپد پرو نسل پنج و کامپیوترهای جدید مک مجهز به mini LED در سال ۲۰۲۱ عرضه خواهند شد.

مدت‌ها است که گفته می‌شود اپل در حال کار روی نوعی هدست قابل نصب روی سر (HMD) مبتنی بر تکنولوژی واقعیت ترکیبی و یک عینک واقعیت افزوده است. گزارش‌های مختلف و پرونده‌های ثبت اختراع متعدد این موضوع را اثبات می‌کنند و نشان می‌دهند اپل برای عرضه‌ی این نوع محصولات بسیار مصمم است. بنا به گزارش 9To5Mac و با استناد به گفته‌های مینگ-چی کو، غول دنیای فناوری به‌زودی از محصولات جدید خود را از جمله اپل گلس رونمایی خواهد کرد.
مقاله‌ی مرتبط:

    نسل بعدی ایرپاد می‌تواند کنترل دستگاه‌ها را با ضربه زدن به بدن فراهم کند

مینگ-چی کو، تحلیل‌گر نام‌آشنای محصولات اپل، در گزارشی جدید مُهر تأیید دیگری بر این ماجرا می‌زند و ادعا می‌کند که اپل اولین دستگاه واقعیت افزوده خود را در سال ۲۰۲۱، به‌ همراه ردیاب مورد انتظار ایرتگ (AirTag) و محصولات دیگر عرضه خواهد کرد. بیش از یک‌ سال از اولین شایعات در مورد ردیاب ایرتگ می‌گذرد و هر بار با تأخیر مواجه و عرضه‌ی آن به زمان دیگری موکول می‌شود. ایرتگ قرار است برای رقابت با ردیاب‌های Tile، با ظاهری دایره‌ای‌شکل طراحی و تولید شود و کاربران می‌توانند با قرار دادن آن‌ در گجت‌ها از موقعیت مکانی آن‌ها باخبر شوند.

بر اساس شایعات قبلی، ردیاب‌ ایرتگ قابلیت‌های بیشتری در مقایسه با نمونه‌های کنونی ارائه می‌دهد و برنامه‌ی بازنویسی‌شده Find My برای ایرتگ با استفاده از نمای واقعیت افزوده می‌تواند موقعیت تقریبی ردیاب را در نمای دوربین آیفون ارائه دهد و به ‌جای تعیین موقعیت خود و هدر دادن باتری با استفاده از GPS، پینگ‌های متعددی ارسال می‌کند که می‌تواند در گوشی آیفون متعلق به افراد دیگری که از آنجا عبور می‌کنند، دریافت شود. این پینگ‌ها همراه ‌با موقعیت مکانی، ضبط و رمزگذاری و به‌صورت ایمن به صاحب ایرتگ گزارش می‌شوند.

در ادامه‌ی مستندات گزارش یادشده، مینگ-چی کو بار دیگر تأکید می‌کند که اهالی کوپرتینو در سال ۲۰۲۱ نوعی دستگاه مبتنی بر واقعیت افزوده عرضه خواهند کرد؛ البته نوع دستگاه مشخص نشده است و می‌تواند هر دستگاهی از جمله آیفون با قابلیت‌های AR پیشرفته‌تر باشد. مینگ‌چی کو قبلا گفته بود اولین نسل عینک AR اپل به‌شدت به آیفون وابسته خواهد بود؛ به‌طوری که اساسا به‌عنوان نمایشگر قابل حمل و ثانویه در نظر گرفته خواهد شد و پردازش‌های اصلی و حتی اتصال آن به اینترنت از طریق آیفون صورت خواهد گرفت. این امر به آن دلیل است که اپل گلس باید دقیقا مانند یک عینک ظریف و سبک باشد و برای تحقق آن، باید قطعات پردازشی سنگین و جاگیر حذف شود و عملیات پردازشی در دستگاه ثانویه صورت بگیرد.

به گفته‌ی مینگ‌چی کو، اپل در سال ۲۰۲۱ گذار به پردازنده‌های اپل سیلیکون را ادامه خواهد داد و مدل‌های جدید کامپیوتر مک به‌زودی روانه‌ی بازار می‌شوند. این تحلیلگر قبلا گفته بود اپل در سال ۲۰۲۱ مدل‌های ۱۴ و ۱۶ اینچی مک‌بوک پرو مجهز به فناوری نمایشگر mini LED و پردازنده‌های اپل سیلیكون را عرضه خواهد كرد. در راستای انبوهی از شایعات در مورد نسل بعدی آیپد پرو، گفته می‌شود آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی به‌عنوان اولین آیپد مجهز به نمایشگر mini-LED سه‌ماهه‌ی نخست سال جاری میلادی از راه خواهد رسید. افزون بر این، هدفون‌ بی‌سیم جدید با نام احتمالی ایرپاد لایت (AirPods Pro Lite) رونمایی و از قرار معلوم، جایگزین ایرپاد معمولی می‌شود.

طبق شایعات، طراحی ایرپاد پرو لایت مشابه ایرپاد پرو فعلی، دارای ساقه‌ی کوتاه‌تر و پدهای سیلیکونی قابل تعویض است؛ اما برای کاهش قیمت از ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند حذف نویز فعال برخوردار نخواهد بود. یک تأمین‌کننده مستقر در کره جنوبی توسعه‌ی system-in-packageا(SiP) برای استفاده در ایرپاد جدید را آغاز کرده است و گفته می‌شود SiP یادشده همانند مدل پرو از تراشه‌ی H1 برای بهبودهای صوتی بهره می‌برد.

آی تی من بازدید : 24 چهارشنبه 01 بهمن 1399 نظرات (0)

بر اساس شایعات، اپل مک‌ بوک پرو ۱۴٫۱ اینچی بازطراحی‌شده را با ۱۲ هسته و مدل ۱۶ اینچی را با ۱۶ هسته‌ی پردازشی روانه‌ی بازار خواهد کرد.

اپل در سال ۲۰۲۰ بعد از مدت‌ها انتظار، تراشه‌ی ۵ نانومتری M1 را برای استفاده در کامپیوترهای مک رونمایی کرد. غول دنیای فناوری برای تضمین قدرت تراشه‌ی یادشده از هشت هسته‌ی پردازشی در بطن آن بهره گرفته؛ به‌طوری که M1 با راندمان و قدرت کم‌نظیرش توجه منتقدان را جلب کرده است. با فرا رسیدن سال جدید میلادی، تنور شایعات درباره‌ی بازطراحی کامپیوترهای مک و استفاده از نمایشگر مینی mini LED در طیف وسیعی از محصولات اپل بیش از هر زمانی داغ شده است. WccfTech با استناد به گفته‌های افشاگری در توییتر، گزارشی تدوین کرده است که نشان می‌دهد اهالی کوپرتینو به‌زودی از مک‌‌بوک‌هایی با تراشه‌ی بهبودیافته و هسته‌های بیشتر رونمایی خواهند کرد.
مقاله‌ی مرتبط:

    اپل کل ظرفیت اولیه تولید پردازنده‌های ۳ نانومتری TSMC را پیش‌خرید کرده است

مدتی است که شایعات ضدونقیضی در مورد نقشه‌ی راه اپل در تولید تراشه‌ برای کامپیوترهای مک منتشر می‌شود؛ اما تمامی آن‌ها بر این اصل واحد متمرکز هستند: پردازنده‌های جدید اپل با هسته‌های پردازشی بیشتر و قدرتی چشمگیر عرضه خواهند شد. در راستای شایعات قبلی، بار دیگر گفته می‌شود که تراشه‌ی اپل سیلیکون متشکل از ۱۲ هسته‌ی پردازشی برای استفاده در مک‌بوک پرو ۱۴٫۱ اینچی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و ظاهرا اپل آن را برای رونمایی و عرضه در ماه مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹) در نظر گرفته است. اما مینگ-چی کو، تحلیل‌گر نام‌آشنای محصولات اپل، می‌گوید مدل بازطراحی‌شده‌ی کامپیوترهای مک مجهز به نمایشگر ۱۴٫۱ اینچ و ۱۶ اینچ در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۱ رونمایی خواهند کرد.

بر اساس اطلاعات منتشرشده از اکانت توییتری LeaksApplePro، مک‌بوک پرو ۱۴٫۱ اینچی ممکن است از ۱۲ هسته‌ی پردازشی بهره گیرد؛ درحالی‌که قلب تپنده‌ی مدل ۱۶ اینچی می‌تواند ۱۶ هسته‌ی پردازشی را در خود جای دهد. ازآنجاکه مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی فضای بیشتری برای استفاده از سیستم خنک‌کننده دارد، منطقی است که از تراشه‌ی قدرتمندتری استفاده کند. متأسفانه افشاگر یادشده جزئیاتی درباره‌ی نام‌گذاری تراشه جدید ارائه نکرده است. اما در گزارش قبلی اشاره شده بود که یک تراشه‌ با نام احتمالی M2 در سال ۲۰۲۱ برای استفاده در کامپیوترهای رومیزی اپل (آی‌مک) تولید خواهد شد.

بر اساس گزارشی دیگر، تراشه‌ی کلاس دسکتاپ A14T قدرت پردازشی آی‌مک‌ را تأمین خواهد کرد؛ البته باید به این توجه داشت که کوپرتینویی‌ها با معرفی پردازنده‌های M به‌طور کلی احتمال استفاده از پردازنده‌های A را در مک‌ها منتفی کرده‌اند و استفاده از نام A14T دور از واقعیت به نظر می‌رسد. از طرف دیگر، گفته می‌شود تراشه‌ی دیگری با نام M1X در دست توسعه است که می‌تواند نام همین پردازنده‌ی مورد بحث باشد. با این اوصاف، توصیه می‌شود که اطلاعات مذکور را به‌عنوان حدس‌ و گمان صرف تلقی کنید.

بنا به گزارش‌های قبلی، تراشه‌ی ۱۲ هسته‌ای احتمالا از چهار هسته‌ی کم‌مصرف Ice Storm برای انجام وظایف و پردازش‌های روزمره و هشت هسته‌ی قدرتمند Fire Storm با عملکرد بالا برای پردازش‌های سنگین تشکیل شده است. افزون بر این، به‌عنوان بخشی از SoC (سیستم-روی-چیپ)، اپل با توجه ‌به محصول، از پردازنده‌ی گرافیکی متفاوتی بهره خواهد گرفت. برای مثال، تراشه‌ی گرافیکی M1 با دو پیکربندی هشت و هفت هسته‌ای عرضه شده است. نسخه هشت هسته‌ای آن ادعا می‌شود که سریع‌ترین گرافیک یکپارچه جهان است و می‌تواند تقریبا ۲۵ هزار تِرِد را اداره کند و با قدرت ۲٫۶ ترافلاپس، به ۱۲۸ واحد اجرایی دست یابد؛ بنابراین تراشه‌ی بعدی می‌تواند GPU به‌مراتب قوی‌تری در خود جای دهد.

با نگاهی به عملکرد M1، دورنمای آینده‌ی توان محاسباتی کامپیوترهای بعدی مک مجهز به هسته‌های بیشتر کاملا امیدوارکننده است. اضافه شدن هسته‌های بیشتر ممکن است بر شارژدهی تأثیر منفی بگذارد؛ اما با توجه به ماهیت پردازنده‌های مبتنی بر معماری آرم، این تأثیر بسیار ناچیز خواهد بود.

آی تی من بازدید : 32 سه شنبه 30 دی 1399 نظرات (0)

به گزارش ChinaDaily، آنر رسما می‌تواند از لایسنس ویندوز ۱۰ مایکروسافت استفاده کند و لپ‌تاپ‌های خود را به‌صورت رسمی با این سیستم‌ عامل بفروشد.

تحریم‌های هواوی توسط دولت آمریکا باعث شد این شرکت چینی یکی از بزرگ‌ترین زیرمجموعه‌های خود را بفروشد. هواوی با فروش آنر کاری کرد که این مجموعه بتواند خارج از تحریم‌های آمریکا به فعالیت‌ ادامه دهد و به نظر می‌رسد که تصمیم درستی گرفته است. ChinaDaily در گزارشی به این موضوع اشاره کرد که آنر رسما می‌تواند از لایسنس ویندوز ۱۰ مایکروسافت استفاده کند. در واقع آنر می‌تواند لپ‌تاپ‌های خود را به‌صورت رسمی با سیستم‌عامل راهی بازار کند.
مقاله‌ی مرتبط:

    آنر برای عرضه ۱۰۰ میلیون گوشی در سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی کرده است

گفته می‌شد به دلیل تحریم‌های آمریکا، هواوی لپ‌تاپ‌های خود را با سیستم‌عامل Harmony که بر پایه‌ی اندروید توسعه پیدا کرده است، راهی بازار خواهد کرد؛ سیستم‌عاملی که نمی‌تواند به‌آسانی نظر مردم را جلب کند.

در ماه نوامبر امسال هواوی برند آنر را فروخت و این اقدام باعث شد آنر بتواند با شرکت‌های خارجی از جمله مایکروسافت توافق کند. از این به بعد لپ‌تاپ‌های آنر با ویندوز ۱۰ راهی بازار می‌شوند. آنر امیدوار است در نتیجه‌ی این توافق با مایکروسافت، در آینده با شرکت‌های دیگر از جمله کوالکام هم توافق کند. البته گزارش‌ها به این موضوع اشاره دارند که آنر مذاکره با کوالکام را شروع کرده است.

ژائو مینگ (مدیرعامل آنر) از توافق این شرکت با مایکروسافت بسیار خوشحال است. او می‌گوید آنر همچنان به تولید لپ‌تاپ‌ با طراحی شگفت‌انگیز ادامه می‌دهد و با استفاده از سیستم‌عامل ویندوز یک تجربه جهانی در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

انتظار می‌رود آنر مجیک‌بوک پرو را با سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ راهی بازار کند. گفته می‌شود این لپ‌تاپ که از پردازنده Core i5 بهره می‌برد در ژانویه سال ۲۰۲۱ معرفی خواهد شد.

آنر سالانه ۷۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند راهی بازار می‌کند و امیدوار است با جدا شدن از هواوی، بتواند محصولات بیشتری عرضه کند.

آی تی من بازدید : 31 دوشنبه 29 دی 1399 نظرات (0)



اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که از لپ تاپ مثل کامپیوتر رومیزی استفاده می‌کنند، حتما این سؤال برایتان پیش آمده است که آیا اتصال دائم لپ تاپ به برق خطری برای باتری دارد یا خیر. با این مقاله همراه باشید تا جواب این سؤال را بررسی کنیم.

باتریِ بدون لپ‌تاپ بهتر از لپ‌تاپِ بدون باتری است. شاید این جمله به قشنگی آن جمله‌ی معروف فیلم «درباره‌ی الی» نباشد؛ اما حقیقت مهمی را دربر دارد: لپ‌تاپی که باتری‌اش از کار افتاده باشد، دیگر لپ‌تاپ نیست و در بهترین حالت کامپیوتر رومیزی است.

اگر این روزها به‌علت شیوع کرونا وقت بیشتری در خانه می‌گذرانید، احتمالا قبل از اینکه باتریِ از‌کار‌افتاده انتخاب دیگری برایتان باقی نگذاشته باشد، از لپ‌تاپتان به‌عنوان کامپیوتر رومیزی استفاده می‌کنید. وقتی هم آن را برای شارژ‌شدن به برق می‌زنید، فراموش می‌کنید کابل شارژر را از دستگاهش جدا کنید و بدین‌ترتیب تا وقتی پای کار هستید، لپ‌تاپتان به برق وصل است.

بحث باتری‌ها به‌اندازه‌ی گجت‌ها و نرم‌افزارهای جدید هیجان‌انگیز نیست و وقتی از لپ‌تاپ صحبت می‌شود، همه درباره‌ی رم و پردازنده‌ی گرافیکی صحبت می‌کنند و در حق باتری اجحاف می‌شود؛ اما ذهن خیلی از ما هنوز به این سؤال مشغول است: اگر لپ‌تاپ مدام به برق باشد، مشکلی پیش می‌آید؟ آیا قبل از شارژ لپ ‌تاپ باید بگذارم شارژ باتری کاملا خالی شود؟ واقعیت این است جواب سؤال به‌سادگی بله و خیر نیست؛ ولی درک سازوکار باتری به رسیدن ما به جواب کمک زیادی خواهد کرد.
عناوینی که در این مقاله خواهید خواند:
افسانه‌ی شارژ بیش‌از‌حد باتری
خطر شارژ ۱۰۰ درصد باتری
داغ‌شدن لپ‌تاپ؛ بلای جان باتری
بیرون‌‌آوردن باتری از لپ‌تاپ فکر خوبی است؟
نکاتی برای افزایش طول عمر باتری
نتیجه‌گیری

battery
باتری را نمی‌توان بیش‌ازحد شارژ کرد

اغلب لپ‌تاپ‌ها از باتری لیتیوم‌یونی یا لیتیوم‌پلیمری استفاده می‌کنند. حُسن این باتری‌ها آن است که می‌توانند به دفعات بسیار زیادی چرخه‌ی شارژ داشته باشند و کمترین آسیبی به گنجایش باتری نرسد. مزیت دیگر باتری‌های مذکور این است که نمی‌توان آن‌ها را بیش‌ازحد شارژ کرد؛ یعنی هر وقت به شارژ ۱۰۰ درصد رسیدند، مدار درونی باتری‌های لیتیومی فرایند شارژ را متوقف می‌کند و از اینجا به‌بعد، برقی که از‌طریق کابل به لپ‌تاپ می‌رسد، به‌جای عبور از باتری، مستقیم به منبع تغذیه هدایت می‌شود.

این اتفاق بسیار خوبی است؛ چرا‌که اگر باتری بیش‌ازحد شارژ شود، در بی‌خطرترین حالت ممکن از کار می‌افتد و در ترسناک‌ترین سناریو، به بمب ساعتی تبدیل می‌شود. پس خیالتان راحت! اتصال دائم لپ‌تاپ به برق خطر انفجار باتری و آتش‌سوزی به‌همراه ندارد و اگرچه در این وضعیت جانتان در امان است، طول عمر باتری همچنان در خطر است.

شارژ 100درصد باتری
باتری را ۱۰۰ درصد شارژ نکنید

برای اینکه بتوانید طول عمر باتری لیتیومی خود را تاحدممکن افزایش دهید، توصیه می‌شود قبل از رسیدن شارژ به ۱۰۰ درصد، اتصال لپ‌تاپ به برق را قطع کنید. این توصیه را مدیرعامل شرکت Cadex Electronics تأیید کرده است که در افزایش طول عمری باتری تخصص دارد و حامی مالی وب‌سایت مرجع باتری Battery University است.

به‌گفته‌ی ایزیدور بوخمان، مدیرعامل این شرکت و از نویسندگان وب‌سایت Battery University، بهترین راه برای افزایش طول عمر باتری لپ‌تاپ (حتی تا چهار برابر) این است که آن را تا ۸۰ درصد شارژ کنیم و سپس بگذاریم تا ۴۰ درصد تخلیه‌ شود. دلیل این کار آن است که هر سلول باتری لیتیومی تا سطح ولتاژ آن شارژ می‌شود. هرچه درصد شارژ بیشتر شود، سطح ولتاژ نیز بیشتر خواهد شد و هرچه ولتاژ درون سلول افزایش یابد، فشار بیشتری به باتری وارد می‌شود و این فشار از تعداد چرخه‌های شارژ کم می‌کند.

طبق گفته‌ی سایت Battery University، اگر باتری‌ تا ۱۰۰ درصد شارژ شود، تنها ۳۰۰ تا ۵۰۰  چرخه‌ی شارژ خواهد داشت؛ اما اگر تا ۷۰ درصد شارژ شود، چرخه‌ی شارژش ممکن است به ۱،۲۰۰ تا ۲،۰۰۰ برسد.

تأثیر میزان شارژ بر ولتاژ سلول و طول عمر باتری
سطح شارژ (ولت بر سلول)    چرخه‌ی تخلیه‌ی شارژ    انرژی ذخیره‌شده‌ی موجود
[۴/۳۰]    [۱۵۰ تا ۲۵۰]    [۱۱۰ تا ۱۱۵ درصد ]
۴/۲۰    ۳۰۰ تا ۵۰۰    ۱۰۰ درصد
۴/۱۰    ۶۰۰ تا ۱۰۰۰    ۸۵ تا ۹۰ درصد
۴/۰۰    ۱،۲۰۰ تا ۲،۰۰۰    ۷۰ تا ۷۵ درصد
۳/۹۰    ۲،۴۰۰ تا ۴،۰۰۰    ۶۰ تا ۶۵ درصد
اگر باتری‌ تا ۷۰ درصد شارژ شود، می‌تواند ۱،۲۰۰ تا ۲،۰۰۰ چرخه‌ی شارژ داشته باشد

با‌توجه‌به جدول بالا، اگر در هر بار شارژ میزان ولتاژ هر سلول به‌اندازه‌ی ۰/۱ ولت کاهش یابد، تعداد چرخه‌ی شارژ باتری دو برابر می‌شود، تا جایی که به حد مطلوب برسد. با ۳/۹۰ ولت در هر سلول، تعداد چرخه‌ی شارژ باتری بین ۲،۴۰۰ تا ۴۰۰۰ افزایش می‌‎یابد.

مشکل فقط اینجا است که این سطح از ولتاژ برای باتری، یعنی تنها ۶۰ درصد شارژ و کمی بیشتر از نصف زمان باتری کاملا شارژ‌شده، می‌تواند لپ‌تاپتان را روشن نگه دارد. مشکل دیگر این است که اغلب ما وقتی سرگرم کار با لپ‌تاپ می‌شویم، نمی‌توانیم مدام حواس‌مان را به درصد شارژ باتری جمع کنیم. بهتر بود خود باتری همیشه تا ۸۰ درصد شارژ می‌کرد و اگر قرار بود جایی برویم که به شارژ بیشتری نیاز داشته باشیم، دکمه‌ای بود با فشاردادن آن باتری کاملا شارژ می‌شد.

بااین‌حال، باتری‌ها چنین قابلیتی ندارند و ازآنجاکه هنوز اپلیکیشنی برای اخطار به کاربر درباره‌ی شارژ ۸۰ درصد و تخلیه‌ی شارژ ۴۰ درصد طراحی نشده، تنها راه‌حل این است مدت زمانی را اندازه بگیرید که لپ‌تاپتان به ۸۰ درصد شارژ و ۴۰ درصد تخلیه‌ی شارژ می‌رسد و بعد برای خودتان تایمر بگذارید. شاید دردسرش زیاد باشد؛ اما باور کنید باتری لپ‌تاپتان ارزش این میزان توجه را دارد.

داغ شدن لپ تاپ
داغ‌شدن لپ‌تاپ؛ بلای جان باتری

شاید تعجب کنید حرارت مهم‌ترین عامل در کاهش طول عمر باتری لپ‌تاپ است. اگر یادتان باشد گفتیم باتری‌های لیتیومی را نمی‌توان بیش‌ازحد شارژ کرد و این برای در‌امان‌ماندن از خطر انفجار، ویژگی مناسبی است؛ اما وقتی باتری ۱۰۰ درصد شارژ شد، جریان برق باتری را دور می‌زند و مستقیم به‌سمت منبع تغذیه می‌رود. این کار باعث افزایش حرارت دستگاه می‌شود.

در دماهای بیشتر از ۳۰ درجه‌ی سلسیوس، طول عمر باتری در خطر آسیب جدی قرار می‌گیرد؛ پس اگر عادت دارید لپ‌تاپتان را در روزهای داغ تابستان در ماشین بگذارید، اگر از خطر سرقت جان سالم به‌در ببرد، به‌دلیل حرارت زیاد عمر باتری‌اش به‌شدت کاهش می‌یابد.
در دمای بیشتر از ۳۰ درجه‎ی سلسیوس، طول عمر باتری در خطر آسیب جدی قرار می‌گیرد

تازه وقتی هم فشار دمای زیاد با فشار ولتاژ بیشتر هم‌زمان به جان باتری بیفتند، قطعا اتفاقات خوشایندی در انتظار باتری لپ‌تاپ شما نیست. در همین زمینه، مطالعه‌ی‌ Battery University نشان می‌دهد اگر باتری با ۴۰ درصد شارژ در دمای ۴۰ درجه نگه‌داری ‌شود، بعد از یک سال گنجایشش به ۸۵ درصد کاهش می‌یابد.
گنجایش تخمینی باتری لیتیومی هنگام انبارشدن به‌مدت یک‌ سال در دماهای مختلف
دما    ۴۰ درصد شارژ    ۱۰۰ درصد شارژ
۰ درجه‌ی سلسیوس    ۹۸ درصد (بعد از یک سال)    ۹۴ درصد  (بعد از یک سال)
۲۵ درجه‌ی سلسیوس    ۹۶ درصد  (بعد از یک سال)    ۸۰ درصد  (بعد از یک سال)
۴۰ درجه‌ی سلسیوس    ۸۵ درصد  (بعد از یک سال)    ۶۵ درصد  (بعد از یک سال)
۶۰ درجه‌ی سلسیوس    ۷۵ درصد  (بعد از یک سال)    ۶۰ درصد  (بعد از سه ماه)

در همین اوضاع‌واحوال، اگر باتری تا ۱۰۰ درصد شارژ شود، گنجایشش تا ۶۵ درصد کاهش می‌یابد. گنجایش باتری کامل شارژشده در دمای ۶۰ درجه، تنها بعد از سه ماه به ۶۰ درصد می‌رسد. براساس این شواهد، اتصال دائم لپ‌تاپ به برق به عمر باتری صدمه می‌زند. حالا اگر باتری درمعرض حرارت زیاد هم باشد، عمرش به‌شدت کوتاه خواهد شد.
مقاله‌های مرتبط:

    شارژ اولیه باتری: افسانه یا حقیقت؟

    عادت‌هایی که باتری لپ‌تاپ از بین می‌برد

البته این نکته را مدنظر قرار دهید که دمای زیاد فقط به محیط مربوط نیست. اگر برنامه‌های سنگین مثل بازی یا ویرایشگر ویدئو اجرا کنید، میزان حرارت لپ‌تاپ افزایش می‌یابد و اگر در این حالت لپ‌تاپ را روی بالش یا در پوشش نامناسب قرار داده باشد، حرارت تولید‌شده به‌دام می‌افتد و به باتری آسیب بیشتری می‌زند.

تصویری از باتری لپ تاپ که جدا شده و روی لپ تاپ قرار دارد
بیرون‌آوردن باتری از لپ‌تاپ فکر خوبی است؟

حال که فهمیدیم حرارت بلای جان باتری است، ممکن است این سؤال پیش بیاید: آیا بهتر است باتری را کلا از لپ‌تاپ خارج و مستقیم از برق استفاده کنیم؟ متأسفانه در بسیاری از لپ‌تاپ‌های جدید امکان بیرون‌ آوردن باتری وجود ندارد و در لپ‌تاپ‌هایی با باتری تعویض‌شدنی جواب هر سازنده متفاوت است. برای مثال، ایسر می‌گوید اگر می‌خواهید از برق مستقیم استفاده کنید، به بیرون‌آوردن باتری نیازی نیست؛ اما اگر می‌خواهید چندین روز از لپ‌تاپ استفاده نکنید، بهتر است باتری آن را خارج کنید. زمانی‌که اپل لپ‌تاپ‌هایی با باتری تعویض‌پذیر می‌ساخت، توصیه می‌کرد هیچ‌وقت باتری را از دستگاه خارج نکنید.
برای مراقبت از باتری آن را بین ۴۰ تا ۸۰ درصد شارژ و در دمای اتاق نگه دارید

به‌هر‌حال، خارج کردن یا نکردن باتری از لپ‌تاپ به تنظیمات مدیریت انرژی دستگاه شما بستگی دارد. در برخی دستگاه‌ها بیرون‌آوردن باتری مانند وقتی‌که میزان شارژ باتری کاهش می‌آید، باعث کاهش انرژی می‌شود و عملکرد لپ‌تاپ را کُند می‌کند. اگر هم تصمیم گرفتید باتری را خارج کنید، حتما آن را در محیطی مناسب نگه‌داری کنید. بهترین وضعیت مراقبت از باتری این است که آن را بین ۴۰ تا ۸۰ درصد شارژ و در دمای اتاق نگه دارید.

Asus K555 Performance
نکاتی برای افزایش طول عمر باتری

قبل از هر چیز با این واقعیت انکار‌ناپذیر باید روبه‌رو شوید که باتری مثل هر وسیله‌ی دست‌ساز انسان و حتی خود انسان عمر محدودی دارد و با هر بار شارژ و تخلیه‌ی آن، از تعداد چرخه‌های شارژش کم می‌شود، تا جایی که دیگر از کار می‌افتد. بااین‌حال، روش‌هایی وجود دارد که به‌کمک آن‌ها می‌توان عمر باتری را افزایش داد. درادامه، به چند نکته‌ی مفید در این زمینه اشاره می‌کنیم:

    باتری‌های لیتیومی اگر بین ۴۰ تا ۸۰ درصد شارژ شوند، عمر طولانی‌تری خواهند داشت.
    از قراردادن لپ‌تاپ روی بالش یا پتو یا سطوح نرم خودداری کنید که باعث به‌دام‌انداختن حرارت می‌شود.
    اگر قصد دارید چند هفته از لپ‌تاپتان استفاده نکنید، درصورت امکان باتری آن را خارج کنید.
    اگر باتری تعویض‌پذیر نیست، قبل از انبار‌کردن لپ‌تاپ آن را کمتر از ۵۰ درصد شارژ کنید. در این حالت، باتری شروع به تخلیه‌شدن می‌کند. اگر باتری مدت زیادی شارژ نشود، به آن صدمه می‌رسد.
    اگر مدت زمان انبار‌کردن لپ‌تاپ طولانی شد، هر‌از‌گاهی لپ‌تاپ را از انبار بیرون آورید و آن را شارژ کنید.
    از قراردادن لپ‌تاپ در دمای بسیار گرم یا بسیار سرد خودداری کنید.
    برای افزایش طول عمر باتری و کاهش دفعات چرخه‌ی شارژ، نور صفحه‌کلید و تنظیمات اسلیپ و روشنایی صفحه‌نمایش را کم کنید. افزون‌براین، اگر از وای‌فای استفاده نمی‌کنید، آن را قطع کنید.
    اگر لپ‌تاپ داغ کرده است، با آن بازی نکنید.
    به‌جای استندبای، لپ‌تاپ را خاموش کنید یا در حالت خواب زمستانی (Hibernate) قرار دهید.
    تب‌های اضافی مرورگرتان را ببندید تا از مصرف شارژ بیشتر جلوگیری شود.
    اتصال دستگاه‌های اکسترنال به لپ‌تاپ، مثل فلش درایوها و دی‌وی‌دی و دیسک سخت را درصورت نیازنداشتن به آن‌ها قطع کنید.
    اطلاعات موردنیازتان را روی لپ‌تاپ یا فلش درایو کپی کنید. درایوهای نوری برای خواندن سی‌دی یا دی‌وی‌دی انرژی زیادی مصرف می‌کنند.
    میزتان را تمیز کنید. شاید توصیه عجیبی به‌نظر برسد؛ اما گرد‌و‌خاک روی میز می‌تواند به‌راحتی وارد منفذهای فن خنک‌کننده لپ‌تاپ شود و حرارت دستگاه را افزایش دهد. بهتر است دست‌کم هفته‌ای یک بار میز خود را تمیز کنید.

Asus N552
نتیجه‌گیری

اتصال دائم لپ‌تاپ به برق در کوتاه‌مدت به باتری آسیبی نمی‎زند و چون باتری‌های لیتیومی را نمی‌توان بیش‌ازحد شارژ کرد، خطر انفجار و آتش‌سوزی هم شما را تهدید نمی‌کند. بااین‌حال، اگر لپ‌تاپ مدام به برق وصل باشد، بعد از یک سال متوجه خواهید شد ظرفیت باتری آن به‌شدت کاهش یافته است. افزون‌براین، استفاده‌ی مدام از شارژ باتری باعث می‌شود سریع‌تر چرخه‌های شارژ را مصرف کند و این طول عمر باتری را کاهش می‌دهد.

بهترین راه‌حل در این حالت آن است که بین دو حالت حد تعادل برقرار کنید: بعضی روزها از شارژ باتری استفاده کنید و روزهای دیگر آن را به برق بزنید. هرکاری که می‌کنید، فقط یادتان باشد خطرناک‌ترین دشمن باتری لپ‌تاپتان حرارت زیاد است؛ پس اجازه ندهید دمای لپ‌تاپ زیاد افزایش یابد.

عواملی که عمر باتری را کم می‌کند:

    چرخه‌های شارژ یا تخلیه‌ی شارژ: هر باتری هرچقدر هم پیشرفته باشد، به تعداد محدودی می‌تواند شارژ و تخلیه‌ی شارژ شود و وقتی این تعداد به پایان رسید، عمر باتری نیز به‌سر رسیده است.
    سطح ولتاژ: هرچه سطح شارژ بیشتر شود، سطح ولتاژ هر سلول باتری نیز افزایش می‌یابد. ولتاژ بالا عمر باتری را کاهش می‌دهد؛ پس باتری را ۱۰۰ درصد شارژ نکنید.
    دمای بیش از ۳۰ درجه سلسیوس: حرارت خطرناک‎ترین عامل کاهش طول عمر باتری است؛ پس همیشه دما را کمتر از ۳۰ درجه نگه دارید.

آی تی من بازدید : 25 یکشنبه 28 دی 1399 نظرات (0)

هواوی خبر ساخت لپ ‌تاپ مبتنی بر تراشه‌ی آرم را تأیید کرده و اطلاعات بیشتری از این محصول فاش شده است.

از مدتی پیش گفته می‌شد هواوی قصد دارد کامپیوتر‌ مجهز به تراشه‌ی اختصاصی راهی بازار کند. این شرکت اخیرا خبر ساخت لپ‌تاپ مبتنی بر تراشه‌ی ARM را تأیید کرده و حالا اطلاعات بیشتری از این محصول فاش شده است.

تصویری که در ویبو منتشر شده، برخی از ویژگی‌های کلیدی این لپ‌تاپ جدید را فاش می‌کند. بر اساس این تصویر، لپ‌تاپ هواوی به تراشه Kirin 990 مجهز شده است و ۸ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD دارد. این لپ‌تاپ ۱۴ اینچی و وضوح صفحه‌نمایش آن 1080p است.

لپ‌تاپ هواوی

لپ‌تاپ هواوی به Deepin OS 20 مجهز است که برپایه لینوس طراحی شده؛ اما احتمال دارد در آینده سیستم عامل آن به Harmony OS تغییر کند.

این لپ‌تاپ با نام Qingyun L410 شناخته می‌شود و به احتمال زیاد مدل ارزان‌قیمت MateBook 14 خواهد بود. این احتمال وجود دارد که لپ‌تاپ هواوی از 5G پشتیبانی کند.

انتظار می‌رود این لپ‌تاپ هواوی ابتدا در چین عرضه شود و سپس راهی بازار کشورهای دیگر خواهد شد.

آی تی من بازدید : 87 شنبه 27 دی 1399 نظرات (0)

اپل قصد دارد با استفاده از کامپیوترهای مک و افزودن فعل‌وانفعالاتی، سطوحی مانند دیوار را به دستگاه ورودی فرامین لمسی تبدیل کند؛ سطوحی که به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند لمس را تشخیص دهند.

بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی قابلیت لمس را به‌عنوان راهی برای تعامل کاربر با سیستم‌های کامپیوتر‌ی، ازجمله نمایشگر آیفون یا آیپد ارائه می‌دهند. درحالی‌که رابط‌های لمسی تقریبا در اکثر دستگاه‌ها دیده می‌شود، مناطقی وجود دارد که چنین تعاملاتی می‌تواند مفید باشد؛ اما درحال‌حاضر، امکان استفاده از آن‌ها وجود ندارد. برای مثال، معلم در کلاس ممکن است از پروژکتور روی دیوار برای نمایش محتوا به دانش‌آموزان استفاده کند.

در‌حال‌حاضر، این امکان برای معلم وجود دارد با استفاده از دکمه‌های مجازی یا کنترلر، با پروژکتور تعامل برقرار کند و محتوای نمایش داده‌شده را تغییر دهد؛ اما این امر در حالی انجام می‌شود که معلم با کامپیوتر میزبان مستقیما در ارتباط باشد یا از تخته‌ی هوشمند بسیار گران‌قیمت با توانایی تشخیص فرامین لمسی استفاده کند.
مقاله‌ی مرتبط:

        ثبت اختراع جدید اپل به اولویت‌بندی فیدهای ویدئویی اپل گلس اشاره دارد

اختراع اپل در اداره‌ی ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده با عنوان «سیستم لیزری تشخیص ورودی مبتنی‌بر ترکیب اسکن دوبعدی و سه‌بعدی کاربر» ثبت شده است و به روش‌هایی اشاره می‌کند که با استفاده از آن، می‌توان چنین تعاملاتی را بدون نیاز به سیستم‌های حساس به لمس، روی دیوار یا هر سطح دیگری فراهم کرد. به زبان ساده، این اختراع حول محور انتقال نور و تشخیص هرگونه نور منعکس‌شده به دستگاه است. برای مثال، تابش سطح مدنظر از جسمی را در نظر بگیرید که می‌تواند مسیر رسیدن به سطح دیگری را پنهان کند. این شیء پنهان می‌تواند قلم یا کاربر یا همان جسمی باشد که باید با سیستم و پالس‌های لیزری ردیابی شود.

پتنت اپل مرتبط با پروژکتور لیزری برای لمسی کردن سطوح

اپل برای تحقق این امر، پیشنهاد می‌کند نوری که از پروژکتور برای تشخیص اشعه تابیده می‌شود، می‌تواند دیود لیزری باشد که پیشنهاد می‌شود از لیزر عمودی ساطع‌کننده‌ی سطح (VCSEL) استفاده شود. درحقیقت، سیستم پیشنهادی همان نوعی است که برای تشخیص هویت بیومتریک فیس آیدی (Face ID) در گوشی‌های آیفون استفاده می‌شود. استفاده از لیزر برای پرتوافکنی تصویر منطقی به‌نظر می‌رسد؛ زیرا نور یکنواخت‌تری درمقایسه‌با نورافکن‌های معمول مبتنی‌بر لامپ ارائه می‌دهد و بیشترین بخت را برای بازتاب مستقیم به دستگاه فراهم می‌کند.

در مستندات جدیدترین اختراع اپل، به تداخل‌سنجی نیز اشاره شده است. تداخل‌سنجی به روش‌هایی برای اندازه‌گیری فواصل و سایر نقاط داده ازطریق مخلوط‌کردن چندین منبع نور برای ایجاد الگوی تداخلی گفته می‌شود که می‌تواند برای تغییر مکان تجزیه‌و‌تحلیل شود. با استفاده از تداخل‌سنجی، سیستم می‌تواند نه‌تنها مسافت پیموده‌شده‌ی نور برای رسیدن به سطح نورافکن (پروژکتور)، بلکه فاصله‌ی بین هر جسم مبهم از همان سطح مدنظر را اندازه‌گیری کند.

اپل معتقد است با ردیابی موقعیت و فاصله از سطح نورافکن، سیستم می‌تواند به‌صورت هوشمند تشخیص دهد کدام اشیاء در حال حرکت هستند و قصد دارند با نمایشگر نورافکن تعامل برقرار کنند. این فرایند می‌تواند شامل حرکاتی از شیء باشد که به‌عنوان حرکت مشخص شود. به‌عنوان مثال، این فرایند می‌تواند حرکت انگشت کاربر باشد؛ به‌گونه‌ای که گویا سطحی را لمس می‌کند یا حتی حرکتی غیرلمسی در هوا که کاربر با دست و انگشتانش انجام می‌دهد.

در فرایند پیشنهادی اپل، با‌توجه‌به اینکه دوره‌ای کوتاه به سیستم داده می‌شود تا نمایشگر نورافکن را به محیط جدید کالیبره کند، ازنظر تئوری، چنین سیستمی تقریبا در هر سطحی کاربردی خواهد بود. در سیستم یادشده، حتی ممکن است برای اجرای فرامین لمسی به سطح صاف هم احتیاج نباشد و با استفاده از جمع‌آوری نقاط داده از راه‌دور، می‌تواند روی سطوح منحنی یا ناهموار نیز به‌خوبی کار کند. این اختراع ۹ می ۲۰۱۹ (۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸) ثبت شده است.

پتنت اپل مرتبط با پروژکتور لیزری برای لمسی کردن سطوح

مفهوم ارائه‌ی محتوای تصویری روی سطوح و تعامل با آن‌ها بدون استفاده از صفحات حساس به لمس مدت‌ها است در دنیای فناوری وجود دارد و احتمالا مشهورترین آن‌ها صفحه‌کلیدهای مجازی ساطع‌شده روی سطوح باشد که در چند سال اخیر، به‌صورت مفهومی به‌نمایش درآمده‌اند. معمولا با تابش نور مادون‌قرمز روی سطح صاف، صفحه‌کلیدهای یادشده می‌توانند فشارها و فرامینی را تشخیص دهند که کاربر روی محتوا اعمال می‌کند. گفتنی است این دستگاه‌ها حدود دو دهه در حال توسعه بوده‌اند؛ اما به‌دلایلی ازجمله بی‌دقتی و کُندی در‌مقایسه‌با صفحه‌کلیدهای فیزیکی، عمدتا با استقبال کاربران مواجه نشده‌اند.

این صفحه‌کلیدها معمولا به الگوی نور مادون‌قرمز نامرئی متصل می‌شوند تا روی همان سطح ساطع شوند. درواقع، وقتی کاربر روی فضای کلید مجازی ساطع‌شده ضربه می‌زند، داده‌ها با حسگرهای تصویر در دستگاه مذکور شناسایی و اعمال می‌شوند. گرچه از‌نظر عملی مشابه است، این همان تکنیکی نیست که در ثبت اختراع اپل پیشنهاد شده است؛ زیرا اپل از پرتوافکن‌های نوری به‌جای الگوی نوری نامرئی ثانویه برای اندازه‌گیری فاصله استفاده می‌کند.

در گذشته، کوپرتینویی‌ها چندین‌بار روی اختراعات با پرتوافکن نور کار کرده‌اند و به‌نوعی برای ارائه‌ی این تکنولوژی در آینده بسیار مصمم‌اند. برای مثال، اکتبر ۲۰۲۰ (مهر ۱۳۹۹) این شرکت اختراعی با هدف پرتوافکنی روی اشیاء به‌منظور ارائه‌ی تصاویر مبتنی‌بر واقعیت افزوده ثبت کرده است. افزون‌براین، در سال ۲۰۱۳ اپل تصور می‌کرد می‌تواند با ارائه‌ی میزی که به‌جای نمایشگر LCD از پروژکتور استفاده می‌کند، لپ‌تاپ‌ها یا کامپیوترهای رومیزی کنونی را منسوخ کند و حتی با استفاده از شارژ القایی سیم‌ها را از بین برد.

اپل هر هفته اختراعات بی‌شماری ثبت می‌کند. ثبت اختراع نشان‌دهنده‌ی موضوعات دلخواه واحد تحقیق‌و‌توسعه شرکت‌ها محسوب می‌شود؛ اما تضمین‌کننده‌ی ارائه‌ی آن در محصول یا خدمات آینده به‌حساب نمی‌آید. دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی اختراع جدید اپل برای لمسی‌کردن سطوح و کاربرد آن چیست؟

آی تی من بازدید : 37 جمعه 26 دی 1399 نظرات (0)

اخیرا شایعه‌ی جدیدی در مورد گلکسی کروم‌ بوک ۲ منتشر شده که بر اساس آن، صفحه‌نمایش این کروم‌بوک سامسونگ 4K نخواهد بود تا عمر باتری آن افزایش پیدا کند.

بر اساس شایعات، گلکسی کروم‌بوک ۲ به صفحه‌نمایش ۱۳٫۳ اینچی QLED مجهز شده است که از فضای رنگ‌ DCI-P3 پشتیبانی می‌کند. این کروم بوک سامسونگ احتمالا به نسل دهم پردازنده اینتل Core i3 مجهز خواهد بود و باتری آن، تا ۱۲ ساعت دستگاه را روشن نگه می‌دارد.
مقاله‌ی مرتبط:

    گلکسی زد فولد 3 با نمایشگر کوچک‌تری عرضه می‌شود

گفته می‌شود این کروم‌بوک سامسونگ از بلندگوهای باکیفیت‌تری بهره می‌برد و از وای-فای ۶ برخوردار است.

برای مقایسه بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که اولین مدل کروم‌بوک‌ سامسونگ از صفحه‌نمایش AMOLED با وضوح 4K برخوردار است و از نسل دهم پردازنده‌های Core i5 اینتل استفاده می‌کند؛ اما گلکسی کروم‌بوک ۱ باتری ضعیفی دارد که تنها ۴ ساعت دستگاه را روشن نگه می‌دارد.

بر اساس شایعات، گلکسی کروم‌بوک ۲ از عمر باتری بهتری برخوردار خواهد بود؛ ولی این مزیت به قیمت حذف صفحه‌نمایش 4K میسر خواهد شد. گفته می‌شود این محصول با قیمت ۶۹۹ دلار راهی بازار می‌شود. البته این خبر هنوز تأیید نشده است و احتمال دارد قیمت مدل پایه این محصول باشد. گلکسی کروم‌بوک ۱ با قیمت ۹۹۹ دلار راهی بازار شد. طبق شایعات، گلکسی کروم‌بوک ۲ در فوریه ۲۰۲۱ راهی بازار خواهد شد. ازآنجاکه چند هفته دیگر CES ۲۰۲۱ برگزار می‌شود، قطعا اطلاعات بیشتری از این محصول منتشر خواهد شد.

آی تی من بازدید : 27 پنجشنبه 25 دی 1399 نظرات (0)

اصولا لپ‌تاپ‌های سری گرم ال‌جی به داشتن ویژگی‌هایی ازجمله سبک و بسیار باریک بودن، شناخته می‌شوند؛ اما شرکت کره‌ای در محصول جدید خود به نام گرم ۱۶ پا را فراتر گذاشته و لپ‌تاپی با ویژگی‌های قابل‌توجه را معرفی کرده است. در ال‌جی گرم ۱۶ میزان حاشیه موجود در اطراف صفحه‌نمایش ۱۶ اینچی تا حد قابل توجهی کاهش یافته و همین امر سبب شده تا گرم ۱۶ از نظر ابعاد، محصولی کوچک‌تر از لپ‌تاپ ال‌جی اولترا ۱۵ با صفحه‌نمایش ۱۵/۶ اینچی شود.

ال‌جی گرم ۱۶ که طی رویدادی به‌صورت لایو استریم از یوتیوب معرفی شد، انتظار می‌رود در ژانویه ۲۰۲۱ روانه بازار کره جنوبی شود. بااین‌حال، هنوز مشخص نیست که لپ‌تاپ جدید شرکت کره‌ای به غیر از کره جنوبی در کدامیک از بازارهای دنیا عرضه خواهد شد. درواقع باید تا زمان برگزاری رویداد CES ۲۰۲۱ صبر کرد و دید که شرکت ال‌جی چه برنامه‌هایی را برای عرضه لپ‌تاپ گرم ۱۶ در نظر گرفته است.

از نظر مشخصات سخت‌افزاری، گرم ۱۶ دارای صفحه‌نمایشی با پنل IPS است که نسبت ابعاد ۱۶ به ۱۰ داشته و تصاویر را در رزولوشن ۲،۵۶۰ در ۱،۶۰۰ پیکسل ارائه می‌دهد. ال‌جی برای محصول خود از پردازنده اینتل Core i5-1135G7 سری تایگر لیک استفاده کرده و وظایف پردازش اطلاعات گرافیکی نیز توسط پردازنده گرافیکی Iris Xe صورت می‌گیرد.

گرم ۱۶ دارای حافظه رمی با ظرفیت ۸ گیگابایت از نوع LPDDR4x-4266 است و حافظه ذخیره‌سازی به ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت از نوع PCIe NVMe را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ البته امکان افزایش ظرفیت حافظه ذخیره‌سازی وجود دارد. درگاه‌های ورودی و خروجی موجود روی بدنه لپ‌تاپ جدید ال‌جی شامل موارد زیر هستند:

    ۲ عدد درگاه Thunderbolt 4/USB-C
    ۲ عدد درگاه USB 3.1 نوع A
    ۱ عدد درگاه HDMI
    جک‌های ۳/۵ میلی‌متری برای اتصال هدست
    درگاه کارت‌خوان از نوع میکرو SD

علاوه بر موارد ذکرشده، ال‌جی گرم ۱۶ دارای حسگر اسکنر اثرانگشت برای قفل‌گشایی دستگاه خواهد بود و از امکاناتی مانند بلندگوی استریوی ۵ واتی با فناوری صوتی DTS:X، وب‌کم با کیفیت HD، پشتیبانی از ارتباطات Wi-Fi 6 و بلوتوث ۵ به همراه صفحه کلیدی با نور پس‌زمینه استفاده می‌کند.
مقاله‌های مرتبط:

    احتمال معرفی لپ ‌تاپ گلکسی بوک گو سامسونگ در CES ۲۰۲۱
    لپ‌ تاپ نوکیا پیوربوک ایکس ۱۴ معرفی شد

ابعاد محصول جدید ال‌جی برابر است با ۳۵۶ میلی‌متر در ۲۴۴ میلی‌متر به ضخامت ۱۶/۸ میلی‌متر و وزن آن به ۱/۱۷ کیلوگرم می‌رسد. با وجود ابعاد بسیار کوچکی که گرم ۱۶ دارد، شرکت کره‌ای موفق شده تا باتری با ظرفیت ۸۰ وات‌ساعت را در درون بدنه گرم ۱۶ جای دهد.

آی تی من بازدید : 30 چهارشنبه 24 دی 1399 نظرات (0)

به‌دنبال معرفی پردازنده‌های رایزن 5000 کلاس دسکتاپ، نوبت به پردازنده‌های مخصوص لپ تاپ رسیده است. گفته می‌شود در رایزن 5000 کلاس لپ تاپ قرار است از دو معماری متفاوت استفاده شود.

اگر شایعات تازه حقیقت داشته باشند، پردازنده‌های موردانتظار سری رایزن ۵۰۰۰ موبایل (مخصوص دستگاه‌های قابل‌حمل) AMD ممکن است شامل تراشه‌هایی با معماری قدیمی و جدید تیم قرمز باشند. این موضوع قطعا خرید لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های نسل جدید رایزن را سردرگم‌کننده‌تر خواهد کرد.

بر‌اساس مجموعه‌ای از گزارش‌های جدید و مطالب افشاشده،‌ مدل لپ تاپ پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی (APU) خانواده‌ی رایزن ۵۰۰۰ قرار است به هر دو هسته‌ی لوسین (Lucienne) و سزان (Cezanne) مجهز باشد. APU به CPU گفته می‌شود که واحد پردازش گرافیکی داخلی دارد.

در نظر داشته باشید طبق شایعات، هسته‌های لوسین برپایه‌ی معماری ذن ۲ (Zen 2) ساخته می‌شوند که نسل پیشین معماری‌های ای ام دی برای پردازنده‌ها محسوب می‌شود. این در حالی است که هسته‌های سزان به معماری جدید ذن ۳ (Zen 3) مجهز خواهند بود. پیش‌تر، تیم قرمز معماری ذن ۳ را در پردازنده‌های دسکتاپ سری رایزن ۵۰۰۰ به‌کار برده است.

در پی انتشار برخی شایعه‌ها، رسانه‌ها با ای ام دی ارتباط برقرار کردند تا جزئیات ماجرا را جویا شوند؛ اما این شرکت فعلا ترجیح داده است در این زمینه نظری ندهد. در‌هر‌صورت، انتشار این شایعه‌ها نشان می‌دهد ای ام دی قرار است روز شلوغی در کنفرانس مطبوعاتی نمایشگاه CES ۲۰۲۱ سپری کند.

درادامه، تمامی شایعه‌هایی را بازگو کنیم که تاکنون درباره‌ی پردازنده‌های رایزن ۵۰۰۰ موبایل منتشر شده‌اند؛ از نام محصولات گرفته تا برخی بنچمارک‌ها که احتمالا جعلی هستند.
پردازنده‌های رایزن 5000 کلاس لپ تاپ چه زمانی معرفی می‌شوند؟

رایزن / Ryzen

وب‌سایت مراسم CES رسما تأیید کرد مدیرعامل ای ام دی، دکتر لیزا سو، قرار است ساعت ۱۹:۳۰ بیست‌وسوم دی کنفرانسی مطبوعاتی برگزار کند؛ یعنی تقریبا یک سال پس از معرفی پردازنده‌های رایزن ۴۰۰۰ کلاس لپ تاپ در مراسم CES سال ۲۰۲۰. احتمال می‌رود ای ام دی بخواهد در مراسم امسال، تراشه‌های سری رایزن ۵۰۰۰ لپ تاپ را معرفی کند. گزارش‌ها از احتمال رونمایی پردازنده‌های سری Ryzen 5000 H  و مدل‌های کم‌مصرف Ryzen 5000 U خبر می‌دهد.
پردازنده‌های رایزن 5000 در قالب دو سری U (کم‌‌مصرف) و H (پرقدرت) معرفی می‌شوند

بررسی کارشناسان نشان می‌داد عملکرد پردازنده‌های رایزن ۴۰۰۰ لپ تاپ ای ام دی بسیار بهتر از رقبای هم‌رده‌ی اینتلی‌اش است و از قرار معلوم، پردازنده‌های دسکتاپ رایزن ۵۰۰۰ قدرتی مشابه‌ یا حتی بیشتر از رقبای هم‌رده‌‌اش دارند. همین موضوع باعث شده است سطح انتظارات از پردازنده‌های رایزن ۵۰۰۰ لپ تاپ بسیار زیاد باشد و ترکیب معماری‌های قدیمی و جدید به اتفاقی جالب‌تر تبدیل شود.
خانواده‌ی رایزن 5000 لپ تاپ شامل چه پردازنده‌هایی خواهد بود؟

براساس شایعه‌ها و گزارش‌های تأییدنشده، ای ام دی می‌خواهد شش پردازنده‌ی Ryzen 5000 U و چهار پردازنده‌ی Ryzen 5000 H را معرفی کند. این در حالی است که تیم قرمز سال گذشته پردازنده‌های سری رایزن ۴۰۰۰ را در قالب پنج پردازنده‌ی Ryzen 4000 U و دو پردازنده‌ی Ryzen 4000 H رونمایی کرد. منبع این شایعه‌ها بنچمارک بازی Ashes of the Singularity و مشخصات فنی فاش‌شده در توییتر و برخی اطلاعات مربوط به خرده‌فروشی‌ها را شامل می‌شود.

طبق شایعات، قرار است این پردازنده‌ها رونمایی شود:

    Ryzen 7 5800U (معماری ذن ۳): هشت هسته، ۱۶ ترد، سرعت کلاک پایه‌ی ۱٫۸ گیگاهرتز، سرعت کلاک بوست ۴٫۴۰ گیگاهرتز و هشت واحد رایانشی (CU)
    Ryzen 7 5700U (معماری ذن ۲): هشت هسته، ۱۶ ترد، سرعت کلاک پایه‌ی ۱٫۸ گیگاهرتز، سرعت کلاک بوست ۴٫۳ گیگاهرتز و هشت واحد رایانشی (CU)
    Ryzen 5 5600U (معماری ذن ۳): ۶ هسته، ۱۲ ترد، سرعت کلاک پایه‌ی ۲٫۳ گیگاهرتز، سرعت کلاک بوست ۴٫۳ گیگاهرتز و هفت واحد رایانشی (CU)
    Ryzen 5 5500U (معماری ذن ۲): ۶ هسته، ۱۲ ترد، سرعت کلاک پایه‌ی ۲٫۱ گیگاهرتز، سرعت کلاک بوست ۴ گیگاهرتز و هفت واحد رایانشی (CU)
    Ryzen 3 5400U (معماری ذن ۳): چهار هسته، هشت ترد، سرعت کلاک پایه‌ی ۲٫۶ گیگاهرتز، سرعت کلاک بوست ۴ گیگاهرتز و ۶ واحد رایانشی (CU)
    Ryzen 3 5200U (معماری ذن ۲): چهار هسته، هشت ترد، سرعت کلاک پایه‌ی ۲٫۶ گیگاهرتز، سرعت کلاک بوست ۳٫۸۵ گیگاهرتز و ۶ واحد رایانشی (CU)

قدرتمندترین لپ تاپ گیمینگ بازار قطعا به پردازنده‌های سری H ای ام دی مجهز خواهد بود که از توان طراحی حرارتی ۳۵ تا ۴۵ وات بهره می‌برد. پردازنده‌های لپ تاپ سری رایزن ۴۰۰۰ فقط دو پردازنده‌ی سری H را شامل می‌شد. اگر شایعه‌های منتسب به رایزن ۵۰۰۰ واقعیت داشته باشد، AMD دو پردازنده‌‌ی قدرتمند سری H را به‌همراه مدل‌های قوی‌تر HS و HX عرضه خواهد کرد. تمامی این پردازنده‌ها قرار است عضوی از خانواده‌ی سزان (ذن ۳) باشند.

    Ryzen 9 5900HX (معماری ذن ۳): هشت هسته، ۱۶ ترد، سرعت کلاک پایه‌ی ۳٫۳ گیگاهرتز، سرعت کلاک بوست ۴٫۶ گیگاهرتز و هشت واحد رایانشی (CU)
    Ryzen 9 5900HS (معماری ذن ۳): هشت هسته، ۱۶ ترد، سرعت کلاک پایه‌ی ۳٫۱ گیگاهرتز، سرعت کلاک بوست ۴٫۵ گیگاهرتز و هشت واحد رایانشی (CU)
    Ryzen 7 5800H (معماری ذن ۳): هشت هسته، ۱۶ ترد، سرعت کلاک پایه‌ی ۳٫۲ گیگاهرتز، سرعت کلاک بوست نامشخص و هشت واحد رایانشی (CU)
    Ryzen 5 5600H (معماری ذن ۳): ۶ هسته، ۱۲ ترد، سرعت کلاک پایه‌ی ۳ گیگاهرتز، سرعت کلاک بوست ۴٫۱ گیگاهرتز و واحد رایانشی (CU) نامشخص

پردازنده‌های خانواده‌ی رایزن 5000 لپ تاپ چقدر سریع هستند؟

تراشه گرافیکی نوی ای ام دی / AMD Navi روی مادربرد

طبق نتایج منتشرشده در دیتابیس گیک‌بنچ، تراشه‌های نام‌برد، واقعی هستند و ای ام دی مشغول ساخت آن‌ها است. دو تراشه‌ی 5800H و 5800U در یکی از لپ‌تاپ‌های لنوو و تراشه‌ی 5700U در یکی از لپ‌تاپ‌های اچ‌پی (HP) به‌کار رفته‌ است (با کلیک روی نام هر تراشه به صفحه‌ی آن‌ در گیک‌بنچ منتقل می‌شوید). نتایج گیک‌بنچ را به‌عنوان عملکرد نهایی تراشه‌ها نگاه نکنید؛ چون ممکن است این نتایج جعلی باشند و برخی داده‌‌ها نظیر سرعت کلاک پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع هنوز منتشر نشده است.
تاریخ عرضه‌ی پردازنده‌های رایزن 5000 لپ تاپ چه زمانی خواهد بود؟

معمولا ای ام دی جدیدترین پردازنده‌‌های کلاس لپ تاپ را در همایش CES رونمایی می‌کند و همان‌طور‌که پیش‌تر گفتیم، انتظار رخداد اتفاقی مشابه برای پردازنده‌های لپ تاپ رایزن ۵۰۰۰ داریم. به‌علاوه، همیشه مدت کوتاهی پس از رونمایی تراشه‌های جدید ای ام دی، شرکت‌های تولیدکننده‌ی لپ تاپ جدیدترین محصولاتشان را با این تراشه‌ها معرفی می‌کنند. سپس، این نوت بوک ها معمولا آوریل (فروردین و اردیبهشت) یا می (اردیبهشت و خرداد) از راه می‌رسند. ممکن است دنیاگیری ویروس کرونا تغییراتی اندک در زمان عرضه‌ی لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه‌های رایزن ۵۰۰۰ اعمال کند.
چرا AMD می‌خواهد از دو معماری در خانواده‌ی رایزن 5000 لپ تاپ استفاده کند؟

اگر شایعه‌ها رنگ حقیقت به‌خود بگیرند، AMD احتمالا نخستین‌بار از دو معماری متفاوت در یک خانواده از پردازنده‌ها استفاده خواهد کرد تا خانواده‌ی رایزن ۵۰۰۰ تفاوت مهمی با دیگر خانواده‌های پردازنده‌های ای ام دی داشته باشد. این نکته را مدنظر قرار دهید که پردازنده‌های لپ تاپ ای ام دی با پردازنده‌های دسکتاپ در سرعت کلاک و تعداد هسته تفاوت‌هایی دارند و به‌نظر می‌رسد استفاده از دو نوع معماری قرار است جدیدترین تفاوت بین این نوع پردازنده‌ها با پردازنده‌های کلاس دسکتاپ باشد.
اینتل برای پردازنده‌های نسل‌دهمی دسکتاپ، اقدام مشابهی انجام داده بود

عرضه‌ی پردازنده‌های قدیمی به‌همراه پردازنده‌های جدید به‌عنوان گزینه‌ای برای کاربرانی با بودجه‌ی محدود، اتفاق تعجب‌برانگیزی محسوب نمی‌شود؛ چراکه پیش‌تر نیز شرکت‌های تراشه‌ساز آن را انجام داده‌اند. بااین‌همه، کمتر پیش می‌آید شرکت‌ها بخواهند دو معماری متفاوت را درون یک خانواده از محصولات قرار دهند.

اقدام مشابهی که اینتل انجام داد، باعث شد بسیاری از کاربران سردرگم شوند. این شرکت پردازنده‌های کامت لیک (Comet Lake) و آیس لیک (Ice Lake) را به خانواده‌ای بسیار بزرگ و سردرگم‌کننده از پردازنده‌های نسل‌دهمی تبدیل کرد. از قرار معلوم، AMD قصد دارد در مسیری مشابه قدم بردارد.

تصویر گرافیکی تراشه ای ام دی / AMD از نمای نزدیک

ازآنجاکه با پردازنده‌های کلاس لپ تاپ طرف هستیم، ایده‌ای نداریم که ای ام دی قرار است چه هزینه‌ای از شرکت‌های تولیدکننده بابت عرضه‌ی تراشه‌های رایزن ۵۰۰۰ لپ تاپ به آن‌ها دریافت کند. براساس گزارش‌ها، هسته‌های سزان و لوسین هر دو برپایه‌ی لیتوگرافی هفت‌نانومتری تولید شده‌اند. اگر ای ام دی واقعا به‌دنبال ترکیب معماری‌هایش باشد، ممکن است اعمال تخفیفی ویژه روی تراشه‌های قدیمی ذن ۲ را شاهد باشیم تا تفاوت بین قیمت و عملکرد آن‌ها با نسل جدید تراشه‌های ذن ۲ محسوس‌تر باشد و تولیدکنندگان لپ تاپ گزینه‌های بیشتری پیش روی خود ببینند.

شرکت‌های تولیدکننده‌ی لپ تاپ قطعا باید تفاوت‌های بین عملکرد پردازنده‌های مختلف سری رایزن ۵۰۰۰ را به‌درستی درک کنند تا بتوانند بهترین پردازنده را برای لپ تاپ جدیدشان استفاده کنند. نمودار زیر را رسانه‌ی PC World منتشر کرده است. این نمودار پردازنده‌های ام دی را مقایسه می‌کند و مشاهده‌ی آن خالی از لطف نیست.

نمودار قدرت چند نسل از پردازنده های رایزن AMD تهیه شده توسط سایت PC World

نمودار بالا عملکرد تک‌تردی (Single-Threaded) چند نسل از پردازنده‌های سری رایزن ای ام دی را نشان می‌دهد

در نمودار بالا، می‌توانید ببینید پردازنده‌ی 3900X خانواده‌ی متیس (Matisse) که ۱۲ هسته و ۲۴ ترد دارد و برپایه‌ی معماری ذن ۲ ساخته شده است، ۲۶ درصد ضعیف‌تر از Ryzen 5900X ظاهر می‌شود که تعداد هسته و ترد مشابهی دارد؛ اما از معماری ذن ۳ بهره می‌برد. اینکه تفاوت بین معماری‌های ذن ۲ و ذن ۳ قرار است چگونه در کلاس لپ تاپ ظاهر شود، پرسشی است که فعلا پاسخش را نمی‌دانیم.
مقاله‌های مرتبط:

    AMD روی تراشه های لپ تاپ Ryzen 5000 با معماری ذن 2 و ذن 3 کار می‌کند
    ادعای جنجالی اینتل: افت شدید عملکرد AMD Ryzen 4000 درصورت استفاده از باتری لپ تاپ

اگر شایعه‌ها واقعی باشند و ای ام دی بخواهد از دو معماری در خانواده‌ی رایزن ۵۰۰۰ لپ تاپ استفاده کند، حتما باید در سال ۲۰۲۱ برای خرید نوت بوک های جدید به مشخصات پردازنده توجه ویژه‌ای کنید؛ زیرا خانواده‌ی رایزن ۵۰۰۰ لپ تاپ قرار است برای خیلی‌ها سردر‌گم‌کننده باشد.

طبق اعلام رسمی، دکتر لیزا سو، مدیرعامل ای ام دی، قرار است روز ۲۳ دی ۱۳۹۹ (۱۲ ژانویه‌ی ۲۰۲۱) کنفرانس مطبوعاتی AMD را در مراسم CES برگزار کند. به‌احتمال زیاد در این مراسم، پردازنده‌های جدید کلاس لپ تاپ ای ام دی معرفی خواهند شد.

آی تی من بازدید : 28 سه شنبه 23 دی 1399 نظرات (0)

لپ ‌تاپ پیوربوک ایکس ۱۴ نوکیا به پردازنده Core i5 مدل 10210U مجهز شده است و ۸ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی دارد.

 لپ‌تاپ نوکیا پیوربوک ایکس ۱۴ در کشور هند راهی بازار شد. این لپ‌تاپ به پردازنده اینتل Core i5 مدل 10210U مجهز شده است که از پردازنده گرافیکی UHD 620 بهره می‌برد. جنس بدنه این لپ‌تاپ از آلیاژ منیزیم و آلومینیوم تشکیل شده و وزن آن ۱٫۱ کیلوگرم است.
مقاله‌ی مرتبط:

    پایان پروژه اندروید وان با شکست نوکیا

لپ‌تاپ Purebook X14 از صفحه‌نمایش LCD از نوع IPS بهره می‌برد که وضوح تصویر ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیش روی کاربران قرار می‌دهد. پیوربوک ایکس ۱۴ از دوربین HD IR با پشتیبانی از قابلیت تشخیص چهره ویندوز هلو برخوردار است.

نوکیا پیوربوک ایکس ۱۴

صفحه‌کلید پیوربوک ایکس ۱۴ از نور پس‌زمینه برخوردار است و دکمه‌های صفحه‌کلید آن ۱٫۴ میلی‌متر از یکدیگر فاصله دارند. این محصول از ۸ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه NVMe بهره می‌برد.

پیوربوک ایکس ۱۴ دو عدد پورت USB 3.1، یک عدد پورت USB 2 و یک عدد پورت USB 3.1 مدل Type-C دارد. این لپ‌تاپ از پورت LAN برخوردار است و جک هدفون و میکروفن و پورت HDMI دارد. باتری پیوربوک ایکس ۱۴، ۴۶٫۷ وات ساعتی است و گفته می‌شود با یک بار شارژ، دستگاه را ۸ ساعت روشن نگه می‌دارد. شارژ این دستگاه ۶۵ واتی است. لپ‌تاپ پیوربوک ایکس ۱۴ به سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ هوم پلاس مجهز شده است.

پیوربوک ایکس ۱۴ در تاریخ ۱۸ دسامبر با قیمت ۸۱۵ راهی بازار می‌شود.

آی تی من بازدید : 25 دوشنبه 22 دی 1399 نظرات (0)

سامسونگ علامت تجاری سامسونگ بوگ گو را ثبت کرده است و به نظر می‌رسد این علامت تجاری مربوط به لپ‌تاپ جدید این شرکت باشد.

درحالی‌که همیشه اطلاعات گوشی‌های مختلف سامسونگ فاش می‌شود، امروز شاهد منتشر شدن اطلاعاتی از لپ‌تاپ جدید این شرکت هستیم. وب‌سایت LetsGoDigital اعلام کرده که سامسونگ مدتی پیش علامت تجاری سامسونگ بوک گو را ثبت کرده است.
مقاله‌ی مرتبط:

    گلکسی ام ۱۲ با تراشه اگزینوس ۸۵۰ در گیک‌بنچ دیده شد

این علامت تجاری در تاریخ ۱۱ دسامبر ۲۰۲۰ در دفتر مالکیت معنوی اتحادیه اروپا ثبت شده است. این علامت تجاری در گروه‌های صفحه‌نمایش، تبلت، کامپیوتر و کامپیوتر قابل حمل، کامپیوتر پوشیدنی، مانیتور، لپ‌تاپ و نوت‌بوک قرار دارد.

علامت تجاری سامسونگ بوک گو

به نظر می‌رسد این لپ‌تاپ قرار است جایگزین گلسی بوک فلکس باشد و احتمالا با همان اسم گلکسی بوک گو راهی بازار خواهد شد.

گلسی بوک فلکس از صفحه‌نمایش QLED برخوردار است. هنوز درباره مشخصات گلسی بوک گو چیزی نمی‌دانیم؛ اما قطعا لپ‌تاپ باریک و سبکی خواهد بود. حالا سؤال اصلی این است که این محصول با پردازنده اینتل راهی بازار می‌شود یا از تراشه‌ی ARM استفاده می‌کند؟

گلکسی بوک گو به احتمال زیاد در CES ۲۰۲۱ معرفی خواهد شد.

آی تی من بازدید : 28 یکشنبه 21 دی 1399 نظرات (0)

لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی، نمونه‌هایی جذاب اما با تنوع زیاد هستند و انتخاب گزینه‌ای ایده‌آل مطابق با بودجه و نیاز‌های هر کاربر، امری دشوار است. در این مقاله قصد داریم بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ بازار ایران را معرفی کنیم.

احتمالا وقتی به دوستانتان بگویید که قصد خرید لپ‌تاپی برای بازی دارید، با نظرهای کارشناسانه آن‌ها مواجه می‌شوید. برخی به شما می‌گویند که قید لپ‌تاپ گیمینگ را بزنید و به‌جای آن، کنسول بازی بخرید؛ برخی دیگر هم که خود را «پی‌سی گیمر» می‌دانند، فهرست بلندبالایی از معایب لپ‌تاپ‌های گیمینگ پیش روی‌تان قرار می‌دهند و خرید یک کیس گیمینگ را گزینه صحیح می‌دانند.

درنهایت، حرف هیچ‌کدام از آن‌ها مهم نیست؛ چراکه شما تصمیمتان را گرفته‌اید و دلایل خاص خودتان را هم برای خرید لپ‌تاپ گیمینگ دارید. سؤال مهم این است که چقدر می‌خواهید هزینه کنید؟ لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی را می‌توانیم گران‌ترین رسته از لپ‌تاپ‌ها بنامیم. اگر قیمت لپ ‌تاپ ‌های موجود در بازار ایران را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که برخی از لپ‌تاپ‌های گیمینگ قیمتی مشابه به خودروهای تولید داخل دارند!
مهم‌ترین فاکتور انتخاب لپ‌تاپ گیمینگ، «کارت گرافیک» است

برای یک «پی‌سی گیمر»، شخصی که کامپیوتر را برای بازی انتخاب کرده، فقط یک‌چیز مهم است: کارت گرافیک! درنهایت، این کارت گرافیک است که مشخص می‌کند چه بازی‌هایی را با چه کیفیتی می‌توانید اجرا کنید؛ بنابراین هنگام خرید لپ‌تاپ گیمینگ باید پیش از هر چیز به کارت گرافیک دستگاه توجه کنید. به هیچ‌وجه به سراغ لپ‌تاپ‌هایی که کارت گرافیک جدا ندارند و از پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه با CPU استفاده می‌کنند نروید؛ چراکه در این صورت فقط می‌توانید بازی‌های قدیمی را در پایین‌ترین سطح تنظیمات گرافیکی اجرا کنید.

پس به‌عنوان یک قاعده کلی، بهترین لپ‌تاپ مخصوص بازی، مدلی است که توانمند‌ترین پردازنده‌ی گرافیکی را به‌همراه داشته باشد. در مراحل بعدی به سراغ کیفیت بهتر نمایشگر، رم بیشتر و پردازنده مرکزی قدرتمندتر بروید.

ایسوس FX503VD

موضوع مهمی که باید در مورد لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی، به‌خصوص مدل‌های قدرتمند و گران‌قیمت بدانید این است که این مدل‌ها برای جایگزینی کامپیوترهای رومیزی طراحی شده‌اند و به اصطلاح به آن‌ها Desktop Replacement می‌گویند. این لپ‌تاپ‌ها سنگین هستند و باتری آن‌ها هم شارژدهی ضعیفی دارند. به احتمال زیاد مجبور می‌شوید که همیشه از آداپتور برق آن‌ها استفاده کنید؛ پس خیلی روی «قابل‌حمل» بودن آن‌ها حساب نکنید.
مشخصه‌های اصلی لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی

    بهره‌مندی از پردازنده‌های توانمند
    تجهیز به توانمند‌ترین پردازنده‌های گرافیکی
    استفاده از حافظه SSD درکنار حافظه حجیم HDD
    نمایشگر با رزولوشن و نرخ‌ تازه‌سازی بالا اما نه باکیفیت در نمایش دقیق رنگ‌ها
    طراحی ضمخت (به دلیل تعبیه‌ی سیستم‌های خنک‌کننده‌ی قوی)
    زبان طراحی خاص و فضایی با نورپردازی‌های RGB
    عمر باتری بسیار اندک
    وزن زیاد و قابلیت حمل پایین

لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی به دلیل بهره‌مندی از CPU و GPU توانمند، برای اموری مانند کاربری‌های سنگین ویرایش ویدئو و انجام محاسبات مهندسی نیز گزینه‌ی مناسبی به‌شمار می‌روند. اما ایده‌آل نیستند و اگر بازی بخشی از کاربری‌تان به شمار نمی‌رود، گزینه‌های بهتری با توان پردازشی بالا وجود دارد که می‌توانید در بخش راهنمای خرید لپ تاپ زومیت مشاهده کنید.

در ادامه می‌خواهیم بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ بازار ایران را  در بازه‌های قیمتی مختلف معرفی کنیم. با زومیت همراه شوید.
بهترین لپ‌تاپ گیمینگ تا ۲۰ میلیون تومان (پایین‌رده)

شاید برایتان جالب و البته ناراحت‌کننده باشد که بدانید درحال‌حاضر برای خرید یک لپ‌تاپ گیمینگ باید حداقل حدود ۲۰ میلیون تومان هزینه کنید. به‌علاوه، مدل‌های موجود در بازار ایران به چند برند محدود هستند و برندهای معروفی را مثل ریزر و الین‌ویر نمی‌توانید پیدا کنید.

در بازه کمتر از ۲۰ میلیون تومان، اکثر لپ‌تاپ‌های گیمینگ از تراشه‌های گرافیکی یکپارچه بهره می‌برند که فقط می‌توانند بازی‌های قدیمی را با پایین‌ترین سطح تنظیمات گرافیکی اجرا کنند، ولی تعداد انگشت‌شماری هم وجود دارند که از پردازنده‌های گرافیکی مجزا استفاده می‌کنند.


لنوو آیدیاپد L340

آيدیاپد L340 لنوو / Lenovo ideapad L340

سری آیدیاپد L340، هم با پردازنده‌های AMD و هم با پردازنده‌های اینتل در بازار ایران عرضه می‌شود. در بین همه مدل‌ها، آن‌هایی که از تراشه گرافیکی Vega 10 بهره می‌برند، انتخاب‌های مناسب‌تری برای بازی محسوب می‌شوند. این تراشه درکنار پردازنده رایزن 3700U حداقل قدرت کافی را برای اجرای بازی‌های مختلف دارد. برای نمونه بازی سنگینی مثل Red Dead Redemptopn 2 با حداقل تنظیمات گرافیکی و در رزولوشن HD به‌راحتی روی لپ‌تاپ اجرا می‌شود. بازی‌های قدیمی‌تر مثل فیفا ۲۰ هم با رزولوشن Full HD و با حداکثر تنظیمات گرافیکی با نرخی نزدیک به ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه اجرا می‌شوند.

قطعا نباید از یک تراشه یکپارچه انتظار بازی‌های مختلف را با دقت Full HD داشته باشید، ولی اگر می‌خواهید با کمترین هزینه، لپ‌تاپی تهیه کنید که بتواند بازی‌های مختلف را هر چند با حداقل تنظیمات گرافیکی اجرا کند، آیدیاپد L340 لنوو یکی از بهترین انتخاب‌هایتان خواهد بود.
مقایسه قیمت لنوو L340 در فروشگاه‌های مختلف
ایسر اسپایر A315-55

اسپایر 3 A315-55G-5646 ایسر / Acer Aspire 3 A315-55G-5646

لپ‌ تاپ ایسر اسپایر A315 با تنوع سخت‌افزاری بالایی در بازار وجود دارد؛ ولی نمونه‌هایی که پسوند 55 را یدک می‌کشند؛ از پردازنده‌ی گرافیکی GeForce MX230 بهره می‌برند. MX230 یکی از تراشه‌های رده پایین انویدیا محسوب می‌شود که می‌تواند بازی‌های ۲۰۱۹ را با تنظیمات گرافیکی پایین اجرا کند. برای نمونه، بازی فیفا ۲۰ با تنظیمات گرافیکی میانی و رزولوشن Full HD به‌راحتی و با نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه اجرا می‌شود. حتی بازی‌های سنگین‌تر هم مثل Borderlands 3 و Far Cry 5 با حداقل تنظیمات گرافیکی و رزولوشن HD قابل بازی هستند.

ایسر A315 به‌طور کلی و برای مصارف دیگر به جز بازی هم، لپ‌تاپ‌های خوبی محسوب می‌شود. در نظر داشته باشید که اگر بودجه را کمی از ۲۰ میلیون تومان بیشتر کنید، می‌توانید مدل‌هایی از اسپایر A315 را با پردازنده‌های نسل دهم Core i7 و حافظه‌های SSD تهیه کنید که لپ‌تاپ‌هایی همه‌فن‌حریف و به‌صرفه هستند.
مقایسه قیمت ایسر A315 در فروشگاه‌های مختلف
بهترین لپ‌تاپ گیمینگ تا ۳۰ میلیون تومان (میان‌رده)

بین بازه ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان، اوضاع بهتر می‌شود و می‌توانید لپ‌تاپ‌هایی بخرید که بازی‌های بیشتری را با تنظیمات گرافیکی بهتری اجرا کنند؛ البته واقعیت تلخ این است که حتی در این بازه قیمتی هم نمی‌توانید لپ‌تاپ گیمینگ فوق‌العاده‌ای تهیه کنید که همه بازی‌های روز را به‌راحتی اجرا کند.


لنوو آیدیاپد S540

بهترین لپ تاپ های گیمینگ - لنوو آیدیاپد S540

لنوو مدتی پیش اعلام کرد که قصد دارد کارت‌های گرافیک مجزای GeForce GTX 1650 را به لپ‌تاپ‌های محبوب سری آیدیاپد S540 بیاورد. نتیجه این کار، لپ‌تاپی همه کاره و خوش‌قیمت است که می‌تواند اکثر بازی‌های کامپیوتری را هم به‌راحتی اجرا کند. حالا این لپ‌تاپ‌ها وارد بازار ایران شده‌اند و می‌توانید با قیمتی کمتر از ۳۰ میلیون تومان در بازار ایران پیدا کنید. با اینکه استفاده از لغت «میان‌رده» برای لپ‌تاپی با ۳۰ میلیون تومان قیمت شرم‌آور است، ولی اگر قصد دارید لپ‌تاپی برای بازی بخرید باید با این واقعیت تلخ کنار بیایید.

کارت گرافیک انویدیا GTX 1650 که در این لپ‌تاپ استفاده شده در حقیقت نسخه بهبودیافته GTX 1050 Ti محسوب می‌شود؛ بنابراین مادامی که تنظیمات بازی‌ها را روی حالت متوسط قرار دهید، می‌توانید نرخ فریم خوبی را در اکثر عنوان‌های جدید و معروف مثل Doom Eternal یا Call of Duty Modern Warfare با رزولوشن Full HD تجربه کنید.

درکنار همه این موارد باید در نظر داشته باشید که لپ ‌تاپ لنوو آیدیاپد S540 و با وجود نمایشگر ۱۵ اینچی، فقط ۱۷ میلی‌متر ضخامت و ۱٫۸ کیلوگرم وزن دارد؛ این موضوع با اینکه جابجایی آن را راحت می‌کند، ولی از طرف دیگر تأثیر منفی زیادی روی سیستم خنک‌کنندگی دارد و هنگام بازی کردن باید با صدای زیاد فن و گرم‌شدن بدنه کنار بیایید.
مقایسه قیمت لنوو S540 در فروشگاه‌های مختلف
ایسر نیترو 5

نیترو 5 AN515-41-F3RR ایسر / Acer Nitro 5 AN515-41-F3RR

سری نیترو 5 ایسر یکی از جذاب‌ترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ میان‌رده بازار محسوب می‌شود. این لپ‌تاپ‌ها با مدل‌های مختلفی با پردازنده‌های Core i7 و Ryzen 7 و با کارت‌های گرافیکی GTX 1650 و GTX 1660 Ti در بازار پیدا می‌شود. با اینکه نیترو 5 چند میلیون تومنی گران‌تر از لنوو S540 است، ولی مزایای زیادی به آن دارد که برای نمونه می‌توانیم پردازنده به مراتب قوی‌تر و سیستم خنک‌کننده بهتر اشاره کنیم. به‌علاوه، ازلحاظ ظاهری، نیترو 5 با ظاهری جدی با لبه‌های تیز و کیبوردی با نور پس‌زمینه قرمز، بیشتر باب طبع گیمرهاست.

حتی ارزان‌ترین مدل‌های نیترو 5 هم که از پردازنده Core i7 و کارت گرافیک GTX 1650 بهره می‌برد، به لطف پردازنده قوی‌تر، عملکردی سریع‌تر از لنوو S540 دارد و می‌تواند اکثر بازی‌های روز با رزولوشن Full HD و نرخ ۶۰ فریم بر ثاینه اجرا کند. البته در بازی‌های سنگینی مثل Metro Exodus و Red Dead Redemption 2 برای رسیدن به نرخ ایده‌آل ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه باید تنظیمات گرافیکی را کاهش دهید. در نظر داشته باشید که برخی از بازی‌های سبک مثل فیفا ۲۰ را می‌توانید حتی با رزولوشن 4K هم اجرا کنید. در نهایت در نظر داشته باشید که کاربردهای لپ‌تاپی مثل نیترو ۵ به اجرای بازی‌های کامپیوتری محدود نیست و می‌توانید برای هر نوع کاربری مثل تدوین ویدئو، برنامه‌نویسی و دیگر محاسبات سنگین روی آن حساب کنید.
مقایسه قیمت ایسر نیترو 5 در فروشگاه‌های مختلف
ام اس آی GP65 Leopard

بهترین لپ تاپ های گیمینگ - ام اس آی GP65 Leopard

ام اس آی یکی از شناخته‌شده‌ترین تولیدکنندگان لپ‌تاپ‌های گیمینگ در جهان است و در این بازه قیمتی، می‌توانید یکی از جدیدترین مدل‌های آن یعنی مدل GP65 Leopard را تهیه کنید.

ام‌اس‌آی GP65 در مدل‌های مختلفی در بازار پیدا می‌شود که همگی از پردازنده‌های نسل نهم Core i7 درکنار کارت گرافیک GTX 1660 Ti و حافظه‌های هیبریدی (هارددیسک به‌علاوه SSD) بهره می‌برند. هم از نظر قیمت و هم از نظر مشخصات فنی، لپ‌تاپ ام اس آی GP65 شباهت‌های زیادی به لنوو Y540 دارد و تفاوت‌های آن‌ها به یک سری موارد جزئی محدود می‌شود؛ بنابراین هر دو مورد انتخاب‌های خیلی خوبی هستند. در یک طرف لنوو لیجن با بدنه باریک و طراحی مدرن، زبان طراحی جدیدی دارد و در طرف دیگر ام‌اس‌آی GP65 با کیبورد رنگارنگ و سیستم خنک‌کننده قدرتمند، نگاهی کلاسیک به لپ‌تاپ‌های گیمینگ داشته است.
مقایسه قیمت ام‌اس‌آی GP65 در فروشگاه‌های مختلف

بهترین لپ‌تاپ گیمینگ تا ۵۰ میلیون تومان (بالارده)

پردازنده‌های پرچم‌دار، رم زیاد، حافظه‌های SSD، پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند و کیبوردهای رنگارنگ بخشی از مواردی است که با سرمایه‌گذاری روی لپ‌تاپ گیمینگ رده‌بالا به‌دست می‌آورید. با خرید لپ‌تاپ گیمینگ رده‌بالا در حقیقت دستگاهی می‌خرید که می‌تواند هر نوع محاسبه‌ای را به‌راحتی انجام دهد. به‌علاوه از همه مهم‌تر، ظاهر لپ‌تاپ‌های گیمینگ در این بازه قیمتی تغییر می‌کند و با طراحی‌های خاص و فضایی به‌همراه کیبورد با نور‌ پس‌زمینه‌ی رنگارنگ مواجه می‌شوید.
لنوو لیجن 5

بهترین لپ تاپ های گیمینگ | لنوو لیجن 5

لنوو لیجن 5 که یکی از اعضای جدید سری لپ‌تاپ‌های لیجن محسوب می‌شود که مثل مدل‌های قبلی، قدرت پردازشی زیادی را با هزینه معقول در اختیار گیمرها قرار می‌دهد. البته منظور ما از معقول در مورد قیمت دلاری آن است؛ چراکه در بازار ایران، برای خرید مدل‌های مختلف لیجن 5 باید ۴۰ الی ۵۰ میلیون تومان هزینه کنید. به هر صورت، لنوو لیجن 5 از کارت گرافیک RTX 2060 بهره می‌برد. با اینکه مدت زیادی از عمر RTX 2060 می‌گذرد، ولی هنوز هم کارت گرافیک توانمندی محسوب می‌شود و می‌تواند اکثر بازی‌ها را به‌راحتی در رزولوشن Full HD اجرا کند. حتی یک سری از بازی‌ها مثل Far Cry 5 یا Need for Speed Heat را می‌توانید در رزولوشن QHD با نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه هم تجربه کنید. البته نمایشگر لپ‌تاپ Full HD است و برای بازی کردن با رزولوشن QHD باید لپ‌تاپ را به مانیتور یا تلویزیونی با وضوح تصویر بیشتر QHD متصل کنید. از دیگر مشخصات جذاب لیجن 5 می‌توانیم به طراحی زیبا با نمایشگری بدون حاشیه، پردازنده ۶ هسته‌ای Core i7 و مقادیر زیادی حافظه رم و SSD اشاره کنیم.

آی تی من بازدید : 33 یکشنبه 21 دی 1399 نظرات (0)

لپ‌تاپ Modern 14 A10M از شرکت MSI را باید اولترابوکی خواند که با تکیه بر طراحی زیبا و برچسب قیمت ۹۰۰ دلاری، گزینه‌ای مناسب در کلاس لپ‌تاپ‌های میان‌رده است.

MSI، یکی از تولیدکنندگان باسابقه‌ی سخت‌افزار و کامپیوتر‌های شخصی، به‌لطف محصولاتی همچون لپ‌تاپ‌های گیمینگ، در جای‌جای دنیا طرفداران دوآتشه‌ای دارد؛ البته MSI درکنار حوزه‌ی بازی، برای کاربردهای دیگر نیز تجهیزات کامپیوتر تولید می‌کند. ازجمله محصولات این شرکت می‌توان به دستگاه‌های سری Prestige اشاره کرد که به‌لطف طراحی زیبا و چشم‌نوازشان با دیگر لپ‌تاپ‌های پریمیوم بازار رقابت می‌کنند.

نمایشگر لپ‌تاپ MSI Modern 14

با نگاهی به لپ‌تاپ‌ها و اولترابوک‌های موجود در بازار می‌توان به‌روشنی دید که دیگر ظرافت و زیبایی و کیفیت ساخت در انحصار محصولات پرچم‌دار و گران‌قیمت نیست و این ویژگی‌ها به دسته‌ی میان‌رده و اقتصادی بازار نیز تسری پیدا کرده‌اند. Modern 14 A10M، اولترابوک اقتصادی MSI را باید ازجمله‌ی همین محصولات به‌شمار آورد؛ چراکه این محصول زیبا و خوش‌ساخت در کلاس لپ‌تاپ‌های مقرون‌به‌صرفه قرار می‌گیرد.
حاشیه نمایشگر لپ‌تاپ MSI Modern 14
حاشیه پایین لپ‌تاپ MSI Modern 14
وب کم و لوگوی MSI لپ‌تاپ MSI Modern 14
دریچه هوای لپ‌تاپ MSI Modern 14

MSI در لپ‌تاپ میان‌رده‌ی خود از پردازنده‌ی نسل‌دهمی کامت‌لیک Core i3-10110U با فرکانس پایه‌ی ۲٫۱۰ گیگاهرتز در‌کنار رم ۴ گیگابایتی DDR4 و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی M2 NVMe SSD بهره برده است. این لپ‌تاپ در بازار ایران با قیمت ۱۶ میلیون تومان فروخته می‌شود. با زومیت در بررسی لپ‌تاپ Modern 14 A10M همراه باشید.
مشخصات فنی مدرن 14 a10m ام اس آی - Core i3-10110U UMA 4GB 256GB
مشخصات فیزیکی
ابعاد    15.9 × 222 × 322 ميلی‌متر
وزن    1.18 کیلوگرم
پردازنده
پردازنده مرکزی    اینتل Core i3-10110U
فرکانس کاری پردازنده    2.10GHz تا 4.10GHz
حافظه‌ی کش    4 مگابایت
پردازنده‌ی گرافیک    اینتل UMA
حافظه‌ی اختصاصی پردازنده‌ی گرافیکی    فاقد حافظه اختصاصی
حافظه
حافظه‌ی رم    4 گیگابایت DDR4
حافظه‌ی ذخیره‌سازی    256 گیگابایت
نوع حافظه‌ی ذخیره‌سازی    SSD
مشخصات حافظه داخلی    M2 NVMe PCIe Gen3
صفحه نمایش
اندازه صفحه‌نمایش    14 اینچ
رزولوشن    1080 × 1920 - FHD
نوع پنل    IPS LED-backlit LCD
پوشش صفحه نمایش    مات
صفحه‌نمایش لمسی    خیر
اتصالات
شبکه‌ی بی‌سیم    بله
پورت شبکه    بله
HDMI    بله
VGA    خیر
DVI    خیر
بلوتوث    بله
تعداد درگاه USB 3.0 Type A و بالاتر    2
درگاه USB Type C    بله
درگاه تاندربولت    خیر
جک هدفون/میکروفن    بله
سایر
اسپیکر    بله، دو بلندگوی 2 وات
درایو نوری    خیر
وبکم    بله
کیبورد با نور پس‌زمینه    بله
حسگر اثر انگشت    خیر
کارت‌خوان    بله
حجم باتری    باتری 4 سلولی لیتیوم پلیمری با ظرفیت 50 وات‌ساعت
سیستم عامل    فاقد سیستم‌عامل
درگاه قفل امنیتی    خیر
‌مشاهده مشخصات فنی   MSI Modern 14 A10M
طراحی و کیفیت ساخت

بدنه‌ی فلزی و برس‌خورده‌ی لپ‌تاپ و بازتاب زیبای نور از روی سطح آن، نخستین نکته‌ای است که از زبان طراحی Modern 14 به‌چشم می‌خورد؛ البته همین بدنه‌ی فلزی زیبا مخاطب را به‌اشتباه می‌اندازد؛ چراکه برخلاف تصور از لپ‌تاپ‌های فلزی، با در دست‌گرفتن لپ‌تاپ MSI از وزن اندک آن شگفت‌زده می‌شویم. به‌نظر می‌رسد دلیل سبکی Modern 14 استفاده از ورقه‌ای نازک از آلومینیوم و امتناع از پوشاندن تمام سطوح لپ‌تاپ با فلز باشد. بی‌شک باید وزن ۱٫۱۸ کیلوگرمی را یکی از قوت‌های دستگاه اقتصادی MSI به‌شمار آوریم. شاید بتوان تنها نکته‌ی منفی بدنه‌ی دستگاه را رنگ تیره و آسیب‌پذیری‌اش در‌برابر خراشیدگی دانست؛ به‌طوری‌که کوچک‌ترین خراش ایجادشده روی لپ‌تاپ به‌راحتی در سطح محصول پدیدار می‌شود.

لوگوی MSI روی لپ‌تاپ MSI Modern 14

لپ‌تاپ Modern 14 a10m ابعادی مناسب برای لپ‌تاپی ۱۴ اینچی دارد. طول و عرض و ضخامت این لپ‌تاپ به‌ترتیب ۱۵٫۹ در ۲۲۲ در ۳۲۲ میلی‌متر است که با درنظرگرفتن حاشیه‌ی باریک دورتادور نمایشگر ۱۴ اینچی، بسیار مناسب ارزیابی می‌شود.

پشت لپ‌تاپ MSI Modern 14

تایوانی‌ها تلاش کرده‌اند در طراحی لپ‌تاپ خوش‌قیمت خود از الگوی مدل‌های پرچم‌دار پیروی کنند. با بازکردن درِ لپ‌تاپ MSI، ظرافت طراحی جلب نظر می‌کند. نمایشگر ۱۴ اینچی دستگاه از لبه‌ی بالا و کناره‌ها با حاشیه‌های باریک احاطه شده؛ اما حاشیه‌ی پایین نمایشگر اندکی قطور است؛ چراکه از وب‌کم لپ‌تاپ میزبانی می‌کند. از نمایشگر که بگذریم، نوبت به بخش پایینی شامل اسپیکر و صفحه‌کلید و ترک‌پد می‌رسد. کلید پاور با قرارگرفتن در قسمت بالای صفحه‌کلید، در مرکز شیارهای اسپیکر قرار دارد و به‌راحتی می‌توان آن را از صفحه‌کلید تفکیک کرد. در بخش بعدی، صفحه‌کلید جزیره‌ای و ترک‌پد لپ‌تاپ MSI 14 را بررسی خواهیم کرد.

لپ‌تاپ MSI Modern 14 با زاویه ۱۸۰ درجه

لید لپ‌تاپ MSI به‌کمک دو لولای کوچک در کناره‌ها به بخش پایینی متصل شده است. این دو لولا نمایشگر را به‌صورت پایدار نگه می‌دارند؛ اما متأسفانه به‌اندازه‌ای بهینه طراحی نشده‌اند که بتوان با یک دست لید لپ‌تاپ را باز کرد. در چنین وضعیتی، برای جلوگیری از بلند‌شدن کل دستگاه باید با دست دیگر بخش پایین را ثابت نگه داشت.
صفحه‌کلید و تاچ‌پد

تایوانی‌ها با استفاده از صفحه‌کلیدی جزیره‌ای و فاقد نام‌پد تمام عرض لپ‌تاپ را پوشش داده‌اند. چنین صفحه‌کلیدی جلوه‌ی زیبایی به دستگاه می‌بخشد؛ اما عملی‌کردن این موضوع در اندازه‌های مختلف، به‌ویژه وقتی صفحه‌کلید فاقد بخش نام‌پد باشد، کمی دشوار می‌شود. به‌نظر می‌رسد در این لپ‌تاپ با وجود طراحی رضایت‌بخش صفحه‌کلید، عادت‌کردن به اندازه و جای کلید‌ها کمی زمان‌بر باشد. MSI به‌واسطه‌ی مساحت نسبتا بیشتر صفحه‌کلید سعی کرده است تا اندازه‌ی هر کلید را از حالت متعارف بیشتر کندو همین موضوع باعث شده در زمان نوشتن، صفحه‌کلید کمی نامأنوس به‌نظر برسد. یکی دیگر از نکات منفی درباره‌ی صفحه‌کلید، به تخت‌بودن سطح کلید‌های صفحه‌کلید بازمی‌گردد. اغلب صفحه‌کلیدها برای جای‌گیری بهتر انگشت، سطحی مقعر دارند؛ اما کلیدهای صفحه‌کلید لپ‌تاپ Modern 14 A10m چنین نیستند؛ البته با گذشت زمان، مختصات کلیدها رفته‌رفته در ذهن کاربر ثبت می‌شود و تجربه‌ی نوشتن بهبود می‌یابد.

کیبورد و ترک پد لپ‌تاپ MSI Modern 14

با‌توجه‌به قرارگیری اسپیکر در بخش بالای صفحه‌کلید و نیز خود صفحه‌کلید که بیش از نیمی از مساحت بخش پایینی لپ‌تاپ را در اختیار دارد، تاچ‌پد نسبتا کوچکی برای لپ‌تاپ اقتصادی MSI پیش‌بینی شده است. هرچند تراش پوشش آلومینیومی در محل تلاقی با تاچ‌پد جلوه‌ی زیبایی دارد، در همین نگاه نخست، اندازه‌ی کوچک تاچ‌پد در‌مقایسه‌با سایر بخش‌های لپ‌تاپ جلب نظر می‌کند؛ البته با وجود اندازه‌ی کوچک، مشکلی در کار با ترک‌پد ندیدیم. بزرگ‌ترین نکته‌ی منفی که می‌توان به‌صورت مشترک برای صفحه‌کلید و ترک‌پد بیان کرد، فرورفتن سطح صفحه‌کلید و مخصوصا تاچ‌پد در زمان واردشدن فشاری نه‌چندان زیاد است که این موضوع در زمان کارکردن با تاچ‌پد محسوس‌تر می‌شود.
درگاه‌ها و ارتباطات

Modern 14 با وجود باریک‌بودن بدنه، مجموعه‌ی متنوعی از پورت‌ها را دراختیار کاربر می‌گذارد. با نگاهی به لبه‌ی سمت چپ می‌توان پس از درگاه مربوط به شارژر، درگاه HDMI تمام‌اندازه، پورت USB-C و جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری را مشاهده کرد. در لبه‌ی سمت راست نیز، دو درگاه USB 3.0 و یک درگاه USB-C قرار دارند. شاید بتوان با نگاهی سخت‌گیرانه، نبود تاندربولت را در درگاه‌های USB-C امتیازی منفی برای درگاه‌های لپ‌تاپ برشمرد.
درگاه کارت حافظه لپ‌تاپ MSI Modern 14
پورت HDMI لپ‌تاپ MSI Modern 14

قرارگرفتن دو درگاه USB در سمت راست را نیز می‌توان دیگر نکته‌ی منفی دانست. تصور کنید که در سناریویی محتمل، فلشی بزرگ به لپ‌تاپ متصل کرده باشید. در این صورت عملا استفاده از درگاه دوم USB کمی سخت و شاید ناممکن شود. همچنین، باید به کارت‌خوان SD در بخش میانی لبه‌ی‌ سمت راست Modern 14 اشاره کرد. در لپ‌تاپ مقرون‌به‌صرفه‌ی MSI از سازگاری با شبکه‌‌های Wi-Fi 6 خبری نیست و درعوض، می‌توان از Wi-Fi 5 بهره برد.
نمایشگر و اسپیکر

اگر با محصولات MSI آشنا باشید، احتمالا با واژه‌ی IPS-Level برخورد کرده‌اید. پنل‌های موسوم به IPS-Level در عمل از نوع TN هستند؛ ولی بهبودهایی هم در بحث زاویه‌‌ی دید و تولید رنگ روی آن‌ها انجام شده است. تایوانی‌ها از پنل ۱۴ اینچی a-Si TFT-LCD با نسبت تصویر ۱۶:۹ ساخت شرکت Innolux بهره گرفته‌اند که با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل، تراکم ۱۵۷ پیکسل‌براینچ را ارائه می‌کند. همانند دیگر اولترابوک‌های بازار، دستگاه اقتصادی MSI نیز از پنل ۶۰ هرتزی استفاده می‌کند.  

لپ‌تاپ MSI Modern 14 در حال پخش فیلم

در این لپ‌تاپ، از پشتیبانی لمسی در نمایشگر خبری نیست؛ اما به‌لطف پوشش مات، استفاده از دستگاه در محیط‌های روشن چندان دشوار نیست. طبق اطلاعات وب‌سایت سازنده‌ی پنل، روشنایی نمایشگر در محدوده‌ی ۲۵۰ نیت قرار دارد؛ اما اندازه‌گیری‌‌های زومیت چه اعدادی را نشان می‌دهد؟ میانگین روشنایی در چهار ناحیه‌ی نمایشگر ۲۲۳ نیت اندازه‌گیری شد که تطابق خوبی با اطلاعات سازنده دارد. در آزمایش با الگوی شطرنجی نیز، روشنایی رنگ مشکی ۱٫۸ نیت اندازه‌گیری شد؛ البته زمانی‌که الگوی کاملا سیاه استفاده شد، روشنایی رنگ مشکی به ۰٫۷ نیت کاهش یافت.

روشنایی ۲۲۳ نیت برای لپ‌تاپی در رده‌ی اقتصادی کاملا متوسط است؛ ولی عمق رنگ مشکی را می‌توان نسبتا مناسب ارزیابی کرد. در آزمایش روشنایی حداقل نیز، مدرن ۱۴ با ثبت ۹٫۲ نیت عملکردی ضعیف‌تر از محصولات شاخص بازار ارائه می‌کند. اگر در فضاهای کاملا تاریک از لپ‌تاپ استفاده نمی‌کنید، این مسئله اهمیت خاصی ندارد. به‌جز نشت نور اندک در حاشیه‌ی پایین، لایت بلید خاصی در پنل نظر ما را جلب نکرد. کنتراست Native برابر ۱۲۴ به‌معنی عملکرد متوسط نمایشگر لپ‌تاپ ازنظر روشنایی است.
عملکرد نمایشگرهای لپ‌تاپ
لپ‌تاپ / آزمایش    تصویر سفید    تصویر مشکی    نسبت کنتراست    AdobeRGB    sRGB    DCI-P3
حداکثر روشنایی    حداقل روشنایی    میانگین روشنایی    Native    پوشش    میانگین خطا    پوشش    میانگین خطا    پوشش    میانگین خطا
مدرن ۱۴    ۲۲۳ نیت    ۹٫۴ نیت    ۱٫۸ نیت    ۱۲۴    ۷۳٫۷ درصد    ۵٫۸    ۹۲ درصد    ۳٫۳    --    --
هلیوس ۳۰۰    ۳۱۹ نیت    ۲۱٫۳ نیت    ۳٫۷۵ نیت    ۸۵    ۷۰ درصد    ۶٫۱    ۹۱٫۵ درصد    ۵٫۵    --    --
سرفیس بوک ۳ ۱۵ اینچی    ۴۰۵ نیت    ۳٫۴ نیت    ۰٫۵۳ نیت    ۷۶۴    ۶۵ درصد    ۳٫۸    ۹۴ درصد    ۱٫۳    ۷۴    ۳٫۴
می نوت‌بوک پرو ۱۵    ۲۵۰ نیت    ۵٫۵ نیت    ۱٫۴ نیت    ۱۷۶٫۶    ۷۵ درصد    ۵٫۱    ۱۰۰ درصد    ۳    --    --
ایسر نیترو ۷    ۲۶۸ نیت    ۱۸٫۸ نیت    ۲٫۰۵ نیت    ۱۲۹٫۵    ۷۱٫۵ درصد    ۵٫۳    ۹۲٫۵ درصد    ۴    --    --
میت بوک D15    ۲۱۳ نیت    ۴٫۳ نیت    ۱٫۵۴ نیت    ۱۳۸    ۴۸ درصد    ۵٫۱    ۶۳ درصد    ۴٫۴    --    --
ریزر بید استلث ۱۳    ۳۲۱ نیت    ۶٫۷ نیت    ۳ نیت    ۱۰۷    ۷۱٫۹ درصد    ۴٫۴    ۹۰٫۷ درصد    ۲٫۷    --    --
میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹    ۴۷۵ نیت    ۵٫۳ نیت    ۴٫۱ نیت    ۱۱۲    ۷۳٫۳ درصد    ۴٫۳    ۹۹٫۱ درصد    ۱٫۷    ۷۵ درصد    ۳٫۵
سرفیس پرو ۷    ۳۹۴ نیت    ۰٫۸ نیت    ۰٫۶ نیت    ۶۲۵    ۷۲٫۵ درصد    ۴٫۰    ۹۶ درصد    ۱٫۶    --    --
سرفیس لپ‌تاپ ۲    ۳۴۵ نیت    ۱٫۸ نیت    ۳٫۹ نیت    ۸۸    ۷۲ درصد    ۳٫۹    ۹۶٫۷ درصد    ۱٫۵    --    --
مک‌بوک پو ۱۳ ۲۰۱۸    ۴۴۰ نیت    ۰٫۰۰ نیت    ۰٫۵ نیت    ۸۸۸    ۷۷٫۳ درصد    ۲٫۸    ۱۰۰ درصد    ۰٫۴    ۹۹ درصد    ۱٫۴
* تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

زاویه‌ی دید نمایشگر Modern 14 درمقایسه‌با پنل‌های غیر IPS که پیش‌تر دیده‌ایم، قطعا چند پله بالاتر قرار می‌گیرد و طراوت و روشنایی رضایت‌بخشی در نگاه از زوایا حفظ می‌شود؛ اما هنوز پنل‌های خوب IPS از این نظر عملکرد بهتری ارائه می‌کنند. به‌لطف استفاده از پوشش مات، بازتاب‌ها از سطح نمایشگر خللی در تجربه‌ی بصری ایجاد نمی‌کنند. ذکر True Color Technology در مشخصات لپ‌تاپ‌های MSI به‌معنی کالیبره‌شدن نمایشگر و تلاش برای دستیابی به پوشش ۱۰۰ درصدی sRGB است.  

پوشش ۹۲ درصدی sRGB و ۷۳٫۷ درصدی Adobe RGB برای لپ‌تاپی در رده‌ی اقتصادی مناسب ارزیابی می‌شود و علاقه‌مندان ویرایش عکس و... نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. میانگین و حداکثر خطای ۳٫۳ و ۵٫۸ از توجه سازنده به کالیبره‌بودن نمایشگر حکایت می‌کند و از این نظر می‌توان نمره‌ی قبولی به اولترابوک ام‌اس‌آی داد. اندکی سردی در رنگ سفید و برخی رنگ‌های دیگر در آزمایش‌ها ثبت شد که امیدواریم در نسل‌های آینده کمتر شود.

لپ‌تاپ MSI به‌عنوان لپ‌تاپ میان‌رده و خوش‌قیمت که به‌منظور انجام وظایف نه‌چندان سنگین ازقبیل وب‌گردی ساخته شده، با درنظرگرفتن تمام مشخصاتش، از کیفیت صدای رضایت‌بخشی برخوردار است. اسپیکر لپ‌تاپ Modern 14 در تولید اصوات بم چندان موفق عمل نمی‌کند؛ اما این موضوع آزاردهنده نیست. درمجموع، می‌توان گفت که خروجی صدای این لپ‌تاپ با نگاهی به کاربرد و برچسب قیمتی‌اش برای اتاق‌های کوچک مناسب ارزیابی می‌شود.
بازده و عملکرد

باتوجه‌به قرارگیری Modern 14 a10m در دسته‌ی اولترابوک‌های اقتصادی، مایه‌ی تعجب نیست که قطعات آن چندان قدرتمند نباشند. ام‌اس‌آی در محصول خوش‌قیمت خود از تراشه‌ی Core i3-10110U اینتل استفاده می‌کند. این تراشه جزو نسل دهم پردازنده‌های اینتل موسوم به کامت‌لیک است. آگوست ۲۰۱۹، اینتل پردازنده‌های موبایل یا سری U کامت‌لیک را با ایجاد بهینه‌سازی‌هایی در معماری Sky Lake راهی بازار کرد. تراشه‌های کامت‌لیک براساس لیتوگرافی ۱۴ نانومتری تولید می‌شوند و در بین پردازنده‌های نسل‌دهمی اینتل جزو محصولات میان‌رده به‌شمار می‌روند.

لپ‌تاپ MSI Modern 14 در حال کار

آی تی من بازدید : 77 یکشنبه 21 دی 1399 نظرات (0)

اسپین 514 جدیدترین کروم بوک ایسر است که از پردازنده‌ی ای ام دی و ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم بهره می‌برد. بدنه‌ی این محصول نیز از آلومینیوم است.

ایسر چند سال است که از پردازنده‌های ای ام دی (AMD) برای تولید کروم بوک استفاده می‌کند. روز گذشته نیز، این شرکت جدیدترین مدل کروم بوک خود را با نسل جدید پردازنده‌های کلاس لپ تاپ سری رایزن (Ryzen) رونمایی کرد.

کروم بوک جدید ایسر Spin 514 نام دارد. دو کانفیگ این لپ تاپ به پردازنده‌های Ryzen 7 3700C یا Ryzen 5 3500C مجهزند و با پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع رادئون وگا (Radeon Vega) همراه می‌شوند. براساس گزارش خبرگزاری انگجت و به‌نقل از بیانیه‌ی مطبوعاتی ایسر، لپ تاپ اسپین ۵۱۴ می‌تواند حداکثر ۱۰ ساعت شارژدهی کند. افزایش زمان شارژدهی این کروم بوک به‌لطف استفاده‌ی آن از پردازنده‌های جدید ای ام دی ممکن شده  که مصرف انرژی کمتری از قبل دارند.

وزن کروم بوک جدید ایسر ۱٫۵۵ کیلوگرم است و از استاندارد نظامی ارتش ایالات متحده‌ی آمریکا (MIL-STD 810H) بهره می‌برد. بهره‌مندی از این استاندارد بدین‌معنی است که بدنه‌ی اسپین ۵۱۴ که از آلومینیوم تقویت‌شده ساخته شده و مقاومت زیادی دربرابر عوامل خارجی دارد.

کروم بوک اسپین ۵۱۴ مجهز به نمایشگر ۱۴ اینچ لمسی IPS6 فول HD است که روی آن از شیشه‌ی محافظ ضدخش گوریلا گلس ۳ کورنینگ استفاده شده. قوی‌ترین کانفیگ اسپین ۵۱۴ از ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم DDR4 و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی برخوردار است. کارشناس رسانه‌ی انگجت می‌گوید پس از مدتی کار با اسپین ۵۱۴ متوجه شده است که صفحه‌کلید این کروم بوک بسیار رضایت‌بخش است.

نمایشگر لمسی کروم بوک ایسر اسپین 514 / Acer Spin 514

کروم بوک تازه‌ی ایسر دو درگاه USB Type-C دارد که با استاندارد دیسپلی پورت (DisplayPort) سازگار هستند و می‌توان از آن‌ها برای شارژ محصول استفاده کرد. ایسر اسپین ۵۱۴ همچنین به کارت خوان میکرو SD و دو درگاه USB 3.2 Gen 1 مجهز است که ازطریق یکی از آن‌ها می‌توان دستگاه‌های دیگر را شارژ کرد. برخی از کانفیگ‌های کروم بوک ایسر از درگاه HDMI نیز بهره می‌برند. دیگر قابلیت‌های اسپین ۵۱۴ عبارت‌اند از: میکروفون دوگانه، پشتیبانی از دستیار صوتی گوگل اسیستنت، وب‌کم HD، وای‌فای ۵ دوبانده و پشتیبانی از بلوتوث ۵.
مقاله‌های مرتبط:

    معرفی جدیدترین مانیتورهای گیمینگ ایسر در آستانه‌ی CES ۲۰۲۱
    ایسر دو لپ تاپ گیمینگ اقتصادی Nitro 5 را معرفی کرد

کروم بوک اسپین ۵۱۴ ایسر قرار است فوریه‌ی ۲۰۲۱ (بهمن و اسفند ۱۳۹۹) با قیمت پایه‌ی ۴۸۰ دلار در بازار آمریکای شمالی و مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹ و فروردین ۱۴۰۰) با قیمت پایه‌ی ۵۲۹ یورو در بازار اروپا عرضه شود.

مدل‌های سازمانی اسپین ۵۱۴ به‌روزرسانی سازمانی کروم (Chrome Enterprise Upgrade) را شامل می‌شوند. این به‌روزرسانی قابلیت‌های ویژه‌ی سازمانی سیستم‌عامل کروم OS را ارائه می‌دهد. مدل‌های سازمانی ایسر اسپین ۵۱۴ نیز مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹ و فروردین ۱۴۰۰) در آمریکای شمالی و اروپا به‌ترتیب با قیمت پایه‌ی ۷۵۰ دلار و ۷۹۹ یورو عرضه می‌شوند.

آی تی من بازدید : 26 یکشنبه 21 دی 1399 نظرات (0)

لنوو در آستانه‌ی CES ۲۰۲۱ از کامپیوتر جیبی LAVIE MINI و لپ‌تاپ LAVIE Pro Mobile رونمایی کرد.

به گزارش Windows Central، لنوو با همکاری NEC دو مدل کامپیوتر سری LAVIE را معرفی کرد. اولین محصول LAVIE MINI نام دارد که از یک صفحه‌نمایش ۸ اینچی بهره می‌برد و به وسایل جانبی مختلفی متصل می‌شود. مدل دیگر با نام LAVINE Pro Mobile، لپ‌تاپ معمولی است که با قیمت ۱۷۰۰ دلار راهی بازار می‌شود. هنوز تاریخ عرضه LAVIE Pro Mobile اعلام نشده است.

داک لپ‌ تاپ LAVIE MIni
مقاله‌ی مرتبط:

    تبلت لنوو تب پی 11 پرو با قیمت پایه ۵۰۰ دلار عرضه شد

LAVIE MINI یک کامپیوتر جیبی بسیار جذاب است. در این محصول از نسل ۱۱ پردازنده Core i7 استفاده شده و پردازنده گرافیکی Iris Xe روی آن قرار گرفته است. صفحه‌نمایش ۸ اینچی لمسی LAVIE MINI از دقت تصویر ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل بهره می‌برد. باید به این موضوع اشاره کنیم که این محصول تنها ۵۷۹ گرم وزن دارد. از ویژگی‌های جالب توجه LAVIE MINI می‌توان به قابلیت اتصال آن به دستگاه‌های مختلف اشاره کرد؛ مثلا می‌توانید این دستگاه را به یک کامپیوتر دیگر متصل کنید تا نقش کنترلر بازی را داشته باشد. برای این کامپیوتر کوچک کنترلر مخصوصی طراحی شده است.

کنترلرهای لپ تاپ LAVIE Mini

LAVIE MINI یک خروجی HDMI و چند پورت USB-C و USB-A دارد. داک در نظر گرفته‌شده برای این کامپیوتر جیبی وظیفه شارژ دستگاه را هم بر عهده دارد.

مشخصات سخت افزاری LAVIE mini

صفحه‌کلید در نظر گرفته‌شده برای این LAVIE MINI  که هیچ شباهتی به کامپیوترهای دیگر ندارد، دارای دکمه‌های مدور است شبیه به ماشین تحریر به نظر میشرد. در تصویر فوق مشخصات سخت‌افزاری LAVIE Mini و LAVIE Pro Mobile را مشاهده می‌کنید.

آی تی من بازدید : 24 یکشنبه 21 دی 1399 نظرات (0)

سرفیس بوک ۳، کامپیوتر هیبریدی منحصربه‌فرد مایکروسافت قدرتمندتر از گذشته است؛ اما پس‌از سه نسل تکرار، طراحی آن بوی کهنگی می‌دهد.

۲۶ اکتبر ۲۰۱۵، چهار سال و ۱۰ ماه و ۱۹ روز پیش، طی رویدادی به‌نام Windows 10 Devices، پانوس پانای، قائم‌مقام وقت مایکروسافت در واحد سرفیس مایکروسافت پای به‌روی صحنه گذاشت و درکنار رونمایی سرفیس پرو، از محصول جدیدی پرده برداشت که به‌نظر می‌رسید نخستین لپ ‌تاپ ردموندی‌ها باشد. پانای در ابتدا سرفیس‌بوک را «حد نهایی لپ‌تاپ» و «سریع‌ترین لپ‌تاپ ۱۳ اینچی» نامید؛ اما پس‌ از دقایقی تعریف‌وتمجید از محصول جدید شرکت متبوعش، با نمایش ویدئویی، ماهیت خاص سرفیس‌بوک را به تصویر کشید: لپ‌تاپی که به‌لطف مکانیزم منحصربه‌فرد لولا، با جداشدن نمایشگر از کیبورد، در کسری از ثانیه به یک تبلت می‌شود.

نمایشگر و کیبورد سرفیس بوک ۳ مایکروسافت / Microsoft Surface Book 3 جدا از هم

سرفیس‌بوک در ابتدا نقطه‌ی شروعی برای یک ماجراجویی رؤیایی به‌نظر می‌رسید؛ اما مواردی همچون عملکرد ناپایدار دستگاه در جابه‌جایی بین پردازنده‌ی گرافیکی مجزا و یکپارچه حین جداسازی نمایشگر، فقدان پورت‌ آینده‌نگرانه‌ی USB-C و برچسب قیمتی نجومی، باعث شد تا لپ‌تاپ هیبریدی مایکروسافت چندان مورد توجه کارشناسان و کاربران قرار نگیرد. حال سرفیس‌بوک در سومین نسل خود، از بسیاری از مشکلات برادرانش رهایی یافته است؛ اما آیا جدیدترین نسل سرفیس‌بوک می‌تواند به شعار «حد نهایی لپ‌تاپ» رنگ و بوی حقیقت ببخشد؟ آیا قیمت لپ ‌تاپ خاص مایکروسافت در محدوده‌ی ۲۳۰۰ دلار توجیه‌پذیر است؟ با بررسی سرفیس بوک 3 همراه زومیت باشید.

لپ‌ تاپ سرفیس بوک ۳ مایکروسافت از سوی شرکت امتداد پارسه برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.
طراحی و کیفیت ساخت

لپ‌تاپ توانمندی که تنها با فشردن یک کلید، به تبلتی با نسخه‌ی دسکتاپ ویندوز بدل می‌شود؛ پنج سال از معرفی منحصربه‌فردترین محصول خانواده‌ی سرفیس می‌گذرد، اما پس از نیم‌دهه به‌نظر می‌رسد مایکروسافت کماکان به طراحی قدیمی‌اش افتخار می‌کند و از آن رضایت دارد، چرا که تفاوت ساختاری و ظاهری سومین نسل سرفیس‌بوک با نسل نخست آن به صفر مطلق می‌گراید؛ اتفاقی که با هدف ابتدایی ردموندی‌ها مبنی‌بر آوردن فُرم‌فکتورها و نوآوری‌های جدید به‌ دنیای PC در تضاد است.

سرفیس بوک ۳ مایکروسافت / Microsoft Surface Book 3 در حال استفاده

ساخت دستگاهی با دو کاربری متفاوت، تن‌دادن به مصالحه‌هایی را می‌طلبد که در محصولی عادی موضوعیت ندارند. حاشیه‌های قطور و سنگین‌بودن بخش نمایشگر، محدودیت‌‌های مربوط به پردازنده و پایداری نه‌چندان زیاد لولا از جمله‌ی مصالحه‌هایی هستند که مایکروسافت در تولید سرفیس‌بوک به‌جان می‌خرد. در ادامه در مورد هرکدام از این محدودیت‌ها صحبت می‌کنیم.
طراحی جذاب و منحصربه‌فرد دیروز، اکنون بوی کهنگی می‌دهد

در شرایطی که لپ‌تاپ‌های بالارده‌ی عادی رو‌به‌روز به‌‌مدد نمایشگرهای کم‌حاشیه یا حتی تمام‌صفحه جمع‌وجورتر و جذاب‌تر می‌شوند، لپ‌تاپ هیبریدی سرفیس‌بوک ۳ برای ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری مناسب در حالت تبلت، همچون دو نسل پیش، حاشیه‌های قطوری را دورتادور نمایشگرش می‌بیند. سال گذشته مایکروسافت با سرفیس پرو ایکس توانست درون کالبدی هم‌اندازه با سرفیس پرو ۷، نمایشگر بزرگ‌ترِ ۱۳ اینچی را جای دهد؛ اما طراحان ردموند هنوز اعتقادی به بازنگری در طراحی سرفیس‌بوک ندارند.

نمایشگر سرفیس بوک ۳ مایکروسافت / Microsoft Surface Book 3

مایکروسافت از نسل دوم، سرفیس‌بوک را در دو مدل ۱۳٫۵ و ۱۵ اینچی به‌فروش می‌رساند؛ اما برای آنکه به تأثیر حاشیه‌های قطور سرفیس‌بوک ۳ بر ابعاد کلی آن پی‌ ببرید کافی است بدانید که نسل جدید لپ‌تاپ‌های ۱۳ و ۱۵ اینچی Dell XPS به‌لطف نمایشگر تمام‌صفحه‌شان به‌ترتیب ۱۸٫۶ و ۷٫۸ درصد کوچک‌تر از محصولات مایکروسافت هستند، فراموش نکنید نمایشگر مدل XPS 15 حدود ۰٫۶ اینچ قطر بیشتری نسبت به رقیبش دارد!

اگر با نسل‌های پیشین سرفیس‌ بوک آشنایی داشته باشید، احتمالا می‌دانید که مایکروسافت پردازنده، رم، حافظه‌ی ذخیره‌سازی و بخشی از باتری را پشت نمایشگر قرار می‌دهد و همین موضوع باعث می‌شود تا قسمت نمایشگر سرفیس‌بوک نسبت به لپ‌تاپ‌های عادی سنگین‌تر باشد؛ بنابراین حفظ تعادل دستگاه حین استفاده در حالت تبلت با لولای عادی میسر نخواهد بود. مایکروسافت برای پیاده‌سازی ایده‌ی لپ‌تاپ/تبلت هیبریدی‌اش کماکان به لولای Dynamic Fulcrum (تکیه‌گاه پویا) اتکا دارد.

سرفیس بوک ۳ مایکروسافت / Microsoft Surface Book 3 در حالت بسته

همان‌طور که از نام آن نیز برمی‌آید، لولای Dynamic Fulcrum با گسترده‌شدن روی سطح میز (یا پای کاربر!)، اندکی بخش کیبورد دستگاه را طویل‌تر می‌سازد و بدین‌ ترتیب با ایجاد تعادل بین وزن دو قسمت نمایشگر و کیبورد از وارونه‌شدن لپ‌تاپ جلوگیری می‌کند. لولای سرفیس بوک حین بستن در لپ‌تاپ، دو بخش نمایشگر و کیبورد را به‌خوبی روی هم منطبق نمی‌کند و به‌دلیل محدودیت فیزیکی، شکافی را در قسمت انتهایی باقی می‌گذارد؛ به‌طوری که ضخامت دستگاه از ۱۵ میلی‌متر به حدود ۲۳ میلی‌متری در لبه‌ی انتهایی می‌رسد!

لولای Fulcrum Hinge سرفیس بوک ۳ مایکروسافت / Microsoft Surface Book 3

آنچه بخش تبلت سرفیس بوک 3 را روی کیبورد نگه می‌دارد، مکانیزمی موسوم به Muscle Wire Lock است. این مکانیزم در حقیقت مفتولی از جنس آلیاژ حافظه‌دار تیتانیوم و نیکل را در بطن خود دارد که بر اثر عبور جریان الکتریکی، درست‌مانند عضله منقبض می‌شود و دو قسمت دستگاه را به‌وسیله‌ی دو زائده در دو گوشه‌ی لولا به‌هم چفت می‌کند. بدین‌ترتیب می‌توان سرفیس‌بوک را علاوه‌بر تبلت و لپ‌تاپ، در حالت استودیو نیز به‌کار گرفت؛ حالتی که در آن نمایشگر برگردانده‌شده و پشت به کیبورد به لولا چفت می‌شود.
لقی و نوسان نمایشگر؛ پیامد استفاده طراحی هیبریدی

با فشردن کلید Detach روی کیبورد یا کلید نرم‌افزاری موجود در تسک‌بار، جریان الکتریکی داخل مفتول Muscle Wire Lock قطع شده و براثر انبساط مفتول، قسمت نمایشگر آزاد می‌شود. فرایند آزادسازی نمایشگر اکنون بسیار سریع‌تر و پایدارتر از گذشته انجام می‌شود، از سوی دیگر سرفیس بوک 3 به‌موجب قابلیت جدید Safe Detach و به‌روزرسانی جدید DirectX 12، می‌تواند بار پردازشی را در آنِ واحد از پردازنده‌ی گرافیکی مجزا به پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه‌ی اینتل انتقال دهد؛ هرچند که توسعه‌دهنده باید پشتیبانی از این قابلیت را به نرم‌افزارش اضافه کند.

نمایشگر سرفیس بوک ۳ مایکروسافت / Microsoft Surface Book 3

متأسفانه پس‌از تولید سه‌ نسل از سرفیس‌ بوک، کماکان شاهد لقی و ناپایداری نمایشگر در حالت لپ‌تاپ هستیم، این مشکل به‌ویژه در مدل ۱۵ اینچی سرفیس بوک 3 و حین قرار دادن دستگاه روی پا بیش‌ازپیش نمود می‌یابد. به‌نظر می‌رسد که لقی نمایشگر به مکانیزم Muscle Wire Lock‌ ارتباطی ندارد و بیشتر به لولای تکه‌تکه‌ی Dynamic Fulcrum بازمی‌گردد؛ امیدواریم مایکروسافت در نسل چهارم برای این مشکل چاره‌ای بیاندیشد. صرف‌نظر از بحث پایداری، سرفیس بوک ۳ برخلاف نسل نخست از آزمون «بازکردن با یک دست» سربلند بیرون می‌آید.

مایکروسافت می‌گوید سرفیس‌بوک تنها ۲۰ درصد از مواقع در حالت تبلت استفاده می‌شود؛ چراکه ظرفیت محدود باتری در قسمت نمایشگر امکان استفاده‌ی طولانی‌تر را فراهم نمی‌سازد. ما تصور می‌کنیم که ابعاد بزرگ دستگاه به‌ویژه در مدل ۱۵ اینچی، عامل محدودکننده‌ی دیگری به‌حساب می‌آید؛ هرچند که به‌لطف ساختار منیزیومی بدنه و باتری کوچک، وزن قسمت نمایشگر سرفیس‌بوک نسبتا ابعادش، سبک‌تر است.

نمایشگر و کیبورد سرفیس بوک ۳ مایکروسافت / Microsoft Surface Book 3 جدا از هم

از بحث لولا و حاشیه‌ی نمایشگر که بگذریم، سرفیس‌بوک کماکان در زمینه‌ی کیفیت و دقت ساخت از پیشروان دنیای لپ‌تاپ به‌حساب می‌آید؛ پوشش گوریلا گلس محفاظ نمایشگر کل نمای جلو را پوشانده است و خبری از حاشیه‌های پلاستیکی یا نوار لاستیکی بین پنل و قاب نمایشگر نیست، بدنه‌ی منیزیومی و کاملا یکپارچه‌ی دستگاه ساختاری سبک و پوششی مات دارد که به‌راحتی آثار لک و اثر انگشت را روی خود نمی‌پذیرد و در نهایت پنجره‌ی چهارخانه‌‌ای نیز از پشت دستگاه برق می‌زند و به ما گوشزد می‌کند که با محصولی از مایکروسافت طرف هستیم.

سرفیس‌بوک ۳ برخلاف سرفیس لپ‌تاپ یا سرفیس پرو، تنها در رنگ خاکستری به‌فروش می‌رسد؛ اما تصور می‌کنیم که بدنه‌ی مشکی مات می‌تواند شکوه و جلال دوچندانی را به‌ لپ‌تاپ گران‌قیمت مایکروسافت ببخشد.
درگاه‌ها و ارتباطات

مایکروسافت سرانجام با نسل دوم سرفیس‌بوک تسلیم خواست عمومی شد و درگاه نه‌چندان پراستفاده‌ی Mini DisplayPort را با USB Type-C جایگزین کرد. این درگاه از استاندارد USB 3.1 Gen 2 بهره می‌برد و از دو خروجی تصویر 4K با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز، استاندارد Power Delivery 3.0 با توان شارژ بالغ‌بر ۱۰۰ وات، DisplayPort 1.4 Alt Mode و Digital Audio پشتیبانی می‌کند؛ اما متأسفانه خبری از تاندربولت ۳ نیست.
پورت USB-C و سرفیس کانکت سرفیس بوک ۳ مایکروسافت / Microsoft Surface Book 3
پورت USB-A و کارت حافظه سرفیس بوک ۳ مایکروسافت / Microsoft Surface Book 3
ضخامت سرفیس بوک ۳ مایکروسافت / Microsoft Surface Book 3 در حالت بسته
سرفیس بوک ۳ مایکروسافت / Microsoft Surface Book 3 در حال شارژ با سرفیس کانکت

سرفیس‌بوک ۳ دو درگاه USB 3.1 Gen 2 Type-A، درگاه کارت حافظه‌ SDXC و جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون (روی گوشه‌ی بالایی از لبه‌ی سمت راست نمایشگر!) را به‌همراه دو درگاه اختصاصی بهبودیافته‌ی Surface Connect را روی قسمت کیبورد و نمایشگر دراختیار کاربر می‌گذارد. درگاه سرفیس‌کانکت جدید مبتنی‌بر استاندارد USB 3.1 Gen 2 و DisplayPort 1.4 چهار مسیره توسعه یافته است و اکنون امکان اتصال ۲ مانیتور 4K با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز و شارژ ۱۲۷ واتی را فراهم می‌آورد؛ بنابراین مشکلات مربوط به ناکافی‌بودن توان ۱۰۰ واتی شارژر نسل گذشته در بارهای پردازشی سنگین دیگر در سرفیس‌بوک ۳ موضوعیت ندارد.
جای خالی تاندربولت در میان پورت‌های متنوع سرفیس‌بوک

مایکروسافت می‌توانست به‌جای اختصاص‌دادن مسیرهای PCIe پردازنده به درگاه اختصاصی سرفیس‌کانکت، آن‌ها را برای اضافه‌کردن درگاه آینده‌نگرانه‌ و پرکاربرد تاندربولت ۳ با پهنای باند ۴۰ گیگابیت‌برثانیه‌ای به‌کار گیرد. ردموندی‌ها دلیل دوری از این گزینه را آسیب‌پذیری امنیتی و امکان دسترسی مستقیم به حافظه ازطریق تاندربولت اعلام می‌کنند. ما تصور می‌کنیم که مایکروسافت در انتظار استفاده از یکپارچگی USB 4 با تاندربولت ۳ در نسل‌های آتی محصولات سرفیس است.
دوربین پشتی سرفیس بوک ۳ مایکروسافت / Microsoft Surface Book 3
وب کم سرفیس بوک ۳ مایکروسافت / Microsoft Surface Book 3

سرفیس‌ بوک 3 برای تماس‌های تصویری به دوربین ۵ مگاپیکسلی با قابلیت فیلم‌برداری 1080p و برای کاربری‌هایی همچون اسکن اسناد نیز به دوربین پشتی ۸ مگاپیکسلی با فوکوس خودکار و فیلم‌برداری 1080p اتکا دارد. ما عملکرد هر دو دوربین سرفیس‌بوک ۳ را در سطح‌ بهترین‌های دنیای لپ‌تاپ می‌دانیم. دستگاه گران‌قیمت مایکروسافت برای احراز هویت کاربر از ماژول مادون‌قرمز استفاده می‌کند که به جز تاریکی مطلق در سایر سناریوها عملکرد بسیار سریعی دارد.

سرفیس‌بوک ۳ به‌لطف ماژول شبکه‌ی AX201 اینتل و صدالبته‌ پردازنده‌ی نسل دهمی IceLake امکان اتصال به شبکه‌های Wi-Fi 6 را به‌ارمغان می‌آورد که به‌لحاظ نظری می‌تواند اتصال سریع‌تر و پایدارتری را فراهم سازد. لپ‌تاپ گران‌قیمت مایکروسافت از اتصال بلوتوث نسخه‌ی ۵٫۰ نیز پشتیبانی می‌کند که نتیجه‌ی آن پهنای باند و بُرد بیشتر است. از سوی دیگر در نسخه‌ی ۱۵ اینچی سرفیس بوک 3 ماژول Xbox Wireless امکان استفاده از دسته‌های بازی ایکس‌باکس بدون نیاز به دانگل را فراهم می‌آورد.
کیبورد و ترک‌پد

بی‌شک یکی از نقاط قوت اصلی سرفیس‌ بوک را می‌توان کیبورد آن دانست. عمق حرکتی بسیار خوب، فاصله‌ی کافی کلیدها از هم، مکانیزم پایدار و کم‌صدا و پوشش باکیفیت کلیدها با حسی کاملا پریمیوم از جمله‌ی مهم‌ترین ویژگی‌های کیبورد سرفیس‌بوک ۳ به‌شمار می‌آیند. نور پس‌زمینه‌ی سفید کلیدها شدت روشنایی و توزیع مناسبی دارد؛ بنابراین در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توان از تایپ‌کردن با لپ‌تاپ گران‌قیمت مایکروسافت لذت برد.

ترک پد و کیبورد سرفیس بوک ۳ مایکروسافت / Microsoft Surface Book 3

ردموندی‌ها هیچ تصمیم عجیب‌وغریبی را در نوع چینش کلیدها اتخاذ نکرده‌اند، تمام کلیدها در محل مناسب قرار دارند و به‌سرعت می‌توان به تایپ‌کردن با آن‌ها عادت کرد. مایکروسافت کلید جداسازی نمایشگر را درکنار کلید Del در گوشه‌ی سمت راست سرفیس‌بوک قرار داده است؛ درحالی‌که کلیدهای مربوط به پاور و کنترل صدا روی گوشه‌ی سمت چپ از لبه‌ی بالایی نمایشگر جای گرفته‌اند تا در هر دو حالت تبلت و لپ‌تاپ امکان استفاده از آن‌ها فراهم باشد. ما تنها نکته‌ی منفی در کیبورد سرفیس‌بوک را فقدان کلیدهای کامل مدیا (شامل رد کردن یا بازگشت به قطعه‌ی قبلی) می‌دانیم.
کیبورد عالی و ترک‌پد کوچک

متأسفانه مایکروسافت برخلاف سرفیس لپ‌تاپ ۳، تغییری در ابعاد ترک‌پد ایجاد نکرده است. ابعاد ترک‌پد ۷۱ × ۱۰۴ میلی‌متری سرفیس‌بوک به‌خودی خود کوچک نیست؛ اما فضای بی‌استفاده‌ی بسیار وسیعی، به‌ویژه در مدل ۱۵ اینچی دستگاه، اطراف هر چهار ضلع ترک‌پد وجود دارد؛ با نگاهی به ابعاد غول‌پیکر ترک‌پد در مک‌بوک‌ پروهای اپل کاربر بیش‌از‌پیش مأیوس خواهد شد!
دکمه Detach نمایشگر سرفیس بوک ۳ مایکروسافت / Microsoft Surface Book 3
ترک پد سرفیس بوک ۳ مایکروسافت / Microsoft Surface Book 3

صرف‌نظر از ابعاد نه‌چندان وسیع ترک‌پد، عملکرد آن بسیار دقیق و قابل اتکاتر از عموم لپ‌تاپ‌های ویندوزی است. ترک‌پد سرفیس بوک ۳ به‌صورت هم‌زمان لمس پنج انگشت را شناسایی کرده و به‌لطف درایور پرسیژن مایکروسافت تمام ژست‌های حرکتی چندلمسی ویندوز ۱۰ را اجرا می‌کند. پوشش شیشه‌ای ترک‌پد نیز لذت اجرای ژست‌های حرکتی و جابه‌جایی در محیط سیستم‌عامل را دوچندان می‌سازد.

برخلاف مک‌بوک پروهای اپل، کلیک راست و چپ به کمک دو کلید زیر لبه‌ی پایینی ترک‌پد انجام می‌شود و کل سطح ترک‌پد کلیک‌پذیر نیست؛ اما پایداری این کلیدها مناسب است.
نمایشگر و اسپیکر

سرفیک بوک به بعنوان لپ‌تاپ پرچم‌دار مایکروسافت از نسل اول تا به امروز حرف‌های زیادی در بخش نمایشگر داشته است؛ در نگاه اول تشابه زیادی بین نمایشگر این مدل به محصولات پیشین این سری دیده می‌شود و به نظرم می‌رسد این شرکت بار دیگر از پنل‌‌های ۳ به ۲ ساخت ال‌جی فیلیپس بهره گرفته است. قطر پنل IPS سرفیس بوک ۳ همانند گذشته دقیقا ۱۵ اینچ است و رزولوشن ۳۲۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل را ارائه می‌کند؛ تصاویر به لطف تراکم۲۶۰ پیکسل در هر اینچ بسیار شارپ به‌نظر می‌رسند و از متون گرفته تا عکس‌ها و دیگر محتوا کاملا شما را از این نظر راضی خواهند کرد.

سرفیس بوک ۳ مایکروسافت / Microsoft Surface Book 3 در حال پخش فیلم

نسبت نمایشگر ۳ به ۲ برای انجام کاربری‌های عمومی، تهیه محتوا، وب‌گردی، مطالعه کتاب، نوت برداری و ... کاملا مناسب است و شرکت‌ها در مهاجرت به این نسبت تصویر در پرچمداران خود هستند. جدای از نوار سیاه بزرگ‌تر در بالا و پایین تصویر نمایش ویدئو و پشتیبانی نکردن ذاتی پنل از HDR تماشای فیلم و ویدئو در نمایشگر بزرگ این لپ‌تاپ واقعا لذت‌بخش است. زاویه‌ی دید این نمایشگر فوق‌العاده است و به لطف لولای کاربردی و حالت تبلت تجربه‌‌ای ناب در تماشای محتوا را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

تفاوت نسبت تصویر ۳:۲ با ۱۶:۹ و ۱۶:۱۰ در لپ تاپ

در آزمایش روشنایی زومیت، نمایشگر سرفیس بوک ۳ با رسیدن به ۴۰۵ نیت در حالت نمایش الگوی ۱۰۰ درصدی عملکرد خوبی (مشابه نسل‌های گذشته‌اش) ارائه می‌کند اما لپ‌تاپ‌های بهتری از این نظر نیز در بین پرچمداران خواهید یافت. تفاوت بیشینه روشنایی در ۴ ناحیه نمایشگر حداکثر ۱۷ نیت تفاوت است که کاملا مناسب و قابل‌قبولی است. ردموندی‌ها نیز همانند اپل در محصولات خود از نمایشگرهای LCD با قابلیت نمایش مشکی عمیق با روشنایی اندک (۰.۵۳ نیت) بهره برده‌اند که به کنتراست عالی ۷۶۴ منجر شده است.

حسگر تنظیم نور تأثیر در روشنایی حداکثر نمایشگر ندارد و باتوجه‌به تجربه‌ی چندین تعلل در تغییر روشنایی چندان استفاده از آن توصیه نمی‌شود. نشت نور اندک نمایشگر در محصولات مایکروسافت به دفعات دیده شده است و سرفیس بوک ۳ نیز از این قضیه مستثنی نیست؛ در زمینه مشکی و روشنایی بالا می‌توان این مسئله را با چشم دید اما میزان آن به اندازه‌ای نیست که یک نقص بزرگ محسوب شود.

نشت نور از نمایشگر سرفیس بوک ۳ مایکروسافت / Microsoft Surface Book 3

پنل ۶۰ هرتزی و ۸ بیتی سرفیس بوک ۳ در فضای sRGB کار می‌کند و خبری از پشتیبانی فضای رنگی گسترده در این لپ‌تاپ نیست؛ برخی در حال مهاجرت به نمایشگر‌های اولد یا پشتیبانی از DCI P3 و ... در لپ‌تاپ‌های خود هستند و مایکروسافت هنوز در هیچ یک از لپ‌تاپ‌هایش این تغییر مهم را آغاز نکرده است. در بخش تنظیمات نمایشگر با حالتی آشنا به‌نام Enhanced در محصولات مایکروسافت رو‌به‌رو خواهید شد که تأثیر در گسترش فضای رنگی ندارد و تنها کمی اغراق در رنگ‌ها ایجاد می‌کند.
نمایشگر سرفیس‌بوک جذاب است؛ اما دیگر بی‌رقیب نیست

این نمایشگر به ترتیب ۹۴ درصد، ۷۴ درصد و ۶۵ درصد فضای sRGB، فضای DCI-P3 و AdobeRGB را پوشش می‌دهد که یک پوشش متوسط در این رده محسوب می‌شود؛ برای مثال دل با ‌XPSهای جدید پوشش بسیار بهتری ارائه می‌کند. از نظر دقت اما بار دیگر ردموندی‌ها نشان دادند که به کالیبره کردن نمایشگرهایشان اهمیت می‌دهند؛ سرفیس بوک ۳ با خطای میانگین ۱.۳ عملکردی بسیار خوب همانند دیگر اعضای خانواده سرفیس دارد.
لپ‌تاپ / آزمایش    تصویر سفید    تصویر مشکی    نسبت کنتراست    AdobeRGB    sRGB    DCI-P3
حداکثر روشنایی    حداقل روشنایی    میانگین روشنایی    Native    پوشش    میانگین خطا    پوشش    میانگین خطا    پوشش    میانگین خطا
سرفیس بوک ۳ ۱۵ اینچی    ۴۰۵ نیت    ۳.۴    ۰.۵۳    ۷۶۴    ۶۵ درصد    ۳.۸    ۹۴ درصد    ۱.۳    ۷۴    ۳.۴
می نوت‌بوک پرو ۱۵    ۲۵۰ نیت    ۵.۵    ۱.۴ نیت    ۱۷۶.۶    ۷۵ درصد    ۵.۱    ۱۰۰ درصد    ۳    --    --
ایسر نیترو ۷    ۲۶۸ نیت    ۱۸.۸ نیت    ۲.۰۵ نیت    ۱۲۹.۵    ۷۱.۵ درصد    ۵.۳    ۹۲.۵ درصد    ۴    --    --
میت بوک D15    ۲۱۳ نیت    ۴.۳ نیت    ۱.۵۴ نیت    ۱۳۸    ۴۸ درصد    ۵.۱    ۶۳ درصد    ۴.۴    --    --
Razer Blade Stealth 13    ۳۲۱ نیت    ۶.۷ نیت    ۳ نیت    ۱۰۷    ۷۱.۹ درصد    ۴.۴    ۹۰.۷ درصد    ۲.۷    --    --
MateBook X Pro 2019    ۴۷۵ نیت    ۵.۳ نیت    ۴.۱ نیت    ۱۱۲    ۷۳.۳ درصد    ۴.۳    ۹۹.۱ درصد    ۱.۷    ۷۵ درصد    ۳.۵
Surface Pro 7    ۳۹۴ نیت    ۰.۸ نیت    ۰.۶ نیت    ۶۲۵    ۷۲.۵ درصد    ۴.۰    ۹۶ درصد    ۱.۶    --    --
Surface Laptop 2    ۳۴۵ نیت    ۱.۸ نیت    ۳.۹ نیت    ۸۸    ۷۲ درصد    ۳.۹    ۹۶.۷ درصد    ۱.۵    --    --
Surface Pro 6    ۴۴۰ نیت    ۴.۳ نیت    ۰.۶ نیت    ۷۳۳    ۶۶.۳ درصد    --    ۸۹.۵ درصد    ۱.۳    --    --
MacBook Pro 13 2018    ۴۴۰ نیت    ۰.۰۰ نیت    ۰.۵ نیت    ۸۸۸    ۷۷.۳ درصد    ۲.۸    ۱۰۰ درصد    ۰.۴    ۹۹ درصد    ۱.۴
MateBook X Pro    ۴۵۳ نیت    ۵.۰۹ نیت    ۴.۰۹ نیت    ۱۰۸.۳۷    ۷۳.۵ درصد    ۳.۷    ۹۸.۴ درصد    ۱.۱    ۷۳.۸ درصد    ۲.۹
MacBook Pro 13 2017    ۵۰۷ نیت    ۳.۳۱ نیت    --    ۶۰۸.۶۴    --    --    --    --    --    --
Surface Laptop    ۳۸۷ نیت    ۱.۷۱ نیت    --    ۸۶.۹۶    --    --    --    --    --    --
* تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

 تجربه‌ی صوتی یکی دیگر از قربانیان ماهیت هیبریدی سرفیس‌بوک ۳ به‌حساب می‌آید. در شرایطی که مک‌بوک پرو ۱۶، به‌مدد اسپیکرهای شش‌تایی‌اش تجربه‌ی صوتی فوق‌العاده‌ای به‌ارمغان می‌آورد، سرفیس‌بوک ۳ در این زمینه مأیوس‌کننده ظاهر می‌شود؛ چرا‌که مهندسان مایکروسافت، برای ناگزیر به‌جای دادن دو اسپیکر کوچک در لبه‌های نمایشگر دستگاه شده‌اند تا دستگاه در هر دو حالت تبلت و لپ‌تاپ قادر به تولید صدا باشد.
اسپیکرهای استریو با حجم صدای ناامیدکننده

اسپیکرهای کوچک سرفیس‌بوک ۳ به‌لحاظ شفافیت و وضوح صدا عملکرد رضایت‌بخشی دارند؛ اما بلندی صدای آن‌ها شایسته‌ی یک دستگاه ۱۵ اینچی نیست. از سوی دیگر محل جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون در گوشه‌ی بالا از لبه‌ی سمت راست نمایشگر، تجربه‌ی چندان جالبی به‌ارمغان نمی‌آورد؛ چرا که حین تماشای فیلم باید شاهد آویزان‌بودن سیم هدفون از کنار نمایشگر نیز باشید!
تجربه‌ی کاربری

چنانچه از مشکلاتی همچون خطوط شکسته‌ و لبه‌های گونیایی بدنه، ابعاد بزرگ و عمر اندک باتری چشم‌پوشی کنیم، محیط نه‌چندان ایده‌آل ویندوز برای تعامل لمسی، اساسی‌ترین مانع در برابر بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های سرفیس‌بوک محسوب می‌شود؛ مشکلی که ماهیت این دستگاه هیبریدی را از اساس زیر سؤال می‌برد. باید توجه داشت که در سوی دیگر میدان، اپل با برنامه‌ی گذار از اینتل و به‌مدد پردازنده‌های توانمند مبتنی‌بر ARM خود موسوم به Apple Silicon می‌تواند در عرصه‌ی کامپیوترهای هیبریدی خطری بالقوه برای مایکروسافت باشد.

نمایشگر سرفیس بوک ۳ مایکروسافت / Microsoft Surface Book 3

پس از گذشت پنج سال از زمان انتشار نخستین نسخه‌ی ویندوز ۱۰، هنوزهم این سیستم‌عامل گزینه‌ای ایده‌آل برای استفاده در حالت تبلت (Tablet mode) نیست. بسیاری از محیط‌های سیستم‌عامل، مانند فایل اکسپلورر، برای کاربری لمسی بهینه نشده‌اند و هنوزهم حین کار با بخش تنظیمات، گاهی اوقات به محیط کلاسیک کنترل‌پنل منتقل می‌شوید و استفاده از نرم‌افزارهای دسکتاپ درکنار اپلیکیشن‌های مدرن نیز تجربه‌ای نه‌چندان خوشایند به‌ارمغان می‌آورد. درکنار آنچه گفته شد، ناپیوستگی بین انیمیشن‌های مختلف در حالت تبلت و تجربه‌ی ناخوشایند نرم‌افزارهای قدیمی دسکتاپ در حالت لمسی، ژست‌های حرکتی کند و ناکارآمد، باگ‌های متعدد صفحه‌کلید مجازی ویندوز و تعداد اندک اپلیکیشن‌های مدرن و سازگار با تعامل لمسی از دیگر اشکالات این سیستم‌عامل است.
ویندوز ۱۰؛ بیگانه با تعامل لمسی

مایکروسافت سال گذشته درکنار چندین محصول سخت‌افزاری، ویندوز ۱۰ ایکس را رونمایی کرد؛ نسخه‌ای از ویندوز ۱۰ که برای دستگاه‌هایی با نمایشگر دوگانه بهینه‌سازی شده است و با دستورهای لمسی سازگاری بیشتری دارد. مایکروسافت ویندوز 10X را با دستگاه موردانتظار سرفیس نئو به‌نمایش گذاشت و اعلام کرد این نسخه به‌صورت به‌روزرسانی دردسترس کاربران نسخه‌ی عادی ویندوز ۱۰ قرار نخواهد گرفت؛ بلکه دستگاه‌های مبتنی‌بر نسخه‌ی جدید ویندوز در سال ۲۰۲۰ از راه خواهند رسید. مدتی پیش مشخص شد مایکروسافت ویندوز ۱۰ ایکس را برای لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های آینده نیز در نظر دارد، در هر صورت امیدواریم مایکروسافت در مورد تجربه‌ی کاربری لمسی سیستم‌عامل محبوبش بازنگری کند.
بازده و عملکرد

مصالحه‌های مایکروسافت در راه دستیابی به فُرم‌فاکتور منحصربه‌فرد تبلت/لپ‌تاپ، نه‌تنها به طراحی ظاهری ختم نمی‌شود؛ بلکه در سطح مشخصات فنی بیش‌از‌پیش قدرت می‌گیرد. برای آنکه بخش نمایشگر سرفیس‌بوک به‌عنوان یک تبلت مستقل نیز ایفای نقش کند، باید سبک، باریک و کم‌مصرف باشد؛ بنابراین امکان استفاده از پردازنده‌های ۴۵ واتی سری H اینتل یا AMD و باتری پرحجم فراهم نخواهد بود، از سوی دیگر برای جلوگیری از رسیدن آسیب‌های محتمل به نمایشگر بر اثر حرارت، اجازه‌دادن به پردازنده‌های کم‌مصرف برای رسیدن به دماهای بالا نیز میسر نیست.

آی تی من بازدید : 26 یکشنبه 21 دی 1399 نظرات (0)

گلکسی کروم بوک ۲ سامسونگ نخستین کروم بوک دنیا با نمایشگر QLED است که حداکثر هشت گیگابایت حافظه‌ی رم دارد و با پردازنده‌ی اینتل عرضه می‌شود.

در جریان برگزاری مراسم سال گذشته‌ی CES، سامسونگ از نخستین کروم بوک (Chromebook) مجهز به صفحه‌نمایش AMOLED رونمایی کرد. امسال شرکت کره‌ای قصد دارد با جدیدترین مدل کروم بوک که نام سامسونگ گلکسی کروم بوک ۲ (Samsung Galaxy Chromebook 2) را یدک می‌کشد، باری دیگر به دستاورد جدیدی در صنعت کروم بوک برسد. بر اساس گزارش GSMArena، محصول جدید سامسونگ نخستین کروم بوک دنیا با صفحه‌نمایش QLED محسوب می‌شود.

گلکسی کروم بوک ۲ دستگاهی تبدیل‌پذیر است که از صفحه‌نمایش لمسی ۱۳٫۳ اینچ با وضوح ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ استفاده می‌کند. نمایشگر کروم بوک جدید سامسونگ توانایی پشتیبانی از استاندارد HDR برای نمایش محتوای بصری به شکلی غنی‌تر دارد و در اطراف آن حاشیه‌ی اندکی به ‌چشم می‌‌خورد.

گلکسی کروم بوک ۲ افزون ‌بر لمس، از USI Pen پشتیبانی می‌کند (USI Pen قلم لمسی است که روی چند دستگاه کار می‌کند و عضوی از پروژه‌ی Universal Stylus است).  USI Pen توانایی تشخیص ۴۰۹۶ سطح فشار دارد.

گلکسی کروم بوک ۲ / Galaxy Chromebook 2 سامسونگ در حالت تبلت خاکستری

ضخامت و وزن گلکسی کروم بوک ۲ کمی بیشتر از مدلی است که در سال ۲۰۲۰ معرفی شده بود؛ اما با وزن ۱٫۲۳ کیلوگرم و ضخامت ۱۳٫۹ میلی‌متر همچنان بسیار قابل ‌حمل است. سامسونگ کروم بوک سال ۲۰۲۰ را با قیمت پایه‌ی ۱۰۰۰ دلار عرضه کرده بود؛ اما مدل جدید را با قیمت پایه‌ی تقریبا نصف آن یعنی ۵۵۰ دلار به بازار می‌فرستد.
قیمت گلکسی کروم بوک ۲ سامسونگ تقریبا نصف نسل اول گلکسی کروم بوک است

البته در کانفیگ پایه‌ی گلکسی کروم بوک ۲ سامسونگ به پردازنده‌ی سطح پایین Intel Celeron 5205U دسترسی پیدا می‌کنید. این پردازنده توان طراحی حرارتی ۱۵ وات دارد، مجهز به دو هسته و دو ترد است و از واحد گرافیکی داخلی Intel UHD Graphics بهره می‌گیرد.

اگر به‌دنبال دستیابی به قدرت پردازشی بیشتر هستید، می‌توانید سراغ استفاده از پردازنده‌ی نسل دهمی Intel Core i3 10110U بروید. این پردازنده از دو هسته به همراه چهار ترد استفاده می‌کند و سرعت کلاک بالاتر از Celeron 5205U دارد.

گلکسی کروم بوک ۲ / Galaxy Chromebook 2 سامسونگ از بالا نیمه باز خاکستری

کروم بوک جدید سامسونگ در کانفیگ‌هایی با چهار یا هشت گیگابایت حافظه‌ی رم LPDDR3 و ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی به بازار عرضه می‌شود. اگر حافظه‌ی ذخیره‌سازی محصول کافی نبود، می‌توانید سراغ کارت حافظه‌ی میکرو SD بروید؛ زیرا گلکسی کروم بوک ۲ سامسونگ اسلات میکرو SD دارد. سامسونگ می‌گوید باتری ۴۵٫۵ وات ساعتی کروم بوک جدیدش حداقل ۱۴ ساعت شارژدهی ارائه می‌دهد.

دو اسپیکر پنج وات کروم بوک جدید سامسونگ دارای قابلیت Smart AMP هستند که ۱۷۸ درصد قوی‌تر از امپلی‌فایرهای معمولی است (طبق ادعای سامسونگ). گلکسی کروم بوک ۲ امکان برقراری کنفرانس‌های ویدئویی را از طریق وب کم 720p فراهم می‌کند. اگر چت کردن را به کنفرانس ویدئویی ترجیح می‌دهید می‌توانید سراغ استفاده از صفحه‌کلید محصول بروید که دارای نور پس‌زمینه است. این صفحه‌کلید، کلیدهایی نسبتا پهن دارد تا اشتباه تایپی شما کاهش پیدا کند.

کیبورد گلکسی کروم بوک ۲ / Galaxy Chromebook 2 سامسونگ مدل خاکستری
مقاله‌ی مرتبط:

        گلکسی کروم بوک سامسونگ معرفی شد؛ نمایشگر 4K، قلم استایلوس و پردازنده اینتل

این لپ تاپ سامسونگ که مبتنی‌بر سیستم‌عامل Chrome OS است، از وای فای ۶ (ax ۲×۲) به همراه بلوتوث ۵ پشتیبانی می‌کند. این محصول دارای دو درگاه USB-C است و از جک هدفون/میکروفون بهره می‌گیرد.

گلکسی کروم بوک ۲ سامسونگ در رنگ‌های قرمز (Fiesta Red) و خاکستری (Mercury Gray) از راه خواهد رسید. نخستین سری از گلکسی کروم بوک ۲ تا پایان ماه مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹ و فروردین ۱۴۰۰) در ایالات متحده عرضه خواهد شد.

آی تی من بازدید : 37 یکشنبه 21 دی 1399 نظرات (0)

ال‌جی مدل ۲۰۲۱ لپ‌تاپ‌های سری Gram را در قالب پنج عضو معرفی کرد. این لپ‌تاپ‌ها تراشه‌ی تایگر لیک دارند و تحت پوشش پروژه‌ی Intel Evo قرار می‌گیرند.

ال‌جی روز گذشته مدل ۲۰۲۱ لپ‌تاپ‌های سری گرم (LG Gram) را به‌صورت رسمی رونمایی کرد. لپ‌تاپ‌های جدید ال‌جی دارای طراحی بهبودیافته هستند و قطعات داخلی آن‌ها پیشرفت‌هایی دارند. ال‌جی پنج مدل لپ‌تاپ‌ سری گرم را در سال ۲۰۲۱ به ‌فروش می‌رساند: سه لپ تاپ عادی با نام‌های Gram 17، Gram 16 و Gram 14 به‌ همراه دو مدل تبدیل‌پذیر با نام‌های Gram 2-in-1 16 و Gram 2-in-1 14.

ال‌جی تصمیم گرفته است تغییری در قابلیت‌های برجسته‌ی لپ‌تاپ‌های سری گرم اعمال نکند. یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های این لپ‌تاپ‌ها، وزنِ کم است (عبارت گرم تداعی‌کننده‌ی همین موضوع است). لپ تاپ ال‌جی گرم ۱۷ تنها ۲٫۹۸ پوند (۱٫۳۵ کیلوگرم) وزن دارد؛ یعنی هم‌وزن با مدل پیشینش.

دیدن لپ تاپ ۱۷ اینچی که زیر سه پوند وزن داشته باشد، اتفاقی بسیار غیر معمول است. تحلیلگر ورج می‌گوید وقتی لپ‌تاپ‌های ۱۷ اینچ ال‌جی گرم را در کیف می‌گذارید، انگار چیز خاصی با خود حمل نمی‌کنید. لپ تاپ ال‌جی گرم ۱۶ و ال‌جی گرم ۱۴ به ‌ترتیب دارای وزن ۲٫۶۲ پوند (۱٫۱۸ کیلوگرم) و ۲٫۲ پوند (۰٫۹۹ کیلوگرم) هستند.

ال جی گرم 2021 مدل 17 اینچ در رنگ مشکی

یکی دیگر از قابلیت‌های بسیار جالب ال‌جی گرم ۱۷ مدل ۲۰۲۰ که در مدل سال ۲۰۲۱ هم دیده می‌شود، نسبت تصویر ۱۶:۱۰ صفحه‌نمایش است که درمقایسه‌ با نسبت ۱۶:۹، محتوای بیشتری درون فریم به‌صورت عمودی می‌گنجاند.

ال‌جی می‌گوید لپ‌تاپ‌های ۱۷ و ۱۶ و ۱۴ اینچ جدید دارای حاشیه‌ی بسیار کمی در چهار طرف صفحه‌نمایش هستند و همین موضوع باعث شده است به نسبت نمایشگر به بدنه‌ی ۹۰ درصد دست پیدا کنند. همان‌طور که در تصاویر رسمی محصولات ال‌جی می‌بینید،‌ حاشیه‌های نمایشگر بسیار کم شده که ظاهری مدرن به محصولات جدید شرکت کره‌ای بخشیده است. ال‌جی همچنین از افزایش ابعاد صفحه‌کلید و تاچ‌پد لپ‌تاپ‌های جدید سری گرم خبر می‌دهد.
لپ‌تاپ‌های ال‌جی گرم ۲۰۲۱ مجهز به پردازنده‌ی نسل یازدهمی تایگر لیک اینتل هستند

البته مهم‌ترین تغییرات اعمال‌شده در لپ‌تاپ‌های گرم سال ۲۰۲۱، داخلی هستند. تمامی این لپ‌تاپ‌ها به تراشه‌های نسل یازدهمی سری تایگر لیک اینتل (Intel Tiger Lake) متکی می‌شوند و کانفیگ‌های مختلف آن‌ها دارای پردازنده‌ی گرافیکی Iris Xe یا UHD هستند.

تمامی لپ‌تاپ‌های جدید سری گرم در پوشش پروژه‌ی Evo اینتل قرار می‌گیرند؛ این پروژه یک‌ سری پیش‌نیاز خاص برای لپ‌تاپ‌ تعیین می‌کند و هر لپ تاپی که تحت پوشش Evo باشد، محصولی باکیفیت و مدرن محسوب می‌شود. داشتن برچسب پروژه‌ی Evo بدین معنی است که لپ‌تاپ‌های جدید ال‌جی حداقل ۹ ساعت شارژدهی می‌کنند، در مدتی کوتاه از حالت Sleep بیدار می‌شوند و برخی قابلیت‌های جالب دیگر دارند.

ال جی گرم 2021 مدل 17 اینچ در رنگ سفید

ال‌جی ادعا می‌کند لپ‌تاپ‌های ال‌جی گرم ۱۷ و ال‌جی گرم ۱۶ و مدل تبدیل‌پذیر ال‌جی گرم ۱۶ تا حداکثر ۱۹٫۵ ساعت با یک بار شارژ دوام می‌آورند. البته زمان شارژدهی محصولات به نحوه‌ی استفاده از آن‌ها بستگی دارد و بعید است همه‌ی کاربران به ۱۹٫۵ ساعت شارژدهی لپ‌تاپ‌های ال‌جی دست پیدا کنند؛ بااین‌حال کارشناس ورج می‌گوید مدل ۲۰۲۰ ال‌جی گرم ۱۷ ساعت‌ها دوام آورده است.

قیمت و تاریخ عرضه‌ی لپ‌تاپ‌های جدید ال‌جی فعلا اعلام نشده است.
مشخصات فنی لپ‌تاپ‌های ۲۰۲۱ سری ال‌جی گرم
-    ال‌جی گرم ۱۷ مدل استاندارد    ال‌جی گرم ۱۶ مدل استاندارد    ال‌جی گرم ۱۴ مدل استاندارد    ال‌جی گرم ۱۶ مدل تبدیل‌پذیر    ال‌جی گرم ۱۴ مدل تبدیل‌پذیر
ابعاد نمایشگر    ۱۷ اینچ    ۱۶ اینچ    ۱۴ اینچ    ۱۶ اینچ    ۱۴ اینچ
مشخصات نمایشگر   

WQXGAا(۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل)، IPS، پوشش ۹۹ درصد DCI-P3
    

WQXGAا(۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل)، IPS، پوشش ۹۹ درصد DCI-P3
    

WQXGAا(۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ پیکسل)، IPS، پوشش ۹۹ درصد DCI-P3
    

WQXGAا(۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل)، IPS لمسی، شیشه‌ی محافظ گوریلا گلس ۶ کورنینگ
    

WQXGAا(۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ پیکسل)، IPS لمسی، شیشه‌ی محافظ گوریلا گلس ۶ کورنینگ
نسبت تصویر    ۱۶:۱۰    ۱۶:۱۰    ۱۶:۱۰    ۱۶:۱۰    ۱۶:۱۰
وزن    ۱۳۵۰ گرم    ۱۱۹۰ گرم    ۹۹۹ گرم    ۱۴۸۰ گرم    ۱۲۵۰ گرم
ابعاد    ۳۸۰٫۲ × ۲۶۰٫۱ × ۱۷٫۸ میلی‌متر    ۳۵۵٫۹ × ۲۴۳٫۴ × ۱۶٫۸ میلی‌متر    ۳۱۳٫۴ × ۲۱۵٫۲ × ۱۶٫۸ میلی‌متر    ۳۵۶٫۶ × ۲۴۸٫۳ × ۱۶٫۹۵ میلی‌متر    ۳۱۴ × ۲۱۹٫۵ × ۱۶٫۷۵ میلی‌متر
باتری    ۸۰ وات ‌ساعت    ۸۰ وات ‌ساعت    ۷۲ وات ‌ساعت    ۸۰ وات‌ ساعت    ۷۲ وات‌ ساعت
پردازنده‌ی مرکزی    نسل یازدهمی اینتل سری Core    نسل یازدهمی اینتل سری Core    نسل یازدهمی اینتل سری Core    نسل یازدهمی اینتل سری Core    نسل یازدهمی اینتل سری Core
پردازنده‌ی گرافیکی    Intel Iris Xe یا Intel UHD    Intel Iris Xe یا Intel UHD    Intel Iris Xe یا Intel UHD    Intel Iris Xe یا Intel UHD    Intel Iris Xe یا Intel UHD
حافظه‌ی رم    ۸ یا ۱۶ گیگابایت LPDDR4x    ۸ یا ۱۶ گیگابایت LPDDR4x    ۸ یا ۱۶ گیگابایت LPDDR4x    ۸ یا ۱۶ گیگابایت LPDDR4x    ۸ یا ۱۶ گیگابایت LPDDR4x
حافظه‌ی ذخیره‌سازی    اسلات دوگانه‌ی SSD NVMe M.2    اسلات دوگانه‌ی SSD NVMe M.2    اسلات دوگانه‌ی SSD NVMe M.2    اسلات دوگانه‌ی SSD NVMe M.2    اسلات دوگانه‌ی SSD NVMe M.2
رنگ‌بندی    سفید، نقره‌ای، مشکی    سفید، نقره‌ای، مشکی    سفید، نقره‌ای، مشکی    سفید، نقره‌ای، مشکی    سفید، نقره‌ای، مشکی
صفحه‌کلید    دارای نور پس‌زمینه    دارای نور پس‌زمینه    دارای نور پس‌زمینه    دارای نور پس‌زمینه    دارای نور پس‌زمینه
درگاه‌های ورودی و خروجی    دو عدد USB 4 Gen3 (شامل USB PD و Thunderbolt 4) و یک عدد USB 3.2 Gen2 و HDMI و microSD/UFS و HP-Out     دو عدد USB 4 Gen3 (شامل USB PD و Thunderbolt 4) و یک عدد USB 3.2 Gen2 و HDMI و microSD/UFS و HP-Out    دو عدد USB 4 Gen3 (شامل USB PD و Thunderbolt 4) و یک عدد USB 3.2 Gen2 و HDMI و microSD/UFS و HP-Out    دو عدد USB 4 Gen3 (شامل USB PD و Thunderbolt 4) و یک عدد USB 3.2 Gen2 و HDMI و microSD/UFS و HP-Out    دو عدد USB 4 Gen3 (شامل USB PD و Thunderbolt 4) و یک عدد USB 3.2 Gen2 و HDMI و microSD/UFS و HP-Out
سایر ویژگی‌ها    حسگر اثر انگشت، استاندارد مقاومت نظامی ارتش ایالات متحده، DTS X Ultra، وای فای ۶    حسگر اثر انگشت، استاندارد مقاومت نظامی ارتش ایالات متحده، DTS X Ultra، وای فای ۶    حسگر اثر انگشت، استاندارد مقاومت نظامی ارتش ایالات متحده، DTS X Ultra، وای فای ۶    حسگر اثر انگشت، قلم لمسی Wacom AES 2.0، استاندارد مقاومت نظامی ارتش ایالات متحده، DTS X Ultra، وای فای ۶    حسگر اثر انگشت، قلم لمسی Wacom AES 2.0، استاندارد مقاومت نظامی ارتش ایالات متحده، DTS X Ultra، وای فای ۶

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی لپ‌تاپ‌های جدید ال‌جی دارید؟

آی تی من بازدید : 38 یکشنبه 21 دی 1399 نظرات (0)

اپل در حال تحقیق روی صفحه‌کلیدی است که در بطن آن‌ها، نمایشگرهایی برای تغییر پویای محتوا تعبیه شده است.

به‌گزارش وب‌سایت MacRumors و با استناد به پتنت بایگانی‌شده در Patently Apple، به‌نظر می‌رسد غول دنیای فناوری در حال تولید نسل بعدی صفحه‌کلید کامپیوترهای مک باشد. کوپرتینویی‌ها تقریبا از سال ۲۰۱۶ و ادغام نمایشگر تطبیقی تاچ بار (Touch Bar) با صفحه‌کلید مک‌ها، تغییر خاص دیگری در این بخش اعمال نکرده‌اند. در واقع، آخرین تغییر جزئی به حذف مکانیزم پروانه‌ای و استفاده از مکانیزم قدیمی موسوم به «قیچی» در صفحه‌کلید مک‌بوک پرو ۱۶ و بعد از آن مربوط می‌شود. ناگفته نماند صفحه‌کلیدهای مستقل مجیک کیبورد (Magic keyboard) نیز مدتی است که به‌روز نشده‌اند و به‌نظر می‌رسد زمان مناسبی برای توسعه‌ی نسل جدید آن‌ها باشد.
مقاله‌ی مرتبط:

        پتنت جدید اپل؛ استفاده از پروژکتور لیزری برای تشخیص لمس در تمامی سطوح

اختراع اپل در اداره‌ی ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده با عنوان «دستگاه‌های الکترونیکی مجهز به کلیدهایی با فیبرهای منسجم» سیستم و مکانیزمی را شرح می‌دهد که باعث می‌شود صفحه‌کلید کامپیوترهای مک به‌صورت تطبیقی محتوای خود را تغییر دهند و این امکان را فراهم می‌کند که کاربر بتواند آن‌ها را بیشتر شخصی‌سازی کند.

پتنت اپل مرتبط صفحه‌کلید تطبیقی مک

اپل در مستندات اختراع یادشده توضیح می‌دهد چگونه هر کلید نصب‌شده روی صفحه‌کلید می‌تواند نمایشگری کوچک را در بطن خود جای دهد که ازطریق بسته‌ی فیبر منسجم به مدارهای کنترل صفحه‌کلید متصل می‌شود. اپل پیشنهاد می‌کند هر کلید می‌تواند از صفحه‌ی فیبر نوری با سطوح متضاد اول و دوم تشکیل شود.

در جدیدترین اختراع کوپرتینویی‌ها آمده است که هر کلید برای نمایش محتوای تطبیقی به نمایشگری کوچک نیاز دارد که با هر آرایه‌ی پیکسلی سازگار با آن کار می‌کند؛ اما در‌حقیقت، اصلی‌ترین فناوری استفاده‌شده در آن‌ها نمایشگرهای OLED خواهد بود. هر کلید ممکن است از موادی مانند شیشه، سرامیک، فلز و پلیمر یا حتی مواد بلوری مانند یاقوت کبود ساخته شود.

پتنت اپل مرتبط صفحه‌کلید تطبیقی مک

سیستم مذکور به کاربران امکان می‌دهد برچسب‌های اطلاعاتی روی هر کلید را درصورت لزوم تغییر و شخصی‌سازی کنند. برای مثال، می‌توان صفحه‌کلیدها را برای زبان‌های مختلف تغییر داد و موقتا صفحه‌کلیدی استاندارد را به صفحه‌کلیدی مخصوص گیمینگ تبدیل کرد که در آن، کلیدهای مربوط به عملکردهای خاص درون بازی شخصی‌سازی شده‌اند. درنهایت، هر کلید را می‌توان باتوجه‌به سطح فشار واردشده به آن پیکربندی کرد.

در فرایند پیشنهادی اپل، هر کلید می‌تواند بازخورد بصری را برای نشان‌دادن وضعیت فعلی هر کلید ارائه دهد که با حروف بزرگ‌و‌کوچک یا قابلیتی فعال هنگام بازی کامپیوتری مطابقت دارد. تصاویر موجود در پتنت نشان می‌دهد صفحه‌کلید تطبیقی​​ می‌تواند در محفظه‌ی لپ‌تاپ و صفحه‌کلید جداگانه برای کامپیوترهای رومیزی، مانند آی‌مک و مک پرو تعبیه شود. از قرار معلوم سیستم یادشده با کلیدهای گنبدی یا مکانیزم قیچی صفحه‌کلیدهای فیزیکی تداخلی نخواهد داشت.

برخلاف سایر اختراعات اپل، ازجمله صفحه‌کلیدهای شیشه‌ای ثابت یا صفحه‌های حساس به لمس، غول فناوری کوپرتینو صریحا پیشنهاد می‌کند از این سیستم می‌توان برای استفاده در کلید‌های متحرک بهره گرفت؛ بنابراین، اپل می‌تواند از‌نظر تئوری طراحی مجیک کیبورد خود را حفظ کند.

اپل هر هفته اختراعات بی‌شماری ثبت می‌کند. درواقع، ثبت اختراع نشان‌دهنده‌ی موضوعات دلخواه واحد تحقیق‌و‌توسعه شرکت‌ها محسوب می‌شود؛ درحالی‌که تضمین‌کننده‌ی ارائه‌ی آن در محصول یا خدمات آینده به‌حساب نمی‌آید؛ اما باتوجه‌به اینکه اپل با استفاده از تاچ بار در مک‌بوک پرو علاقه‌ی خود را به نمایشگرهای تطبیقی نشان داده است، به‌نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک از فناوری مشابهی در صفحه‌کلید کامپیوترهای مک استفاده کند.

آی تی من بازدید : 117 یکشنبه 21 دی 1399 نظرات (0)

لپ‌تاپ‌های جدید ایسر که در اندک‌فاصله‌ی باقی‌مانده به CES رونمایی شده‌اند، کارت گرافیک GTX 1650 دارند و در دسته‌ی لپ‌تاپ‌های گیمینگ اقتصادی جای می‌گیرند.

درحالی‌که تنها چند روز تا آغاز رسمی یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های امسال یعنی CES ۲۰۲۱ باقی مانده، ایسر  تصمیم گرفته است دو مدل از لپ‌تاپ‌های گیمینگ جدید خود را از سری نیترو ۵ (Acer Nitro 5) هستند رونمایی کند. لپ‌تاپ‌های جدید ایسر دارای جدیدترین پردازنده‌های اینتل هستند که هنوز به‌صورت رسمی معرفی نشده‌اند، اما در دسته‌ی پردازنده‌های تایگر لیک قرار می‌گیرند.

ظاهرا پردازنده‌های نسل یازدهمی موجود در لپ‌تاپ‌های جدید ایسر، مربوط به خانواده‌ی Tiger Lake-H35 هستند. پردازنده‌های موردبحث توان طراحی حرارتی (TDP) بیشتر نسبت‌به پردازنده‌های سری یو تایگر لیک (Tiger Lake-U) دارند و این یعنی می‌توانند به قدرت پردازشی بیشتر دسترسی پیدا کنند؛ اما هم‌زمان مصرف انرژی‌شان نیز بیشتر است.

وقتی به مشخصات فنی لپ‌تاپ‌های ایسر نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم این شرکت تلاش کرده است در دو لپ تاپ جدیدش قیمت را تا حد امکان پایین نگه دارد. مطابق گزارش جدید وب‌سایت Wccftech، ایسر در مراسم CES ۲۰۲۱ سایر لپ‌تاپ‌های جدیدش را که قطعا سخت‌افزار قوی‌تر و قیمت بالاتر خواهند داشت نیز رونمایی خواهد کرد.

انویدیا تاکنون بارها گفته است فناوری رهگیری پرتو (Ray Tracing) آینده‌ی صنعت بازی را شکل می‌دهد؛ اما ایسر تصمیم گرفته است در لپ‌تاپ‌های گیمینگ جدیدش از GeForce GTX 1650 استفاده کند؛‌ این کارت گرافیک توانایی پشتیبانی از فناوری رهگیری پرتو را ندارد. GeForce GTX 1650 مبتنی‌بر معماری تورینگ است و ضعیف‌ترین کارت گرافیک GeForce GTX در دو سال اخیر محسوب می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد لپ‌تاپ‌های جدید ایسر مخصوص گیمرهایی هستند که بودجه‌ی زیادی در اختیار ندارند.

لپ تاپ ایسر نیترو 5 نمای جلو

(Acer Nitro 5 (AN515-56-57YH

مدل (Nitro 5 (AN515-56-57YH نسبت‌به مدل دیگر قیمت پایین‌تری دارد و از پردازنده‌ی نسل یازدهمی Intel Core i5-11300H به‌همراه هشت گیگابایت حافظه‌ی رم DDR4 و ۵۱۲ گیگابایت درایو ذخیره‌سازی PCIe NVMe SSD بهره می‌گیرد.

لپ تاپ موردبحث ایسر نمایشگر ۱۵٫۶ اینچ فول HD با پنل IPS دارد که با نام تجاری کامفی‌ویو (ComfyView) شناخته می‌شود. در لپ تاپ (Nitro 5 (AN515-56-57YH از وای فای ۶ اینتل (Intel Wi-Fi 6 AX 201) به‌همراه بلوتوث ۵ استفاده شده است.

لپ تاپ ایسر نیترو 5 نمای پشت و بالا

(Acer Nitro 5 (AN515-56-57YH

لپ تاپ (Nitro 5 (AN515-56-57YH ایسر باتری ۵۷ وات‌ساعتی دارد و در آن شاهد استفاده از وب‌کم HD و دو میکروفون هستیم. در این لپ تاپ از صفحه‌کلید AZERTY با نور پس‌زمینه استفاده شده است. همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، لپ تاپ موردبحث ایسر از کارت گرافیک چهار گیگابایتی GeForce GTX 1650 GDDR6 استفاده می‌کنند.

لپ تاپ ایسر نیترو 5 نمای سه رخ جلو و بالا

(Acer Nitro 5 (AN515-56-72KT

دومین لپ تاپ ایسر با نام (Nitro 5 (AN515-56-72KT شناخته می‌شود و به‌لطف پردازنده‌ی Intel Core i7-11370H به‌ قدرت پردازشی بیشتری دست پیدا می‌کند. این لپ تاپ مجهز به ۵۱۲ گیگابایت درایو ذخیره‌سازی PCIe NVMe SSD است و برخلاف لپ تاپ اول از نمایشگر ۱۵٫۶ اینچ IPS با نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز استفاده می‌کند. این لپ تاپ همچنین ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی DDR4 دارد و از وای فای ۶ اینتل به‌همراه بلوتوث ۵ بهره می‌گیرد.

باتری ۵۷ وات ساعتی، وب‌کم HD، دو عدد میکروفون، و کارت گرافیک GeForce GTX 1650 GDDR6 جزو دیگر مشخصه‌های لپ تاپ گیمینگ (Nitro 5 (AN515-56-72KT هستند.

لپ تاپ ایسر نیترو 5 نمای نیم رخ

(Acer Nitro 5 (AN515-56-72KT

قیمت لپ‌تاپ‌های جدید ایسر هنوز اعلام نشده است، اما پیش‌بینی می‌کنیم که قیمت آن‌ها زیر هزار دلار باشد.

آی تی من بازدید : 35 یکشنبه 21 دی 1399 نظرات (0)

Big Sur یکی از پرتغییرترین نسخه‌‌های تاریخ macOS است که برای تراشه‌‌های Apple Silicon نیز بهینه شده تا تحولی بزرگ در مک‌ها ایجاد کند.

هرساله یکی از نام‌های درخشان صحنه‌ی رویداد ویژه توسعه‌دهندگان اپل، سیستم‌عامل اختصاصی کامپیوترهای دسکتاپ مک است. امسال هم مانند سال‌های گذشته، نسخه‌ی جدید macOS همراه‌ با سایر سیستم‌های ‌عامل اپل معرفی شد؛ اما این‌بار شاهد تغییرات بسیار بزرگ‌تری در macOS بودیم که آن را به یکی از پرتغییرترین نسخه‌های تاریخ macOS اپل تبدیل می‌کنند.

اپل عادت دارد از نام منطقه‌های زیبا در نقاط مختلف جهان برای نام‌گذاری macOS الهام بگیرد و امسال، Big Sur را برای نام‌گذاری نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل مک‌های خود برگزیده که نام شهر ساحلی زیبایی واقع در کالیفرنیا است؛ البته شاید واژه‌ی «Big» در نام این منطقه، چندان بر انتخاب نام macOS جدید بی‌تأثیر نباشد؛ چراکه اپل باور دارد بیگ سر، تغییر بزرگی در دنیای مک به ‌وجود می‌آورد.

تغییرات جدید محیط کاربری، اضافه ‌شدن ویژگی‌های جدید که در iOS نیز به ‌چشم می‌خورد، نشان می‌دهد که macOS جدید اپل، بیش‌ازپیش به iOS نزدیک شده؛ تنها دقایقی کار کردن با آن، برای لمس تلاش اپل برای محو کردن مرز دو سیستم‌عامل کافی است؛ البته تغییرات macOS به محیط کاربری محدود نمی‌شود و تغییرات مهم دیگری در این فهرست وجود دارد که در ادامه بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم؛ با بررسی macOS Big Sur همراه زومیت باشید.
دستگاه‌هایی که از macOS Big Sur پشتیبانی می‌کنند

    آی‌مک: آی‌مک‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۴ به بعد
    آی‌مک پرو: آی‌مک پروهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۷ به بعد
    مک پرو: مک پرو ۲۰۱۳ و ۲۰۱۳ به بعد
    مک مینی: مک مینی‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۴ به بعد
    مک‌بوک ایر: مک‌بوک ایرهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۳ به بعد
    مک‌بوک پرو: مک‌بوک پروهای اواخر ۲۰۱۳ و اواخر ۲۰۱۳ به بعد
    مک‌بوک: مک‌بوک ۲۰۱۵ و ۲۰۱۵ به بعد

زبان طراحی جدید

نخستین موردی که هنگام کار کردن با macOS Big Sur به ‌چشم می‌آید، ظاهر جدید و متفاوت آن است. رابط کاربری برای کم‌رنگ‌تر کردن مرز سیستم‌عامل دسکتاپ اپل با سایر سیستم‌‌های عامل این شرکت تغییرات چشمگیری تجربه می‌کند.

لانچ‌پد مک او اس بیگ سر با آیکون‌های جدید

ملموس‌ترین تغییر macOS Big Sur در بخش رابط کاربری به زبان طراحی جدید آن بازمی‌گردد. Skeumorphism، زبان طراحی با کنتراست بالا و سایه‌هایی نزدیک به واقعیت که پیش‌تر در iOS 6 به‌کار رفته بود، در ترکیب با زبان طراحی تخت iOS 7، زبان طراحی جدید macOS موسوم به Neumorphism را به‌ وجود می‌آورد. Neumorphism نه آنقدر کنتراست و سایه دارد که نزدیک به Skeumorphism باشد، نه آنقدر تخت است که بتوان آن را Flat معرفی کرد.

بیگ سر طراحی چشم‌نوازی دارد؛ اما تمام بخش‌های آن یک‌دست نیستند؛ به‌عنوان مثال در آیکون‌های باتری، Spotlight و اعلانات در System Preferences، برخلاف سایر بخش‌ها تعادلی بین Skeumorphism و Neumorphism به ‌چشم نمی‌خورد. از طرفی به‌غیر از آیکون نرم‌افزارهای پیش‌فرض macOS، دیگر نرم‌افزارها از این زبان پیروی نمی‌کنند و حدس می‌زنیم تا توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای مطرح تصمیم به استفاده از این زبان طراحی بگیرند، کمی زمان بیشتری نیاز باشد.

    زبان طراحی در فایندر و System Preferences
    بخش اطلاعات باتری در مک او اس بیگ سر
    System Preferences مک او اس بیگ سر
    زبان طراحی متفاوت تنظیمات در مک او اس بیگ سر

با باز کردن چند پنجره در نسخه‌ی جدید و مقایسه‌ی آن با نسخه‌ی پیشین macOS، متوجه استفاده‌ی بیشتر از رنگ سفید خواهید شد. حال رنگ سفید جایگزین طیف رنگی خاکستری شده است و این موضوع حس روشن‌تر شدن همه‌چیز را به شما القاء می‌کند؛ اما یک‌دست نبودن طراحی Big Sur، در این بخش نیز به ‌چشم می‌خورد؛ به‌عنوان مثال، در برخی از نرم‌افزارهای پیش‌فرض نظیر System Preferences همچنان خاکستری رنگ غالب است.
مرکز کنترل

اپل در جهت همگرایی بیشتر رابط کاربری macOS و iOS، به نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل دسکتاپش Control Center را اضافه کرده است؛ مرکز کنترل macOS مانند iOS، به کاربر اجازه‌ی فعال/غیرفعال‌سازی WiFi، بلوتوث، ایردراپ، حالت Do Not Disturb و ‌اشتراک‌گذاری صفحه همراه ‌با کنترل حجم صدا و روشنایی نمایشگر می‌دهد و اگر فایل صوتی در حال پخش باشد، امکان کنترل آن از همین بخش وجود دارد. با مراجعه به System Preferences  وسپس Dock & Menu Bar، می‌توانید تغییرات بیشتری در ماژول‌های مرکز کنترل و نوار بالایی اعمال کنید و بسته ‌به نیازی که درطول روز دارید، آن را شخصی‌سازی کنید.

مرکز کنترل مک او اس بیگ سر

شلوغ بودن بیش‌ازحد نوار بالایی مک او اس، یکی از نقدهای کاربران به تجربه‌ی کاربری این سیستم‌عامل بود؛ حال به ‌لطف Control Center، امکان انتقال میان‌برها از نوار ابزار به مرکز کنترل فراهم شده است تا نوار بالایی macOS خلوت‌تر به‌ نظر برسد؛ اما انتظار می‌رفت اپل امکان شخصی‌سازی بیشتری به کاربر بدهد تا علاوه ‌بر امکان انتقال میان‌برهای پیش‌فرض نظیر تنظیمات WiFi و بلوتوث، امکان انتقال میان‌برهای نرم‌افزارهای دیگر داشته باشد.

مشخصاً مرکز کنترل مک او اس نمونه‌ای از مرکز کنترل iOS و iPadOS است؛ اما در نظر ما هنوز نمی‌تواند به اندازه‌ی آن‌ها کاربردی باشد. شاید استفاده از نمایشگر لمسی، می‌توانست مرکز کنترل مک او اس بیگ سر را کاربردی‌تر کند؛ اما حالا که خبری از مک‌بوک‌هایی با نمایشگر لمسی نیست، ترجیح می‌دادیم اپل مانند مرکز اعلان و ویجت‌ها، امکان استفاده از مرکز کنترل با یک ژست حرکتی در ترک‌پد را فراهم می‌کرد.
ویجت‌های جدید در مرکز اعلان

بدون‌ شک می‌توان از ویجت‌ها به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تغییرات iOS 14 یاد کرد. حالا اپل ویجت‌‌های آی‌اواس را به macOS آورده و تغییری بزرگ در مرکز اعلان آن ایجاد کرده است. مرکز اعلان حالا به ‌لطف ویجت‌های جدید، می‌تواند کاربردی‌تر از سابق باشد.

ویجت‌های macOS افزون‌ بر تغییر ظاهری، بیش‌ازپیش کاربردی شده‌اند. ویجت اپلیکیشن‌های Reminder، اپل پادکست، Stocks، Notes، Photos Screen Time و اپل پادکست هم به فهرست ویجت‌های پیش‌فرض اضافه شده‌اند؛ البته توسعه‌دهندگان می‌توانند برای نرم‌افزارهای دیگر، ویجت‌های مختلفی طراحی کنند.

مرکز اعلانات مک او اس بیگ سر

مانند آی‌اواس، ویجت‌های macOS صرفا نمایشی کوچک‌تر از اطلاعاتی هستند که اپلیکیشن به شما می‌دهد و عموم آن‌ها در سه اندازه‌ی کوچک، متوسط و بزرگ طراحی شده‌اند. از سوی دیگر از امکان کنترل آن‌ها خبری نیست؛ به‌عنوان مثال کنترل پخش پادکست از طریق ویجت نرم‌افزار اپل پادکست یا امکان اسکرول بین یادآوری‌های نرم‌افزار Reminder وجود ندارد؛ درحالی‌که اپل با فراهم کردن این موارد، می‌توانست تجربه‌ی بهتری برای کاربر رقم بزند و مرکز اعلان را کاربردی‌تر کند.
سافاری

اپل سرانجام پس از مدت‌های طولانی، در WWDC 2020 از تغییرات چشمگیر مرورگر سافاری پرده برداشت. امکان شخصی‌سازی پس‌زمینه‌ی صفحه‌ی‌ شروع از مهم‌ترین تغییرات سافاری به ‌شمار می‌آید. با کلیک روی آیکون گوشه‌ی پایین سمت راست در صفحه‌ی شروع، می‌توان به تصاویر پس‌زمینه‌ی پیش‌فرض دسترسی داشت؛ البته می‌توانید تصویر دلخواه را به‌عنوان پس‌زمینه‌ی سافاری انتخاب کنید. امکان نمایش تصویر پس‌زمینه در محیط‌های Reading List ،Favorites iCloud Tabs ،Siri Suggestions و Privacy Report وجود دارد.

افزونه‌های سافاری اکنون به دسته‌بندی اپ‌استور مک اضافه شده است و می‌توانید از بخش Safari extensions به‌راحتی به افزونه‌هایی که برای سافاری توسعه داده شده دسترسی داشته باشید. برخلاف گوگل کروم، تنوع و تعداد افزونه‌های سافاری زیاد نیست؛ امیدواریم با اضافه ‌شدن دسته‌ی افزونه‌های سافاری به اپ‌استور، تمایل توسعه‌دهندگان به توسعه‌ی افزونه‌ برای سافاری افزایش یابد.

دسته‌بندی افزونه‌های سافاری در اپ‌استور

در نسخه‌ی جدید سافاری با بردن نشانگر ماوس به ‌سوی هر تب، پیش‌نمایشی از آن خواهید دید. اپل طراحی تب‌ها را بهبود داده است تا کاربر به‌راحتی صفحه‌ی دلخواهش را از میان صفحه‌های بازشده بیابد.

امکان ترجمه‌ی صفحه‌ها با یک کلیک، یکی دیگر از تغییرات جدید سافاری است؛ اما اپل ‌اکنون از آن به‌عنوان ویژگی Beta یاد می‌کند. ویژگی ترجمه‌ی سافاری هفت زبان در اختیار کاربر می‌گذارد که البته فارسی بین آن‌ها جایی ندارد. گاهی در برخی وب‌سایت‌ها آیکون مربوط به قابلیت Translate به‌ چشم نمی‌خورد.

سافاری جدید با بررسی دوره‌ای رمزهای عبور ذخیره‌شده، بر حریم ‌خصوصی نظارت می‌کند؛ بدین ‌ترتیب اگر اطلاعات شما در وب‌سایتی در خطر باشد، به شما هشدار می‌دهد تا با تغییر رمز عبور، از اطلاعاتتان محافظت کنید. بنا بر ادعای کوپرتینونشین‌ها، این موارد بدون درز اطلاعات شما برای دیگران، از جمله اپل اتفاق می‌افتد.

با کلیک روی آیکون حریم‌ خصوصی در نوار بالایی، سافاری گزارش دقیقی از رهگیری کاربر توسط وب‌سایت می‌دهد؛ البته این گزارش در قالب گزارشی هفتگی، در صفحه‌ی ابتدایی سافاری به شما نمایش داده می‌شود.
سافاری در برابر گوگل کروم
نام مرورگر    Speedometer 2.0    MotionMark 1.1    JetStream 2
سافاری    ۴۶٫۲    ۲۷۵٫۶۸    ۱۰۸٫۵۴۶
گوگل کروم    ۴۱    ۱۷۰    ۹۲٫۱۶۷
* تمامی نتایج جدول بالا را زومیت با ابزار مخصوص به ‌‌دست آورده است.

اپل ادعا می‌کند سافاری در بارگذاری اغلب وب‌سایت‌ها، تا ۵۰ درصد سریع‌تر از گوگل کروم عمل می‌کند. برای بررسی صحت ادعای اپل، آزمون‌های Speedometer 2.0 ،MotionMark 1.1 و JetStream 2 را در شرایط یکسان در هر دو مرورگر Safari و Google Chrome اجرا کردیم.

آزمون Speedometer 2.0، معیاری برای اندازه‌گیری پاسخ‌گویی برنامه‌های وب است که برای شبیه‌سازی اقدامات کاربر، از برنامه‌های وبِ آزمایشی استفاده می‌کند. MotionMark 1.1، آزمون گرافیکی برای اندازه‌گیری توانایی مرورگر برای متحرک‌سازی صحنه‌های پیچیده به‌شمار می‌آید. در نهایت آزمون JetStream 2 با ۶۴ ریزآزمایش، سرعت شروع مرورگرها، سرعت اجرای کد و ادامه‌ی اجرای روان را می‌سنجد.

نرم‌افزار Message، نزدیک‌تر به iOS

پیش‌تر برنامه‌ی Message در macOS، تفاوت‌های فاحشی با نسخه‌ی iOS داشت. حال با انتشار به‌روزرسانی بیگ سر، نه‌تنها تفاوت‌های بین اپلیکیشن Message در سیستم‌عامل دسکتاپ اپل و سیستم‌عامل آیفون‌ به‌ چشم نمی‌خورد، بلکه تغییرات اخیر نرم‌افزار پیام‌رسان اپل در iOS 14، در macOS نیز اعمال شده است.

مموجی‌ها در نرم‌افزار Message مک او اس بیگ سر

امکان پین ‌کردن اشخاص، تنظیم پروفایل گروه بر اساس پروفایل اعضا، امکان پاسخ مستقیم به پیام‌ها، امکان منشن‌ کردن، امکان ارسال تصویر و GIF در گفت‌وگوها، امکان ساخت و استفاده از میموجی‌ها، امکان جست‌وجوی سازمان‌دهی‌شده و امکان ارسال و دریافت پیام‌های افکت‌دار از ویژگی‌های جدید اپلیکیشن Message نسخه‌ی جدید مک اواس است.
نرم‌افزار Maps با تغییرات جدید

نرم‌افزار Maps تا مدت‌ها در آیفون‌ هم تعریف چندانی نداشت؛ اما با iOS 13 تغییراتی در آن صورت گرفت. حال تغییرات Maps به دنیای macOS نیز پا گذاشته است.
جزئیات بیشتر در نرم‌افزار Maps مک او اس بیگ سر
حالت FlyOver در Maps مک او اس بیگ سر

‌Maps جدید macOS، اطلاعات بیشتری از مکان‌ها ارائه می‌دهد، عملکرد مسیریابی آن بهبود یافته است، جزئیات داخلی مکان‌هایی نظیر فرودگاه‌ها و فروشگاه‌ها را در اختیار کاربر می‌گذارد و امکان گشت‌وگذار در محیط‌های مختلف به او می‌دهد. اپلیکیشن Maps مک نمی‌تواند به‌اندازه‌ی آیفون‌ کاربردی به‌ نظر برسد؛ اما تلاش اپل برای کاهش تفاوت‌های macOS و iOS برای مراجعه‌ی کمتر کاربر به آیفون را به‌وضوح می‌توان حس کرد.
موارد دیگر

تغییرات macOS جدید به موارد یادشده محدود نمی‌شود؛ به‌عنوان مثال اپل حالا در بخش App Privacy هر اپلیکیشن اپ‌استور، شفافیت بیشتری درباره‌ی دسترسی‌های مورد نیاز برنامه‌ی دارد. متأسفانه در macOS Big Sur دیگر نمی‌توان اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی را اجرا کرد؛ اما کاربر با مراجعه به Legacy Software در About This Mac، می‌تواند نرم‌افزارهای ۳۲ بیتی نیازمند به جایگزینی با نرم‌افزارهای ۶۴ بیتی را بیابد. ویرایش عکس‌ها در اپلیکیشن Photos اکنون قابلیت‌های یکسان با نسخه‌ی iOS را در اختیار کاربر می‌گذارد. سیری، اپلیکیشن Music و اپلیکیشن Home نیز خالی از تغییر نبودند. از سوی دیگر، بنا بر گفته‌ی اپل، سرعت به‌روزرسانی نرم‌افزاری از اپ استور افزایش پیدا کرده است.
جمع‌بندی

بدون اغراق، macOS در Big Sur بیشترین تغییرات را طی سال‌های گذشته دیده است. از زبان طراحی تا نرم‌افزارهایی نظیر سافاری، Messages و Maps که مدت‌ها دست‌نخورده باقی مانده بودند، دست‌خوش تغییرات زیادی شده‌اند.

بی‌تردید تجربه‌ی کار با بیگ سر در مک‌ مبتنی بر اپل سیلیکون، می‌تواند روان‌تر و لذت‌بخش‌تر از مک‌ دارای پردازنده‌ی اینتل باشد؛ اما این موضوع دلیلی بر تجربه‌ی ناخوشاید آن در دیگر مک‌ها نیست و حتی بر اساس بررسی‌های ما، کاربران مک‌های قدیمی با ارتقا به macOS Big Sur می‌توانند تجربه‌ای روان‌تر از سابق داشته باشند.

Big Sur تغییرات ظاهری چشم‌گیری در سیستم‌عامل دسکتاپ اپل به ‌وجود می‌آورد؛ به‌طوری که دیگر نمی‌توان هماهنگی سابق طراحی macOS را با نرم‌افزارهای دیگر دید؛ البته انتظار می‌رود این وضعیت به‌تدریج تغییر کند. از سوی دیگر با توجه به آیکون‌های بزرگ و شباهت‌های پرشمار طراحی Big Sur با iPadOS، پیش‌بینی عرضه‌ی مدل‌های جدید کامپیوتر مک با نمایشگر لمسی چندان دور از ذهن و خوش‌بینانه نیست.  

نکات مثبت

    تغییرات ظاهری چشم‌نواز
    افزوده‌شدن ویجت‌ها
    مرکز کنترل جدید
    تغییرات کاربردی سافاری و سایر نرم‌افزارها نظیر Maps و Message

نکات منفی

    یک‌دست نبودن محیط کاربری
    همه‌چیز برای یک مک‌بوک با نمایشگر لمسی حاضر است؛ اما خبری از آن نیست!
    فقدان ژست حرکتی برای مرکز کنترل

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 40
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 54
  • بازدید ماه : 161
  • بازدید سال : 1,106
  • بازدید کلی : 4,827